BJØLSENSKOLE Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Hallo! Når er det man kan bruke denne formelen ΣF=ΔEk ? Til hva slags oppgaver kan man bruke den formelen? Hvordan skal jeg vite når jeg skal bruke den? Takker veldig for svar! Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Tja formelen sier vel noe slik som at summen av alle kreftene F er lik forandringen i kinetisk energi. .. men det er bare det at det stemmer jo ikke. Har ikke noen fysikkbøker der jeg sitter nå. men dette kan vel umulig stemme. Hvis kraften F skal medføre en endring i kinetisk energi så må den virke over en tid. Det mangler altså en tidsfaktor i formelen over. 1 Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Tja formelen sier vel noe slik som at summen av alle kreftene F er lik forandringen i kinetisk energi. .. men det er bare det at det stemmer jo ikke. Har ikke noen fysikkbøker der jeg sitter nå. men dette kan vel umulig stemme. Hvis kraften F skal medføre en endring i kinetisk energi så må den virke over en tid. Det mangler altså en tidsfaktor i formelen over. riktig det du sier.. formelen er slik: ΣF*s=ΔEk Når er det man kan bruke denne formelen ΣF*s=ΔEk ? Til hva slags oppgaver kan man bruke den formelen? Hvordan skal jeg vite når jeg skal bruke den? Endret 13. oktober 2012 av BJØLSENSKOLE Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Det er når alt arbeidet, eller energioverøringen, er til kinetisk energi. Hvis du dytter en kloss på et friksjonsfritt bord, gjør du arbeid på klossen, som betyr at du overfører energi til den. Siden klossen ikke forandrer høyde, tilfører du ikke potensiell energi, alt blir overført til kinetisk energi. Noe simplifisert, men det duger. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Det er når alt arbeidet, eller energioverøringen, er til kinetisk energi. Hvis du dytter en kloss på et friksjonsfritt bord, gjør du arbeid på klossen, som betyr at du overfører energi til den. Siden klossen ikke forandrer høyde, tilfører du ikke potensiell energi, alt blir overført til kinetisk energi. Noe simplifisert, men det duger. ojaa, så vi bruker formelen bare når energi blir overført? og det stemmer alltid? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå