Gå til innhold

BK: kl.08.08 den 11.10.2012!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker å se hvordan tåka ligger som et lag og utgjør en fin mellomgrunn.

Her har du et motiv som gjerne lurer automatikken i kamera pga overveiende mye lyse toner som utgjøres av snø og tåke samt himmel.

Kamera blander ihop dette til ei røre og tror det er midt i mellom svart og hvit, altså 18% grå som det også heter.

Det samme resultatet får du om du tar bilder i rent snølandskap og vil derfor gjøre at bildet blir undereksponert.

I dette bildet så er kun ca 70% av toneomfanget utnyttet.

Komposisjonsmessig så "henger" bildet og kunne vært tjent med en forgrunn, samt at du lukker bildet i siden(e).

Dette kan du jo gjøre med en mørk vignettering og det vil igjen føre til at blikket holder seg i bildet og ikke driver hvileløst fram og tilbake.

mvh

Birger :)

Lenke til kommentar

Liker å se hvordan tåka ligger som et lag og utgjør en fin mellomgrunn.Her har du et motiv som gjerne lurer automatikken i kamera pga overveiende mye lyse toner som utgjøres av snø og tåke samt himmel.Kamera blander ihop dette til ei røre og tror det er midt i mellom svart og hvit, altså 18% grå som det også heter.Det samme resultatet får du om du tar bilder i rent snølandskap og vil derfor gjøre at bildet blir undereksponert.I dette bildet så er kun ca 70% av toneomfanget utnyttet.Komposisjonsmessig så "henger" bildet og kunne vært tjent med en forgrunn, samt at du lukker bildet i siden(e).Dette kan du jo gjøre med en mørk vignettering og det vil igjen føre til at blikket holder seg i bildet og ikke driver hvileløst fram og tilbake.mvhBirger :)

Takker for en grundig og konstruktiv kommentar, Birger! :)

Kjekt å få tilbakemeldinger, også om mangler ved bildet, og forslag til forbedringer o.a. Synes alltid det er interessant å høre andres meninger om f.eks. motivvalg/utsnitt mm. Andre ser ofte ting/muligheter en selv ikke ser med en gang - alltid noe å hente for de aller fleste av oss vil eg tru!

PS!

Og jeg er av de som ikke har noe imot å få kritikk på bilder lagt ut under evalueringsnivå "visning", selv om jeg selvsagt velger nivå "kritikk" for å si fra at jeg ber om å få kritikk.... ;)

Lenke til kommentar

Liker å se hvordan tåka ligger som et lag og utgjør en fin mellomgrunn.Her har du et motiv som gjerne lurer automatikken i kamera pga overveiende mye lyse toner som utgjøres av snø og tåke samt himmel.Kamera blander ihop dette til ei røre og tror det er midt i mellom svart og hvit, altså 18% grå som det også heter.Det samme resultatet får du om du tar bilder i rent snølandskap og vil derfor gjøre at bildet blir undereksponert.I dette bildet så er kun ca 70% av toneomfanget utnyttet.Komposisjonsmessig så "henger" bildet og kunne vært tjent med en forgrunn, samt at du lukker bildet i siden(e).Dette kan du jo gjøre med en mørk vignettering og det vil igjen føre til at blikket holder seg i bildet og ikke driver hvileløst fram og tilbake.mvhBirger :)

Takker for en grundig og konstruktiv kommentar, Birger! :)

Kjekt å få tilbakemeldinger, også om mangler ved bildet, og forslag til forbedringer o.a. Synes alltid det er interessant å høre andres meninger om f.eks. motivvalg/utsnitt mm. Andre ser ofte ting/muligheter en selv ikke ser med en gang - alltid noe å hente for de aller fleste av oss vil eg tru!

PS!

Og jeg er av de som ikke har noe imot å få kritikk på bilder lagt ut under evalueringsnivå "visning", selv om jeg selvsagt velger nivå "kritikk" for å si fra at jeg ber om å få kritikk.... ;)

beklager at jeg ikke så at du hadde lagt ut bildet under visningskategorien, Svein Magne - men jeg lover å skjerpe sansene :)
Lenke til kommentar

beklager at jeg ikke så at du hadde lagt ut bildet under visningskategorien, Svein Magne - men jeg lover å skjerpe sansene :)

Ingen fare med det Birger, flott med kommentarer/kritikk uansett. Registrerer jo uansett, at evalueringsnivåene "flyter" her inne!

Ser fram til at vi får en mer ensrettet BK! ;)

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...