Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Feil svar i løsningsforslag i bedøk?

Anbefalte innlegg

Hei, har midtsemesterprøve snart og gjør noen gamle oppgaver det er lagt ut løsningsforslag til, men jeg tror muligens det er feil i løsningsforslaget.

En oppgave er slik:

Regnskapet for Kramer ser slik ut for august:

Omsetning: 1 000 000

Variable kostnader: 600 000

Faste Kostnader: 300 000

Resultat: 100 000

Hva blir sikkerhetsmarginen i prosent? Sikkerhetsmarginen er hvor mye man har å gå på før resultatet blir negativt. Jeg mener bestemt at det rette svaret her er 10% (100 000/ 1 000 000 * 100%), men løsningsforslaget sier 25%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkerhetsmarginen er et begrep om hvor mye salg du kan _tape_ før du når et negativt resultat. Hvis du mister salg så mister du omsetning, men de variable kostnadene går også ned.

Jeg tipper at oppgaven inneholder hvor stor kost det er knyttet til å produsere en vare og hvor mange varer som har blitt solgt, gjør den ikke?

Lenke til kommentar

Jeg tipper at oppgaven inneholder hvor stor kost det er knyttet til å produsere en vare og hvor mange varer som har blitt solgt, gjør den ikke?

Nei, men det trenger den heller ikke. Fant ut at jeg gjorde en feil da jeg ikke tenkte på reduserte variable kostnader. Faste kostnader delt på dekningsgrad gir nullpunktomsetningen, som i dette tilfellet blir 300 000/0,4 = 750 000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...