Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Støttebukker på bil med selvbærende karosseri


Spenol

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil med selvbærende karosseri, og de fleste jekkepunktene er på steder med såkalte "pinch welds" - altså tynne kanter på undersiden av kanalene. Er det trygt å sette støttebukker under disse punktene og la bilens vekt hvile på dette tynne materialet?

 

På de fremste jekkepunktene er kantene bøyd etter mange verkstedsbesøk på bukk, så det virker ikke særlig solid.

 

Legger ved bilde for å illustrere hvordan jekkepunktene ser ut:

rear-pinch-weld.jpg

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel være greit å bruke planker eller noe for å fordele vekten litt.

Takk for svar. Har hørt at planker (selv 2x4") kan sprekke når de brukes som jackpad, så det tar jeg ikke sjansen på.

 

Er fristet til å jekke opp og sette støttebukkene der de skal være, og deretter jekke ørlite granne opp for å ta av litt vekt. Da har i det minste bilen noe å "falle" på om jekken skulle svikte. Det burde vel gå greit?

 

(Det er kun bakdelen av bilen som skal løftes).

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det ikke er noe problem å bruke disse jekkepunktene. Det som kan være grunn til at det bøyer seg kan være om bilen har slått nedi, ved f.eks. å kjøre over en kant som slo oppi jekkepunktet, andre grunner kan være rust.

 

Om karosseriet rundt jekkepunktet er rustent så kan man risikere at støttebukken plutselig går opp i mellom karosseriet, dette forutsetter selvfølgelig ganske mye rust. Om selve jekkepunktet er rusten så vil det antagelig være vanskeligere å få bilen til å hvile ordentlig på det da det kan bøye seg.

 

Jeg personlig vil ikke anbefale og jekke litt over jekkepunktene og ha de som en fallsikring, da støttebukkene kan bevege på seg og bilen eventuelt kan falle ned om man er riktig uheldig. Og det er ikke no særlig om man er under og skrur.

 

Disse jekkepunktene er slik jeg har forstått lagd for at bilen skal heises på de, så om det ikke er for rustent, eventuelt svekke grunnet bulking så vil det neppe være noe problem.

 

På bilverksted så løftes jo biler på de jekkepunktene hver eneste dag, jeg kjenner flere som jobber på bilverksted og jeg har aldri hørt om jekkepunkter som bare har blitt ødelagt uten at de enten er rustene eller at de har vært bulket i stykker.

 

Har forsåvidt en bil selv som har stått på bukker i snart et år uten at det har slitt noe på jekkepunktene.

 

Uansett når du skal under en bil å skru, om det er det du skal, så ha noen i nærheten som passer litt på i tilfelle det skulle skje noe.

Lenke til kommentar

Jeg personlig vil ikke anbefale og jekke litt over jekkepunktene og ha de som en fallsikring, da støttebukkene kan bevege på seg og bilen eventuelt kan falle ned om man er riktig uheldig. Og det er ikke no særlig om man er under og skrur.

 

Takk for godt og viktig tips. Da gjør jeg i hvert fall ikke det. :)

 

 

Disse jekkepunktene er slik jeg har forstått lagd for at bilen skal heises på de, så om det ikke er for rustent, eventuelt svekke grunnet bulking så vil det neppe være noe problem.

 

Jeg ser at det er mye uenighet omkring dette. Noen mener at jekkepunktene med "pinch welds" kun er ment til nødstilfeller og dekkskift, mens andre sier de kan brukes jevnlig. Toyota sier iallfall at det skal brukes adaptere på disse jekkepunktene som går utenfor den tynne kanten. Det er vel derfor den originale saksejekken som følger med bilen har et hakk i kontaktpunktet slik at vekten hviler på forsterkningen i kanalen og ikke på selve pinch welden.

 

På bilverksted så løftes jo biler på de jekkepunktene hver eneste dag, jeg kjenner flere som jobber på bilverksted og jeg har aldri hørt om jekkepunkter som bare har blitt ødelagt uten at de enten er rustene eller at de har vært bulket i stykker.

Dette stemmer kanskje om det blir gjort riktig, men på min bil har iallfall kantene like ved de fremste jekkepunktene blitt bøyd som følge av verkstedsbesøk. Riktig nok er ikke bøyen nøyaktig på området hvor det offisielle jekkepunktet er avmerket (mellom hakkene), men noen centimeter foran.

 

Det jeg skal gjøre er å fjerne gammel Tectyl og rust på det bakre hjulopphenget, hovedsaklig det jeg får tilgang til fra hjulbuen, men jeg skal også stikke hodet under bilen fra siden. Jeg trenger ikke klaring på midten eller motsatt side av bilen, så kanskje det vil holde å legge noen dekk og vedkubber under bilen som sikring i tillegg til jekken?

Lenke til kommentar

Forsåvidt så er det vel slik at alle løftebukker som blir brukt på proffe bilverksteder har en pute av gummi med et hakk ned i så det kan være at vanlige støttebukker ikke er optimalt. Det er og mulig det er forskjeller fra bilfabrikant til bilfabrikant, så det smarteste er vel å høre med produsent av bilen uansett hvilken type det skulle være, eventuelt høre med et merkeverksted som burde vite det.

 

Det vil vel funke og legge dekk under, vil tro at om du f.eks legger flerer dekk oppå hverandre så kan du jo la bilen hvile på de selv uten å ha jekk under. Eventuelt om du legger 3 dekk (Avhengig av om det er dekk med felg eller ikke, og hvor høyt du trenger bilen, ville nok hatt dekk uten felg hvertfall på toppen av bunken, med tanke på at da blir det et relativt mykt dekke som bilen hviler på) oppå hverandre på hver side under kanalen for så å senke bilen ned på de å se hvor langt ned den synker og deretter jekke litt opp igjen slik at du hviler noe av vekta av bilen på dekkene og noe på jekken.

 

Du får uansett ha lykke til, så er det bare å spørre om det er noe så skal jeg svare etter beste evne :)

Lenke til kommentar

Takk igjen. Da tror jeg at jeg går for saksejekk (kanskje akkompagnert av en støttebukk) på siden og dekk/vedkubber som sikring på undersiden. Bilen vil uansett ha tre hjul på bakken, så dette blir nok vesentlig mindre risikabelt enn om hele bilen skulle løftes over bakken.

 

Jeg gjør uansett dette på eget ansvar, men skal forsøke å passe meg. :)

 

 

EDIT: Har forresten et annet spørsmål: Disse hjulstopperne av hardplast som bl.a. Biltema selger, vil de virkelig stoppe rullingen om bilen skulle tippe til den ene siden? De er jo ekstremt glatte, så det er vanskelig å forestille seg at de skal gi nok friksjon til å hindre bevegelse - spesielt på en lett bil.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Er det ikke andre pungter under bilen der som du kan sette bukkene? Har selv 4 pungt under min bil hvor jeg kan sette jekken å støttebukkene uten å bruke utsparingen til saksjekken

Det er bare to andre "offisielle" jekkepunkter på denne bilen i tillegg til de jeg har nevnt, men ingen av dem egner seg til å sette støttebukker under. Det er mulig jeg kan bruke bjelkene som ligger bak kanalene (kjenner ikke navnet på disse), men de er ikke nevnt som jekkepunkter i verkstedsmanualen.

 

Har uansett fått sikret bilen tilstrekkelig til å utføre det arbeidet jeg skal gjøre i denne omgang, men det blir mer vrient når jeg skal heve hele bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...