Gå til innhold

Forslag til oppsett

Anbefalte innlegg

Hei,

Har dere et forslag til hvordan jeg burde sette opp nettverket mellom 4 leiligheter på ei internettlinje?

Slik det er satt opp nå så er det følgende:

post-262391-0-51799300-1350140722_thumb.jpg

I Thomson-modemruteren er det 4 porter hvor det går 1 kabel til hver leilighet.

I leilighet 1 skulle jeg ha delt denne kabelen til flere PC-er trådløst. Kan jeg her koble på en 3COM ruter?

Jeg prøvde på dette men får da ikke logget inn på ruteren. Her må jeg vel evt. sette Thomson-modeme-ruteren i bridge mode? Må da de andre leilighetene må skaffe seg ruter?

Alternativt hvis det blir for mye tull med 2 rutere, finnes det trådløs svitsj?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En router er en trådløs switch om du kobler den riktig. Du må i såfall slå av funksjonen DHCP som deler ut nye ipadresser på LAN og kun bruke LAN-portene på 3COM. I tillegg bør den gis en statisk ipadresse i samme subnett som routermodem (for å nå den senere).

Jeg er forøvrig litt skeptisk til oppsett med fire leiligheter på en nettlinje. Uten QoS (prioritering av visse trafikktyper) og med en felles relativt svakt routermodem så vil en enkelt klient i en av leiligheten kunne overta hele nettlinjen (bittorrent) eller krasje routermodem med for mye trafikk.

For å få oppsettet ditt til å fungere, så ville jeg satset på routermodem i bridge (fungerer som modem).

Deretter koble til en kvalitetsrouter som kan prioritere typer trafikk eller helst en dedikert PC-router med en type Linux-software for båndbreddekontroll.

En annen sak er hvilken grad av sikkerhet dere ønsker. Med en felles router, så er det i utgangspunktet felles nettverk mellom leilighetene. Da vil man se alle datamaskiner og andre enheter.

Lenke til kommentar

OK, takk for svar.

Jeg har ikke kontroll på de andre 3 leilighetene så det må bare være slik.

Jeg kan evt. høre med eieren om dette lar seg gjøre. Hvilke type rutere ville du ha anbefalt for å stå bak Thomson som deler nettet videre ut til de 4 leilighetene? Takler for eks. Asus RT-N66U dette? Det er også en del betong rundt omkring.

Endret av infraspinatus
Lenke til kommentar

En router er en trådløs switch om du kobler den riktig. Du må i såfall slå av funksjonen DHCP som deler ut nye ipadresser på LAN og kun bruke LAN-portene på 3COM. I tillegg bør den gis en statisk ipadresse i samme subnett som routermodem (for å nå den senere).

Jeg er forøvrig litt skeptisk til oppsett med fire leiligheter på en nettlinje. Uten QoS (prioritering av visse trafikktyper) og med en felles relativt svakt routermodem så vil en enkelt klient i en av leiligheten kunne overta hele nettlinjen (bittorrent) eller krasje routermodem med for mye trafikk.

For å få oppsettet ditt til å fungere, så ville jeg satset på routermodem i bridge (fungerer som modem).

Deretter koble til en kvalitetsrouter som kan prioritere typer trafikk eller helst en dedikert PC-router med en type Linux-software for båndbreddekontroll.

En annen sak er hvilken grad av sikkerhet dere ønsker. Med en felles router, så er det i utgangspunktet felles nettverk mellom leilighetene. Da vil man se alle datamaskiner og andre enheter.

Eieren har en 16-porters svitsj stående. Kan jeg sette opp følgende oppsett?

Thomson modem (bridge mode) statisk IP: 10.0.0.1

|

|

Svitsj hvor hver leilighet er koblet

|

|

Hver kabel går til hver sin ruter dvs. 1 ruter i hver leilighet med hver sin statiske IP: 10.0.0.2-5

|

|

Hver ruter har DHCP som deler ut IP til sine respektive PC-er.

Lenke til kommentar

Hvis routermodem står i bridge vil det kun ha en ip-adresse. Man må dermed ha en router etter routermodemet i bridge. Om man så skal ha en nettverkskabel til hver leilighet så vil det ikke være behov for switchen, men den kan selvsagt brukes for å koble til flere porter til router.

For at nettverksporter skal være tilgjengelig hos hver enkelt, så er det beste å la hver leilighet bruke en (trådløs)router koblet som aksesspunkt+switch. Da kan man bruke UPNP (automatisk portåpning) fra alle enheter. Det man gjør er at man slår av DHCP (LAN) i routeren i hver leilighet og kobler alt på LAN-switchen. Da vil det være åpent helt til hovedrouterens UPNP-funksjon. Man setter en statisk IP i hver router om man ønsker å nå de senere.

Hvis dere velger f.eks Asus RT-N66U som hovedrouter (den er stabil og god) så vil den ha ipadressen 192.168.1.1. Da kan man gi routerne i leilighetene f.eks 192.168.1.200, 201, 202 og 203.

Pass på at internettportene ikke er tilkoblet på noen routere utenom RT-N66U, (som er tilkoblet modemet). Lønner seg å sette en dummy-nettverkspugg i internettportene på subrouterne for å unngå tabber med koblingene.

Ellers er det ingenting i veien for å bruke en router i hver leilighet, men da kan man få store problemer med porter som ikke er åpne. Disse routerne settes i et annet subnett enn 192.168.1.x. for å unngå ipkonflikt.

F.eks 192.168.10.x.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...