Gå til innhold

Hvordan redusere overeksponering og kontrast/skygger?

Anbefalte innlegg

Har et Eos550D med standard 18-55mm objektiv.

Ved bilder i sterkt sollys blir hvite objekter(hus etc) ofte overeksponert i forhold til omgivelsene. Skygger blir ofte veldig mørke med sterk kontrast. Er det noen måte å unngå dette på? Kan det forbedres ved bruk av filter eller bytte av objektiv?

Korrigering av lysstyrke og kontrast i bilder på pc kan hjelpe endel, men ikke nok. Finnes det mer avansert programvare som kan hjelpe meg med å utbedre problemene jeg nevner? Har det noe for seg å ta bilder i RAW format for å korrigere på andre måter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved og bruke raw kan du hente mye eksponering-informasjon inn igjen i Canon DPP eller et annet redigeringprogram.

Jeg bruker ofte sentrumveid eksponering/hvitbalanse i kameraet og retter så kameraet mot det området som jeg vil ha best mulig eksponert, hvis jeg får for mye utbrente områder så bruker jeg eksponeringkontrollen til og justere ned eksponeringen, skyter hovedsakelig med blenderprioritert innstilling "TV på canon".

Du kan også bruke HDR-funksjon og ta tre bilder med forskjellige eksponeringer og sette bildene sammen til et riktig eksponert bilde.

Det finnes flere fine guider her på forumet som belyser dette fra forskjellige vinkler.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips!

Jeg har prøvd å undereksponere bilder med eksponeringskontrollen for deretter å øke lysstyrken med bildebehandling. Dette hjelper på utbrente områder, men resultatet blir jo ikke perfekt.

HDR kunne nok vært en løsning, men jeg har ikke mulighet til å bruke stativ for å ta bilder av samme motiv med ulik eksponering. Og Eos550d har vel ingen innebygget HDR funksjon. Jeg testet ut HDR med et kompaktkamera med denne funksjonen, det ble mye bra bilder men kameraet har for mange begrensninger. Dette med RAW format skal jeg kikke nærmere på.

Jeg leste et sted at liten blenderåpning skulle bidra til å unngå overeksponerte objekter, men kan ikke se at dette har noe særlig innvirkning. Stemmer dette?

Så dette er ikke noe som kan forbedres ved bruk av filter?

Lenke til kommentar

Ved en tilfeldighet testet jeg et bildebehandlingsprogram som jeg vanligvis bruker til å legge vannmerker med batch jobber. FastStone Image Viewer, gratis programvare. www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Denne har en funksjon for å fjerne skygger som fungerte overraskende bra!! Ved å stille ned kontrast får man dempet kontrasten på skygger, men ulempen er jo at hele bildet påvirkes negativt. Med dette programmets "skygge" funksjon virker det som om man kun justerer områdene med skygger. Så da er det mulig å undereksponere for å unngå å brenne ut lyse objekter, for deretter å øke lysstyrken og redusere skygger i programmet. Imponerende sak!

Endret av kristiaj
Lenke til kommentar

Dette handler om riktig eksponering innenfor ditt kamera sitt dynamiske område, noe som antagelig ligger rundt ti blendere. I sollys er ofte avstanden fra mørke til lyse områder mye større enn det dynamiske området kamera ditt dekker, og da må du velge hva som er viktigst for deg i bildet ditt, de mørke eller de lyse områder.

Du kan gjerne bruke RAW som kan ha kanskje to blendere større dynamikk enn JPG. Men det er ingen magisk redning for å få alt i et bilde med. Du kan bruke HDR som en slags utvidelse av dynamikken, men da er du (ganske) avhengig av stativ og rimelig statisk motiv.

Jeg tror kanskje det smarteste du kan gjøre er å leve med de dynamiske begrensningene kamera ditt har og eksponere så riktig som mulig innen dette området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er begensninger, men det er ofte verre å forklare dette for de som skal ha bildene.. :)

Shadow funksjonen løste faktisk mye av problemet med skygger/kontraster. Holder på å sette meg inn i RAW formatet og mulighetene som ligger i verktøyene her. HDR blir nok uaktuelt ettersom jeg tar nesten utelukkende bilder i bevegelse, uten mulighet for stativ.

Endret av kristiaj
Lenke til kommentar

Og Eos550d har vel ingen innebygget HDR funksjon.

På en måte har 550D det, du har en funksjon som heter AEB "auto exposure bracketing", da tar kameraet 3 forskjellige eksponeringer i rask rekkefølge.

Så dette er ikke noe som kan forbedres ved bruk av filter?

Vel, ja det finnes filter til dette, graderte ND-filter kan du bruke, men de er litt knotete og få riktig direkte på et objektiv, da er det bedre og kjøpe en filterholder og firkantete filter så du kan regulere selv hvor overgangen skal være.

Lenke til kommentar

Det er, som Nautica sier, graderte ND-filter ("GND") du kan bruke - men de hjelper kun når den ene delen av bildet er lysere enn resten, for eksempel en horisont hvor himmelen er lysere enn bakken.

På et enkelt lyst hus med harde skygger vil et sånt filter ikke hjelpe. Men - på motiver tett på kan du vurdere å bruke blits som innfyllingslys for å lyse opp skyggene - en skikkelig ekstern blits er markant bedre enn den interne.

Bra at du trår til på Raw - der er det mye å hente - etter en stund er det godt mulig du begynner å kun ta bilder i Raw og ikke jpeg. :)

Lenke til kommentar

Sjekk hvilken Picture Style kamera er innstilt på. Normalt er Standard, men Neutral gir mer Dynamisk område. Spesielt viktig hvis du skyter Jpeg ( i RAW kan du velge picture style i DPP). Da kan du selektivt øke kontrasten etterpå.

Også letter å se hvordan bildet er eksponert på forhånd i Live View når du har Neutral som picture style.

Lenke til kommentar

AEB funksjonen skal jeg se nærmere på.

Det høres ikke ut som om filter er løsningen for meg.

Blits er heller ikke noe alternativ ettersom bildene må tas på lenger avstand.

Raw format er nok noe jeg kommer til å bruke fremover, kameraet kan ta raw+jpeg samtidig så det skader ikke å prøve.

"Picture style" har jeg faktisk ikke sett noe særlig på, dette må jeg sjekke.

Mye bra tips her! Skulle spurt dere mye før! I morgen blir det mye å prøve ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...