Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hjelp, datamaskinen fungerer ikke (svart skjerm)

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat bygd min første datamaskin, men når jeg starter den opp, så får jeg bare en svart skjerm. :hm:

Komponenter:

Corsair AX 750W

Intel i5 3570K

Asus P8 Z77-v PRO

Corsair Vengance LP 8GB

Ved oppstart lyser alle led'ene på hovedkortet"rødt", men slukker etter et halvt sekund, men Boot_device_led'n forblir rød

alt av vifter ser til å fungere som det skal

Har alt prøvd å resette bios (clear cmos) ved å flytte jumper.

Koblet fra harddiskene.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har akkurat bygd min første datamaskin, men når jeg starter den opp, så får jeg bare en svart skjerm.

Og den svarte skjermen var sikkert svart før du slo på PC'en ...

Er hovedkortet riktig montert inn i kabinettet? Det skal være montert på avstandsstykker, små 'stolper' (stand-offs) som gjør at du ikke får kortslutninger på baksiden av hovedkortet.

Videre må du koble til alle strømforsyningsledningene til hovedkortet, bruke en prosessor som hovedkortet støtter, og RAM som passer til hovedkort & prosessor.

Prøv med bare en RAM-brikke ...

Du må koble til kabinettets Av/På-bryter (samt Av/På-lys, HDD-lys, USB-porter, osv.). Kobler du noe av dette feil, så kan maskinen kunne stoppe for å beskytte seg selv. Bruk bare Av/På-bryteren til å begynne med, så eliminerer du feilkilder.

Hvis hovedkortet har integrert grafikk, så prøver du først å bruke den. Eller må du bruke skjermkortet - og dette må ha riktig strømforsyning. Noen fungerer ikke uten 'tilleggsstrøm' koblet til.

Du gjør riktig å ikke koble til diskene før du får opp BIOS-bildet. (Men du må ha prosessor, RAM og en skjermutgang.)

Har du koblet til prosessor-kjølevifte, eller andre vifter? Noen hovedkort stopper dersom de ikke detekterer at viften(e) snurrer, så bruk riktig tilkobling.

edit: Er prosessor-kjøleren riktig plassert? Hvis den ikke har god kontakt med prosessoren, så tar det kort tid før prosessoren slår seg av pga overoppheting. (Men kanskje ikke så kort tid ...)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...