Dmitrij Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Hvordan skal jeg koble LED sammen? har 4 stykk: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...505VBL&toc=2250 og 1 http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...505VUV&toc=2250 Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...4229&highlight= håper det hjalp. Lenke til kommentar
Dmitrij Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 Skal det seriekoble eller paralell kobles? begynner å glemme ting når det har vært sommerferie vettu Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 5. september 2003 Del Skrevet 5. september 2003 Skal det seriekoble eller paralell kobles? begynner å glemme ting når det har vært sommerferie vettu jeg vet ikke. har ikke peiling på den slags jeg, men jeg tror det skulle stå noe om det i den linken jeg ga deg. Lenke til kommentar
Dmitrij Skrevet 5. september 2003 Forfatter Del Skrevet 5. september 2003 fant ikke ut noe skikkelig.... kan noen tegne en fin liten tegning? skal henge 4 LED rundt i hjørnene Lenke til kommentar
Orbitz Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Du kan vel parallell koble dem, så kobler du dem på 5v på PSU'en din Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 seriekoble er det beste! husker jeg rett deler du spenningen på alle ledsa, å hvis et led blir ødelagt, ryker resten også SERIE! Lenke til kommentar
daho Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 seriekoble er det beste! husker jeg rett deler du spenningen på alle ledsa, å hvis et led blir ødelagt, ryker resten også SERIE! 5 leds på 5v = 5x5V = 25V, så kobler man dem på 12v så lyser de dårlig. Mye bedre å paralell koble dem, og bruke 5v fra pc'en. Lenke til kommentar
Dmitrij Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 dvs kan noen lage en liten enkel tegning som jeg kan forstå? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 http://www.home.no/jonas1/New%20Bitmap%20Image.GIF Noen retter vel hvis det er feil.. Lenke til kommentar
Dmitrij Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 ser logisk nokk ut. men det blir stress og lage ledning da Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Disse lysdiodene har 5V direkte, dvs at du kan koble dem rett på 5V i PC`en din. Skal du ha flere dioder må du koble dem i parallell. Kobler du i serie må du gange opp spenninga med antallet dioder. Feks 5 dioder, da må du ha 25V. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 EDIT: Rotete post og bildene funka ikke.. Skjønner du ikke hva du skal gjøre etter så mye svar, så drit i å sette inn leds du. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 driver og jobber med samme sak. her er et bilde når jeg har parallellkoblet to LED lys på 5 volt: Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Er det virkelig mulig? I ganske mange poster her på forumet er det beskrevet hvordan man kobler lysdioder. Man må i tillegg til lysdiodene ha en motstand, ellers vil det gå for mye strøm. Resultatet er svidd diode og kanskje ødelagt PSU. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Er det virkelig mulig? I ganske mange poster her på forumet er det beskrevet hvordan man kobler lysdioder. Man må i tillegg til lysdiodene ha en motstand, ellers vil det gå for mye strøm. Resultatet er svidd diode og kanskje ødelagt PSU. hvem sikter du til? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Er det virkelig mulig? I ganske mange poster her på forumet er det beskrevet hvordan man kobler lysdioder. Man må i tillegg til lysdiodene ha en motstand, ellers vil det gå for mye strøm. Resultatet er svidd diode og kanskje ødelagt PSU. hvem sikter du til? Jeg sikter ikke til deg, da du viste til en annen post med tilsvarende diskusjon. Når det gjelder motstanden, så har vel akkurat LED'ene det var snakk om her innebygd motstand. Men jeg synes likevel at LED'diskusjonen er utdiskutert. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg sikter ikke til deg, da du viste til en annen post med tilsvarende diskusjon. Når det gjelder motstanden, så har vel akkurat LED'ene det var snakk om her innebygd motstand. Men jeg synes likevel at LED'diskusjonen er utdiskutert. ok. men jeg begynte og lure om jeg holdt på å svi PSU eller LEDene nå. jeg har akkurat koblet det til, og lot det stå på en stund for å sjekke, og LEDene begynte og bli glovarme. tror du det er at LEDene blir ødelgat av og vere koblet til på den måten jeg har koblet dem til? Lenke til kommentar
johanlo Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Jeg sikter ikke til deg, da du viste til en annen post med tilsvarende diskusjon. Når det gjelder motstanden, så har vel akkurat LED'ene det var snakk om her innebygd motstand. Men jeg synes likevel at LED'diskusjonen er utdiskutert. ok. men jeg begynte og lure om jeg holdt på å svi PSU eller LEDene nå. jeg har akkurat koblet det til, og lot det stå på en stund for å sjekke, og LEDene begynte og bli glovarme. tror du det er at LEDene blir ødelgat av og vere koblet til på den måten jeg har koblet dem til? Hvis du bruker type LED med innebygd motstand, så er det ikke farlig. En LED skal bli varm. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Hvis du bruker type LED med innebygd motstand, så er det ikke farlig. En LED skal bli varm. om det er innebygget motstand eller ikke, vet jeg ikke. Jeg prøver bare med noen gamle LEDs fra et gammel kabinett. men de ble liksom veldig varm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå