Gå til innhold

Tips til hovedkort og stillegående vifte+strømforsyning

Anbefalte innlegg

Vurderer å bygge en stillegående pc. Den skal først og fremst brukes koblet til tv'en, med alle filmene mine liggende, så det er derfor et krav at det er plass til mange harddisker. Jeg har allerede 3x3TB western digital caviar green i en NAS, disse skal flyttes over til det nye kabinettet.

Kabinettet blir etter all sannsynlighet Fractal Define R4. Det virker solid, med smarte løsninger, god støydemping og god plass til vifter.

Prosessoren blir nok en i5 3570k, dette fordi den integrerte grafikkløsningen er bedre enn på de rimeligere i5-prosessorene, og prisen er bare litt høyere. Vil helst unngå å kjøpe dedikert skjermkort med det første.

Det jeg i første rekke trenger hjelp til er valg av CPU-kjøler og kabinettvifter. Ifølge tester er de inkluderte viftene i kabinettet ganske stillegående, men om jeg kan spare noen decibel på å kjøpe nye vifter, gjør jeg det. Målet er at maskinen blir helt lysløs på en meters avstand.

I tillegg er jeg håpløst utdatert på hovedkortfronten. Hvilke anbefalinger har dere der? Vanlig ATX-format er et krav. Trenger to digitale skjermutganger, der den ene utgangen forhåpentligvis støtter 21/9-oppløsningen (2560x1080) til Philips TVen min. Må selvsagt støtte i5-prosessoren og være såpass godt at det ikke må byttes ut i nær fremtid. Minst én USB 3-port er vel standard nå? Og RAM er jo så billig for tiden at noe mindre enn 16 GB er utelukket. Gjerne mulighet for 32 GB, så jeg har noe å bruke feriepengene på til neste år. Litt usikker på hvilke andre funksjoner det er lurt å ha med. Hvilke hovedkort er best i budsjettklassen til mitt bruk? Maks 1500 kroner.

Og til slutt, hvilken strømforsyning anbefales? Den må være helt stille, gjerne med modulære kontakter og maks 900 kroner.

Så hvilket hovedkort og hvilke stillegående(!) kabinettvifter, CPU-vifte og strømforsyning anbefales? Og har noen noen spesielle erfaringer med Fractal Define R4-kabinettet? Vifteplassering/-styring og lignende? Hvor stille er de medfølgende viftene for eksempel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja hovedkort og kjøler er det enkeleste å foreslå:

Skal du overklokke:

Skal du ikke overklokke eller ikke overklokke så mye:

Så sant man ikke har grafikkort her burde Silver Power SP-S460FL 460W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Gold, Modular, 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 5x Molex, Fanless fungere bra men er kanskje ikke den lureste for overklokking med tanke på varmen blir nok forhåndvis høy under belasting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for tips. Overklokking blir neppe aktuelt, selv om den valgte prosessoren jo er tilrettelagt for det. Noen som har erfaringer med Asus P8Z77-V LX eller Prolimatech Megahalems Intel Socket 775/1156/1366?

Angående strømforsyningen så den ganske interessant ut, selv om 1000 kroner er i meste laget. Vifteløs strømforsyning bør jo hjelpe på støynivået. Men hva hvis jeg på et senere tidspunkt setter inn et grafikkort, vil strømforsyningen da slite? Og er 460W nok til en maskin med de komponentene jeg har valgt? Foreløbig har jeg som nevnt tre harddisker, og vet ikke hvor mye en slik trekker av strøm, men hva om jeg setter inn totalt 8 disker? Vil denne strømforsyningen fremdeles takle det?

Andre vifteløse strømforsyninger som anbefales, eventuelt en med en stor, sakte og stillegående vifte for å ha litt ekstra å gå på?

Lenke til kommentar

Da ser det ut som jeg har bestemt meg for strømforsyning og hovedkort. Da gjenstår kabinett- og CPU-kjøling. Foreløbig står det mellom tre CPU-kjølere. Håper noen har veldig positive erfaringer med noen av disse.

Noctua NH-D14 ser interessant ut. Antakeligvis den jeg har mest lyst på. Stor og feit kjøler som forhåpentligvis ikke lar seg høre inne i det kabinettet. Virker som den har gjort det bra i tester også. Men ifølge HW sin test var støynivået merkbart, om ikke nødvendigvis sjenerende. Men om jeg forstod det rett ble den testen utført uten at kjøleren satt inne i et kabinett, og støyen ble målt på 60 cm avstand vs 100 cm vanlig testavstand, så kanskje den ikke høres likevel når den står inne i kabinettet? Og lar det seg gjøre å bruke denne kjøleren uten de medfølgende viftene? Forutsatt at jeg ikke overklokker, og at det er god luftgjennomstrømming i kabinettet takket være kabinettvifter selvsagt? Noen med erfaringer?

Deretter var det den kjøleren som ble anbefalt lenger oppe, Prolimatech Megahalems. Lest litt kort om den nå, og foreløbig heller jeg mot Noctua-kjøleren, spesielt fordi det er så mye mer informasjon tilgjengelig om den, og det virker tryggere å stole på tusen folk som sier en kjøler er veldig god enn på femten folk som sier en annen kjøler er fantastisk. Men jeg kan nok overbevises om å endre mening. Erfaringer?

Og til slutt var det SilverStone Heligon HE02. Den kan brukes både med og uten vifte, som passiv kjøler virket den ganske god, men når man satte på viften virket det ikke som om det gode inntrykket forsvant litt. Erfaringer?

Og til sist, noen med kabinettvifteanbefalinger? Store vifter med lavt turtall virker å være løsningen, og med en vifte i front og en i sidedøren som trekker inn kald luft, og en bak som blåser ut varm, bør det forhåpentligvis ikke bråke for mye. Noctua har vel gode kabinettvifter, men hvilke leverer den beste kombinasjonen av effekt og lavt støynivå? Ikke at Noctua er et must, andre produsenter kan gjerne også anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...