Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper vil heve kjøpet av iPhone 4 pga. laderen

sprettass

Anbefalte innlegg

Hei,

For ca 2 uker siden solgte jeg min iPhone 4 (søndag 30 sept) til en pensjonist som jeg hjelper en del med PC.

Jeg brukte selv telefonen før jeg solgte den, og det var ingen feil eller mangler ved den.

Nå, i dag ringer kjøper meg opp og mener at laderen ikke fungerer. Hun vil komme til meg i morgen og tilbakelevere telefonen, samt få pengene tilbake.

Hun har også sendt en epost der hun skriver:

Som jeg sa til deg i telefonen, så tar jeg iPhone med meg imorgen. Beklager at jeg bryter dette salg, Men jeg ble noe skeptisk ang den laderen! Det er jo viktig. Så får du iPhone 4 tilbake.

Det er ingen problem for meg å gi henne ny lader og kabel..

Så spørsmålet mitt er følgende; Har jeg loven på min side, og hva skal jeg evt. skrive tilbake til henne? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg sendt henne denne eposten:

Jeg kan tilby deg en ny lader, samt laderkabel helt gratis. Da slipper du å bytte hele telefonen. Høres det greit ut?

Hvis dette ikke får henne til å skifte mening (noe jeg er stygt redd for), kommer jeg tilbake her :)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg svar, og som forventet:

Jeg sier mange takk, men ønsker å bryte dette kjøp. Så du får telefonen l tilbake imorgen.

Hva gjør jeg nå?

Disse aktuelle lovene sitter jeg med nå (kjøpsloven):

§ 31. Kjøperens undersøkelse etter leveringen: (1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.

§ 32. Reklamasjon: Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp): Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe.

Endret av norfox
Lenke til kommentar

Svar at hun kan ønske seg lottogevinst og kjekk mann for alt du bryr deg, og du kan hjelpe henne akkurat like mye med det som med å "bryte kjøpet".

Du gir henne tilbake laderen. Dersom hun ikke vil ha den, er det hennes problem. Hun får ingen penger hos deg, og du nekter å ta i mot telefonen. Du har ditt helt på det tørre, en ødelagt lader er ingen vesentlig mangel overhodet, langt derifra. Det kan være en mangel, men all den tid du kan rette mangelen ved å gi henne ny lader har hun ikke krav på å heve, og dersom du ikke gir henne ny lader må hun strengt tatt nøye seg med prisavslag.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er noen annen "mangel" enn en defekt lader, og du ordner dette umiddelbart for kunde, kan jeg ikke se at det skal være noen grunn til å heve kjøpet. Kunden har så vidt jeg kan bedømme, ingen rettigheter til dette. Du har opprettholdt §34 og har alt ditt på det rene.

Om kunden etter en tid oppdager andre mangler, kan saken stille seg annerledes, men da blir det mer et definisjonsspørsmål om hva som er "innen rimelig tid". I en slik sak, når det gjelder et produkt som normalt er i bruk hver eneste dag, ville jeg vurdert at innen 1 uke må være "innen rimelig tid".

Endret av Superparanoid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for fornuftige svar. Jeg ser at hun har opptrådt uprofesjonelt i denne saken, men for å ikke ødelegge kundeforholdet har jeg godtatt å gi henne pengene tilbake..

Hadde det derimot vært en fremmed ville jeg stått på mitt og følgt loven.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for fornuftige svar. Jeg ser at hun har opptrådt uprofesjonelt i denne saken, men for å ikke ødelegge kundeforholdet har jeg godtatt å gi henne pengene tilbake..

Hadde det derimot vært en fremmed ville jeg stått på mitt og følgt loven.

Må jo si at selv om du har loven på din side, var det et fornuftig vedtak du gjorde der. Det å bevare et godt kundeforhold, kan være gull verdt. Dessuten får du helt sikkert solgt iPhonen din igjen allikevel - kanskje til en høyere pris. Hvem vet, kanskje dere begge tjente på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...