Gå til innhold

Dårlig kundebehandling fra Japan Photo? (Oppd. saken har løst seg)


Anbefalte innlegg

Oppdatering https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=19768366

 

Sitter å tenker... hva er dere ikke forstår?

 

Leser om igjen og om igjen og dessverre for meg har dere nok helt rett... bare å legge seg flat!!

 

Ikke bare var det en overreaksjon men en helt feil reaksjon også... i morgen skal jeg innom JP i 2 tiden og levere objektivet tilbake og forhåpentligvis er det personen jeg snakket med i telefonen som er der for da har jeg en liten beklagelse å komme med.

 

Heldigvis holder det med en liten en da jeg klarte å holde meg selv i tøylene i telefonen men uttrykte likevel at jeg ikke var fornøyd med tilbudet.

 

Det var egentlig når jeg kom hjem at jeg av en eller annen grunn gikk helt av skaftet... har nok blitt litt lite søvn og mye arbeid i det siste uten at det er noen unnskyldning.

 

Ett hint jeg bør ta er når alle dere tar "feil" og ikke jeg... da er det nok motsatt.

 

En liten takk til dere her som kommer med en relativt usminket sannhet, fortjente den!! :hm:

---------

 

 

Originalinnlegg

Etter masse tull med JP Trondheim, bestemte jeg meg for en stund siden med å legge alt bak meg og gi de en ny "sjanse". Det endte til slutt med kjøp av Nikon D800 m/Nikkor 24-70 for noen uker tilbake, veldig god service.... det var til i dag da.

 

Sto i kø fra ca 07:30 for å sikre meg ett Nikkor AF-D 85 mm f/1.4 som de hadde 2 eksemplar av. Det ligger fortsatt 2 objektiver igjen når det blir min tur og jeg trekker kortet og går glad og lykkelig ut av butikken.

 

Det som viser seg er at jeg har fått feil objektiv, hadde fått ett AF-S. Er fremdeles på jobb og hadde tenkt å ta kontakt etter jeg var ferdig.

 

De kommer meg i forkjøpet og ringer meg opp istede og sier jeg MÅ komme tilbake med det.

 

Jeg prøver selvsagt å få litt ut av situasjonen, slik at kanskje jeg tjener på det mens de ikke taper.

 

Prøver meg med at kanskje de burde bare ta tapet for tabben. Det var jo tross alt ganske mange titusen i tap likevel på disse "toilldagene" så noen lapper til på en feil de selv gjør burde vel ikke være så ille.

 

Får beskjed om at problemet ikke var det (pengetapet) men tull i systemet og tull med garantien. Da sier jeg at jeg gladelig tar meg en tur innom for å gjøre om kvitteringer slik at det stemmer i systemet deres og at jeg får garanti.

 

Da var det visst plutselig pengene det stod på likevel. Sier da at det reelle tapet vel ikke er så stort uansett da de lett får 8000 kr for en ikke brukt Nikkor 85 AF-D og at innkjøpsprisen på AF-S versjonen ikke er stort mer enn 10 000 kr og jeg tilbyr meg å betale mellomlegget slik at de ikke går i tap.

 

Problemet da var visst at de hadde salget for å bli kvitt lagervare å kunne ikke sitte inne med gammel vare.

 

Ok. sier jeg... hva visste jeg får en god pris på en Nikkor 70-200 VR2 eller stativet jeg har holdt av ut dagen (Induro m/hode til 3300). da slipper dere å sitte inne med ett gammelt objektiv og kan selge ett annet litt billig, tjener mindre på det men slipper tapet på det andre.

 

Så klart sier han, vi vil så klart at kundene skal være fornøyd og vi skal strekke oss langt for det.... vent litt sier han og taster litt på PC-en.

 

Pristilbud Nikkor 70-200: Nettpris (butikken har nettpris fra før av på dette)

Pristilbud staiv: 300 kr.

 

KLIKKER NESTEN I VINKEL PÅ SLIKE TILBUD SOM DETTE....

 

De sier de skal strekke seg langt men firer faan ikke en MILLIMETER.

 

Til slutt blir han i telefonen litt stressa da han hører jeg blir irritert av tilbudene han gir meg å begynner å prøve å få sympati ved å si at de risikerer trekk i lønnen hvis jeg ikke kommer tilbake....

 

Skal i løpet av de neste to årene sikkert bruke bortimot 100 000 kr på fotoutstyr men ikke ett jævlig øre vil havne hos JP Trondheim.

 

Koker av sinne og akkurat nå har jeg faktisk ikke tenkt å levere det tilbake....

 

Kommer det en uforbeholden unnskyldning som sier vi beklager og at du får beholde objektivet hvis jeg kommer å ordner papirene så KANSKJE jeg begynner å handle der igjen etter hvert.

 

 

------

Oppdatering https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=forums&section=findpost&pid=19768366

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lager du en slik nedlatende post for en fotoforretning som har gjordt en feil, rart ikke du så på esken at de ga deg en af-s versjon når du handlet. Det var ikke slik at du tenkte, yes nå gjør jeg er kupp.

 

Mener du virkelig at du skal beholde AF-S 85mm 1.4. til 4000,- ?

 

Du høres ikke akkurat ut som en hyggelig kunde, de blir nok ikke lei seg for å slippe deg som kunde.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Forstår det slik at du var klar over at du hadde fått feil linse, og når selgeren oppdager feilen å ringer deg prøver du å utnytte situasjonen enda mer. SVINDLER!

 

Jeg var også innom butikken i dag, jeg fikk meget god hjelp og må si det er beundringsverdig hvor flinke og profesjonelle de folka er. Butikken var stapp full av folk som var desperat etter å få kjøpe noe til tullpris, men de tok seg tid til å hjelpe meg med å bestille noen bilder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Insert barnslig historie

 

Alle kan gjøre feil! Du er uenig? Se på din egen håndtering av denne situasjonen, og spør du deg selv en gang til.

 

Selv jobber jeg i en konkurrerende fotobutikk til JP, men kan etter ditt innlegg konkludere at jeg virkelig håper du holder deg unna oss også. Prøv å forestille deg hvordan det hadde vært hvis bordet hadde vært snudd... Eller var det du som aldri gjorde noe feil? :nei:

Endret av mannyboi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens... ser dere ikke leser posten før dere svarer.

 

Har fått en stund på å roe meg litt ned men tror dere misforstår hva jeg skriver.

 

Hadde tenkt å dra ned rett etter jobb for å si i fra så klart, har fått feil vare før og levert tilbake (nettbutikk). Der var de til og med så takknemlig at jeg fikk en liten påskjønnelse for dette.

 

Når man får en linse som er verdt en del mer så vil jeg så klart se om jeg får til en god avtale der alle blir fornøyd... at jeg prøver meg først å se om det er mulighet uten noe som helst er jo bare for forsøket sin skyld.

 

Utgangspunktet mitt er jo at butikken skal slippe å tape på dette og at jeg likevel får en avtale der jeg blir fornøyd.

 

Først tilbyr jeg meg å komme å ordne opp så papirene blir i orden....

 

Deretter tilbyr jeg meg å betale mellomlegget for tapet de har, forskjellen på linsene var 3000 kr veiledende pris.

 

Til slutt når alt er avvist spør jeg om jeg kan få en bedre pris på en 70-200 VR2 hvis jeg kommer å kjøper den i dag.... når jeg da får som svar at de vil strekke seg langt for å gjøre en kunde fornøyd synes jeg faktisk de burde gitt meg en litt bedre pris, prisen de kom med var den samme som de hadde allerede.

 

 

Synes du/dere at det var for mye for langt å kunne få 1000 kr avslag på en Nikkor 70-200 VR2 til 16 000 kr som de like vel ikke ville gått med tap på?

 

Det jeg reagerer mest på er egentlig alt tullet de prøve å legge frem som unnskyldning som hele tiden forandrer seg etter hvert som jeg tilbyr å løse det.

 

Jeg synes faktisk ikke forslaget om å betale mellomlegget på linsene var ille...

 

Jeg synes heller ikke det å håpe på litt rabatt på en Nikon 70-200 VR2 er for mye når selgeren faktisk sier at de strekker seg langt for å gjøre kunden fornøyd.

Lenke til kommentar

Mellomlegget på listeprisen? Når det ene var en utgående modell som skulle lagertømmes, mens den andre var helt ny? Nei - listeprisforskjellen avspeiler ikke helt verdiforskjellen for butikken.

 

Sluttkonklusjonen med "at du får beholde objektivet hvis jeg kommer å ordner papirene så KANSKJE jeg begynner å handle der igjen etter hvert." er helt borti natta. Vel - for de fleste her på forumet, i alle fall.

 

 

Å be om rabatt på et annet dyrt objektiv er derimot ikke så borti natta, med mindre prisen er rabattert i forveien.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv jobber jeg i en konkurrerende fotobutikk til JP, men kan etter ditt innlegg konkludere at jeg virkelig håper du holder deg unna oss også. Prøv å forestille deg hvordan det hadde vært hvis bordet hadde vært snudd... Eller var det du som aldri gjorde noe feil? :nei:

 

Gjør ofte feil, sist var det denne uken.... leverte feil vare til en butikk. Det jeg gjorde var å bruke en times tid etter jobb for å rette feilen.

 

Saken er at når man gjør en feil så synes jeg man bør gjøre noe for å prøve å rette det opp.

 

Når en kunde vil beholde varen man har fått og tilbyr å betale mellomlegget men får avslag fordi de ikke vil ha den gamle modellen inne fler uker da kan jeg ikke si de strekker seg veldig langt selv heller!!

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hvorfor du ser på listeprisen. Objektivet ble solgt billig fordi det var gammelt i systemet deres, og verdien dermed avskrevet til langt lavere enn opprinnelig innkjøpspris. Den verdien du tillegger objektivet er ikke den samme som den verdien det faktisk har.

 

Du fikk mao utlevert et objektiv til over dobbelt så høy pris/verdi - nærmere 3 gang så høy tilogmed.

 

Men ok, la oss ta utgangspunktet ditt, og hoppe over resten.

 

Utgangspunktet mitt er jo at butikken skal slippe å tape på dette og at jeg likevel får en avtale der jeg blir fornøyd.

 

Hva ville du vært fornøyd med? Om vi forutsetter at butikken IKKE skal tape på det (mao: Du bytter inn objektivet du urettmessig har fått utlevert), hva skulle til for at du ble fornøyd?

Lenke til kommentar

Mellomlegget på listeprisen? Når det ene var en utgående modell som skulle lagertømmes, mens den andre var helt ny? Nei - listeprisforskjellen avspeiler ikke helt verdiforskjellen for butikken.

Sluttkonklusjonen med "at du får beholde objektivet hvis jeg kommer å ordner papirene så KANSKJE jeg begynner å handle der igjen etter hvert." er helt borti natta. Vel - for de fleste her på forumet, i alle fall.

 

Å be om rabatt på et annet dyrt objektiv er derimot ikke så borti natta, med mindre prisen er rabattert i forveien.

 

Hehe, sluttkonklusjonen var vel tatt i litt sinne og jeg forstår dere reagere på den....

 

Dere må også forstå at jeg sitter å snakker med en butikkansatt som jeg føler sitter å ikke forteller sannheten, det har jo med respekt å gjøre. Når forklaringene ikke henger sammen og forandrer seg etter hvert som jeg prøver å løse de.

 

De sa selv at grunnen til at jeg ikke fikk beholde objektivet var at de ikke ville ha det i butikken.... bedre om de hadde innrømmet at det var prisen som var hinderet, da hadde jeg nok tilbydd å betale mer.

 

Kan si her å nå.... hadde jeg fått 1000 kr rabatt på 70-200 VR2 til Nikon hadde hatt den nå, det forventet jeg liksom også når det sier KLART at de strekker seg langt for at kunden skal bli fornøyd.

Lenke til kommentar

Hva ville du vært fornøyd med? Om vi forutsetter at butikken IKKE skal tape på det (mao: Du bytter inn objektivet du urettmessig har fått utlevert), hva skulle til for at du ble fornøyd?

 

1000 kr avslag på 70-200 var egentlig det som var det endelige målet hvis jeg ikke fikk beholde linsa, hadde de i butikken sagt at mellomlegget var for lite så hadde jeg gjerne gått opp til 4-5000 kr.

 

Når de nekter for at det er det som er hinderet blir det vanskelig å by mer, på 9000 kr totalt for objektivet hadde ikke JP tapt noe da de lett hadde solgt den gamle modellen for 5-6000 kr.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik det fungerer, potensielle salg senere har ingenting med saken å gjøre, det er konkret tap-nytte i dag som er poenget.

 

At de kanskje skal kunne selge noe for 2000,- mer enn dagens tilbudspris senere, gjør ikke tapet til butikken på denne konkrete handelen noe mindre.

 

Som sagt, objektivet er gammelt og avskrevet i systemet deres, verdien er kanskje halvparten av innkjøpsprisen til det objektivet du fikk. Det er tapet i denne saken her.

 

Det jeg synes er litt leit er at du omtaler ting som "mål", det høres ut som om du forsøker å mele din egen kake mest mulig pga en feil gjort i en stresset situasjon i butikken (antar det var temmelig mye kø der og da..), istedenfor å være interessert i å ordne opp på en god og hyggelig måte :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det jeg synes er litt leit er at du omtaler ting som "mål", det høres ut som om du forsøker å mele din egen kake mest mulig pga en feil gjort i en stresset situasjon i butikken (antar det var temmelig mye kø der og da..), istedenfor å være interessert i å ordne opp på en god og hyggelig måte :).

 

Nei, ble gjort på telefon senere på dagen....

 

At jeg ikke fikk avslag på ett nytt objektiv er jo en ting men hvorfor skryte av hvor langt de strekker seg for å gjøre kunden fornøyd?

 

Skjønner jo jeg har overreagert litt men det er fremdeles ting som skurrer i selve kontakten men den ansatte.

 

Hvis grunnen er det du sier.... hvorfor ikke bare si det rett ut? Ferdig med det!!

 

Istedefor skal de stå å skryte av hvor viktig det er for dem å ha fornøde kunder og at de sktrekker seg veldig langt for å få det for deretter å regelrett si "du får ikke en eneste krone i avslag" på ett objektiv til 16 000 kr.

 

Istedefor går han rundt grøten hele tiden og forandrer etterhvert som jeg prøver å komme til en enighet.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Måten du resonerer på også når det gjelder mellomlegget er også helt på vidda for meg på de 85mm objektivene.

 

Veiledende priser var vel litt sett bort fra på det AF-D objektivet. Dette jo selv om det er et meget godt objektiv en utgående modell som ikke JP vil ha i hylla.

 

Dette betalte du Kr 4000 for. Når du kommer tilbake til butikken så skal dette plutselig værderes til Kr 8000, innkjøpsprisen på AF-S objektivet skulle være Kr.10.000. Du skulle det mellomlegget du ville betale være Kr. 2000 med mine regneferdigheter.

 

Da skulle altså AF-S objektivet kostet deg Kr 6000 for at du skulle være fornøyd.

 

Motto for selgere i fotoforretninger i Trondheim, pass på så dere ikke skulle være så uheldige å gjøre en feil som koster dere dyrt for å tilfredstille kundene.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Måten du resonerer på også når det gjelder mellomlegget er også helt på vidda for meg på de 85mm objektivene.

 

Veiledende priser var vel litt sett bort fra på det AF-D objektivet. Dette jo selv om det er et meget godt objektiv en utgående modell som ikke JP vil ha i hylla.

 

Dette betalte du Kr 4000 for. Når du kommer tilbake til butikken så skal dette plutselig verderes til Kr 8000, innkjøpsprisen på AF-S objektivet skulle være Kr.10.000. Du skulle det mellomlegget du ville betale være Kr. 2000 med mine regneferdigheter.

 

Da skulle altså AF-S objektivet kostet deg Kr 6000 for at du skulle være fornøyd.

 

Motto for selgere i fotoforretninger i Trondheim, pass på så dere ikke skulle være så uheldige å gjøre en feil som koster dere dyrt for å tilfredstille kundene.

 

Vennligst les postene over....

Lenke til kommentar

Disse prisene oppgir du i førsteposten din, og det var det jeg gikk ut fra.

 

Når du modererer deg etter å ha møtt motstand her over hva du skulle ha krav på tok jeg ikke hensyn til.

 

Du sier jo også at du ikke vil gi noe mer enn 9000 for et objektiv som koster 12000. Det var ikke dette objektivet JP hadde tilbud på.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Disse prisene oppgir du i førsteposten din.

 

Joda.... skjønner det, men det er jo bare ett utgangspunkt.

 

Men når selger forklarer at det er det å ha den gamle modellen i hylla som er problemet kan jeg jo ikke by mer.

 

Hadde det vært pengene hadde jeg gått opp til 9000 kr totalt men det er j ingen vits i å by mer når det ut fra selger ikke er pengene som er hinderet men det er å ha gamlemodellen i hylla.

 

Den gamle modellen kunne lett blitt solgt fra butikken ny med full garanti til 6000 kr og da ville de kun lagt noe hundrelappe bak.

 

Hvis det er noe tvil skal selvsagt objektivet leveres tilbake...

Lenke til kommentar

Det jeg synes er litt leit er at du omtaler ting som "mål", det høres ut som om du forsøker å mele din egen kake mest mulig pga en feil gjort i en stresset situasjon i butikken (antar det var temmelig mye kø der og da..), istedenfor å være interessert i å ordne opp på en god og hyggelig måte :).

Nei, ble gjort på telefon senere på dagen....

 

 

Tror ikke helt du forsto hva jeg mente? Feilen gjøres på morgenen da du fikk utlevert feil objektiv. Hva tenker du om resten av innlegget mitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...