Iceman22 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Hei. Har hatt en WD green 2tb harddisk som har begynt å lage tikkelyder nå i ca 3mnd. Har funket delvis bra, men nå den siste uken så har jeg såvift kunne skrive filer på den. Å flytte 1gb fil fra en annen harddisk kan ta opptil 1 time, når det vanligvis tar noen sekunder. Det hjelper å skru av pcen, og koble ut sata ledningen ut og inn, da fungerer den igjen i en begrenset periode. Kan fint lese av filer, se på film osv fra harddisken. Er det slik at når harddisken tikker, så betyr det at man må skife den snarest mulig ? Her er også en feil fra HD TUNE som ikke går bort, selv etter formatering. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Høres ut som dødsklikken det der. Du bør skrive over ALT du har fort som F. Gå inn i hendelseslista/system. Der ser du omtrent bare røde merker, med rare bemerkninger som ........har en dårlig blokk eller ..........feil på styreren. - Kjenner ikke programmen HD-tune, men hendelslista vil avslørte om det er feil på harddisken. Endret 13. oktober 2012 av finnipinni Lenke til kommentar
frelak Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Bruker du denne discen som systemdisk (er windows installert på denne disken)? Hvis det er tilfelle så sjekk størrelsen på swap-filen ("Sidevekslingsfil" på norsk). Har opplevt selv at ved for liten swap-fil så kommer det en tikkelyd hvert sekund og pc-en blir tregere. Prøv å øke størrelsen på denne filen. Det kan også være at harddiscen er i ferd med å feile. Lyder fra harddisc er ofte ikke bra... Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Høres ut som dødsklikken det der. Du bør skrive over ALT du har fort som F. Gå inn i hendelseslista/system. Der ser du omtrent bare røde merker, med rare bemerkninger som ........har en dårlig blokk eller ..........feil på styreren. - Kjenner ikke programmen HD-tune, men hendelslista vil avslørte om det er feil på harddisken. Det er ingen røde merker hendelseslista/system, det er bare noen få stykk som har med noe annet å gjøre. Bruker du denne discen som systemdisk (er windows installert på denne disken)? Hvis det er tilfelle så sjekk størrelsen på swap-filen ("Sidevekslingsfil" på norsk). Har opplevt selv at ved for liten swap-fil så kommer det en tikkelyd hvert sekund og pc-en blir tregere. Prøv å øke størrelsen på denne filen. Det kan også være at harddiscen er i ferd med å feile. Lyder fra harddisc er ofte ikke bra... Bruker den ikke som systemdisk. Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Tyder jo ikke på disken når den ikke setter merker i hendelseslista. Er SMART meldinger aktivert i BIOS da ? Om de er aktivert, skal du vel få en feilmeldingsbok direkte på skjermen tror jeg ? - Så kan du jo kjøre en chkdsk med rep av filer (hak av begge haker) i egenskaper for den disken det gjelder. Den kjører uten restart så lenge det ikke er en OS-disk. Endret 13. oktober 2012 av finnipinni Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Har kjørt full chdisk sjekk og den finner heller ingen feil, tok nylig også en lang test med WD sitt feil diag verktøy, fant heller ikke noe. Er fortsatt bare HDTUNE sitt program som har noe bevis som jeg kan bruke hvis jeg skulle returnere disken tilbake, prøver å unngå at de sender den tilbake, for den kommer til å fungere normalt når de setter den i pcen, bortsett fra tikkelyden da. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Da vil jeg si at neste steg for deg er test i en annen maskin, får du samme symptomer så fyrer du avgårde en RMA. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Hardisken min begynte også å tikke i dag, det er en 2tb WD eksterndisk, windows fant ikke disken eller partisonene, men det kom bursts(4-6) av meldinger om at jeg måtte formatere den ene stasjonen for å bruke den... startet WD data lifegard diag, etter noen sekunder så funket den... skjønner ikke noe kjørte quick test og pass... Stoler ikke på den lengre skal skaffe ny mens jeg kan lese av den... Endret 14. oktober 2012 av SVD Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 15. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2012 Merkelig det der. Jeg holder selv på å overføre all data til en annen disk (backup), og det går helt fint uten noe tikkelyder som helst. Men det blir verre når maskinen står på en stund og man begynner å lagre filer på den, jeg håper bare at den går gjennom retur uten problem. Er lei å ha en disk som man har masse filer på som man ikke vet om man kan stole på eller ei :/ Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 UDMA CRC Count skyldes som regel dårleg kabel/kontakt. Eg vil og sei at temperaturen er ganske lav, Ein harddisk fungerer best rundt 40 C Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 18. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2012 Jeg byttet satakabel dagen før jeg tenkte å returnere den, nå har den vært på 4 dager i strekk og ikke vært noe tull med. Skrivehastigheten er normal, tikkelyden er der fortsatt men virker som den ikke er der like mye som før. Jeg gir den en sjanse til før jeg returnerer den. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Feilen min var dårlig kontakt... altså 2 av de 4 kontaktene til USBen var løstnet fra kontrollerkortet Endret 24. oktober 2012 av SVD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå