Gå til innhold

Guide: Derfor bør du ikke kjøpe Windows 8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+32asd4f
La inn win 8. Slettan etter 1 time.
Nettop, det er et forferdelig dårlig operativsystem.

Godt vi har forskjellige meninger ;)

Subjektive meninger blir irrelevant når objektiv fakta tydeliggjør nøyaktig hvor dårlig Win 8 egentlig er, dette er ganske skuffende med tanke på at et nytt OS er ønsket.

Hvilke objektive fakta? Hva gjør Windows 8 til et dårlig OS?

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Subjektive meninger blir irrelevant når objektiv fakta tydeliggjør nøyaktig hvor dårlig Win 8 egentlig er, dette er ganske skuffende med tanke på at et nytt OS er ønsket.

Hvilke objektive fakta?

Ytelsestester, det faktum at non-windows apps dytter deg tilbake til desktop mode dersom du lager en shortcut i Metro, noe som gjør Metro HELT ubrukelig.

Lenke til kommentar

Win 8 leverer ikke det som Windows virkelig trenger, resultatet er at MS taper over hele fjøla, nå driver Microsoft å spiller catchup i server delen, men de taper stadig terreng til Linux.

Det er en grunn til at de store serverne i verdenen kjører Linux.

PowerShell er ett steg på veien, men MS har lang vei å gå for å få styr på kommandolinjen sin til servere ala det Linux har nå idag, alt for mye knot og lite fleksibilitet som Linux allerede har.

Utdatert filsystem, diskene raser ifra de gamle filsystemene vi hadde og nå krever det en skikkelig fiks, i Linux og BSD land har vi ZFS og BTRFS som er en lettere variant av ZFS bare uten en god del av de virkelige kjekke egenskapene som ZFS innehaver.

Server 2012 skal riktignok ha ett BTRFS light system, men det er alt for lite og alt for sent, om ikke MS skjerper seg kraftig så går toget for dem i bedriftssegmentet, og kaster de rundt på privatbrukerne så hopper de skipet til Ventilen med sin Damp og da forsvinner en god del av markedet i hjemmet også, hopper gameren i huset over så skal du nok se at foreldrene i hjemmet også vil snuse på Linux i samme slengen.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Vet ikke hva jeg skal svare på det. Her skaper du et problem ut av ingenting.

Av min erfaring, yter W8 bedre enn W7.

Føler det er lite interessant å diskutere med noen som kaller W8 for "forferdelig dårlig". Da er man stakkarslig lite reflektert, dessverre.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal svare på det. Her skaper du et problem ut av ingenting.

Av min erfaring, yter W8 bedre enn W7.

Føler det er lite interessant å diskutere med noen som kaller W8 for "forferdelig dårlig". Da er man stakkarslig lite reflektert, dessverre.

Objektivitet triumferer subjektive meninger.

Du kan blant annet lese innlegget til 007CD.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Hans innlegg omhandler server, ikke Windows 8. Så det blir latterlig lite relevant.

Mine objektive meninger om W8, er at det er et fantastisk OS. Og så fortsetter vi ...

Lenke til kommentar

Hans innlegg omhandler server, ikke Windows 8. Så det blir latterlig lite relevant.

Mine objektive meninger om W8, er at det er et fantastisk OS. Og så fortsetter vi ...

Windows 8 er på ingen måter "bedre" enn Windows 7 annet enn raskere oppstart og et forbedret fil/driver-system. Men, dette er virkelig ikke godt nok for en oppgradering fra Win 7 med tanke på at ytelsen ikke er bedre i Win 8.

Det du virkelig syntes er lite interessant er å diskutere fakta.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Hvilke fakta? At du syns at W7 er bedre enn W8? Det er ikke hva jeg kaller fakta. Det er heller en smakssak.

Men her kommer vi ingen vei, merker jeg. Takk for meg.

Lenke til kommentar

Kan ikke Metro skrus av? Og hvordan er det med spill og programmer? Er de automatisk kompatibelt med Windows 8 om de virker i Win 7?

Metro kan ikke skrues av inni Windows, men det finnes allerede programmer som gir deg tilbake start-menyen fra W7. Selv har jeg brukt W8 i lange tider nå, og kan ikke tenke meg å flytte tilbake. Jeg bruker et program som heter Start8 for å få start-menyen tilbake :)

Lenke til kommentar

Merkelig av dere å klage på en applikasjonsbutikk til et OS som ikke er lansert enda..

"Microsoft endrer hvordan du bruker windows på"

Ikke bare gir den setningen i seg selv ingen mening, men dette har MS gjort før også, og jeg kan ikke huske at jeg hatet dem for å endre alt med Windows 95. Jeg har nå brukt W8 i en måned og om man bare kan legge alle sine fordommer på hylla en liten stund, så innser man at systemet er raskere på alle måter. Støtten for alle mine gamle programmer er også der. Faktisk er det støtte for flere av mine siden Aero er tatt bort og ikke kommer i konflikt med fargeinstillinger etc.

Gi det en sjanse, og slutt å dømme noe som ikke er sluppet offisielt engang.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilke fakta? At du syns at W7 er bedre enn W8? Det er ikke hva jeg kaller fakta. Det er heller en smakssak.

Last ned Win 8 og sammenlign benchmarks fra Win 7?

Dette er objektive tester noe som jeg personlig har brukt. Det eksisterer ikke et eneste argument som kan brukes mot slike tester ettersom at det er fakta i seg selv.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg har brukt W8 fast siden april. Jeg har brukt RTM siden slutten av august. PC-en min yter bedre i W8. Det er fakta, fakta, fakta.

Endret av Slettet+32asd4f
Lenke til kommentar

6. Secure boot setter kjepper i hjulene for kjøpere som ønsker å oppgradere til andre OS etter å ha betalt Windows-skatten sin. Det gjør det blant annet vanskeligere å installere populære Linux-OS og for spesielle nisje-OS som BeOS og gamle Solaris x86, kanskje umulig.

*sukk*. Jeg trodde dette hadde blitt forklart mange nok ganger nå ...

På x86/x64-baserte maskiner skal det være mulig å slå av Secure Boot dersom dette er påslått når man kjøper maskinen. På ARM-baserte maskiner (for Windows RT) skal man ikke kunne slå av Secure Boot. [Dette er krav MS setter for at leverandørene skal kunne si at hardware'n er "made for Windows 8" etc.]

Det betyr at du vil kunne installere OS'er i fleng på alle x86/x64-baserte maskiner, akkurat som du kan nå. For Windows RT-maskiner blir det akkurat på samme måte som med en iPad.

Hvis du synes det er urettferdig at bare Windows kan benytte seg av Secure Boot, så har Linux Foundation gode nyheter til deg: http://www.linuxfoundation.org/news-media/blogs/browse/2012/10/linux-foundation-uefi-secure-boot-system-open-source

• Liker 4
Lenke til kommentar

Last ned Win 8 og sammenlign benchmarks fra Win 7?

Dette er objektive tester noe som jeg personlig har brukt. Det eksisterer ikke et eneste argument som kan brukes mot slike tester ettersom at det er fakta i seg selv.

Det er vel kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne win7 som har hatt mange år med utvikling mot win8 som ennå ikke er utgitt .

En annen ting er at det er drøyt å kalle benchmarks for fakta da det er så mange usikkerhetsmomenter knyttet oppimot slike verktøy. Leste den artikkelen fra techspot som hw.no referer til ang. benchmarks. De har sikkert gjort det rett, men hvordan vet en feks at journalistene på det nettstedet har lastet ned systeminfo 4.11 fra futuremark som er nødvendig for at benchmarkprogrammet skal være optimalisert for win8, jeg kan ikke se det stå nevnt noe sted i artikkelen. De har sikkert gjort det der rett, men å behandle det som en forskningsrapport og kalle det fakta blir litt i overkant syns jeg. Benchmarks gir aldri noen fasit, selv om i dette tilfellet stemmer det nok at win7 er bedre på grafikkytelse

edit: Dessuten er det såvidt jeg kan se kun den testen på grafikkytelse på skjermkortet hvor win7 slår win8, og det kun med liten margin.

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Har brukt Win 8 en god stund, og selv om metro-delen har sine bruksområder føler jeg at den burde komme i tillegg til startmenyen, ikke som en erstatter. Grunnen til dette er at om man bruker halve skjermen til f.eks nettlesing og vil starte et program til å kjøre på den andre delen mister man totalt fokuset over det man allerede bruker skjermen til da metro-menyen tar opp hele skjermen. "Flowen" blir helt ødelagt til daglig bruk når hele skjermbildet skal endre bare for å starte et program. Start8 løser dette problemet ganske greit, man da har man plutselig to startmenyer å forholde seg til uten at disse er synkrone.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ha, dette er ren matematikk. Det er 8 grunner til å velge W8 men bare 5 grunner imot. Det må bety at vi bør kjøpe. Jeg har allerede informert MS om at jeg vil kjøpe en oppgradering fra W7 til W8.

ikke så smart du da med andre ord.

Jeg har brukt W8 fast siden april. Jeg har brukt RTM siden slutten av august. PC-en min yter bedre i W8. Det er fakta, fakta, fakta.

har du noe som kan vise til at pcen din yter "bedre" med win 8 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...