jkf007 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 7. Microsoft tar 30% av inntektene fra salg i programvarebutikken. Det er i sterk kontrast til hvordan man skaffer seg programmer i dag, der hele kjøpesummen går til de som selger programvaren. Det er ikke populært blant programvareselskapene. Blant annet Valve har gått hardt ut mot den modellen og vil boikotte salg via microsofts programbutikk.Jeg forstår ikke helt kritikken din til at MS tar 30% av inntektene på programvare solgt i nettbutikken sin. At MS tar seg betalt for salg av programvare er vel det samme som at gamestop tar seg betalt for distribusjon og salg av et spill i sine butikker? Det er mange som ikke har annet forhold til penger enn at de kommer fra pappas lommebok. Villigheten til å bruke 20000 på sjampanje i Hemsedal en kveld er høy. Lag et maleri og be ett galleri selge det for 10 000. De sier til deg at ja vi kan selge det for 500 men du vil bare få 150 kr av salget. Dårlig behandling? Nei, distribusjon koster. Appene du utvikler gjennomgår sertifiseringer og markedsføres. Koster appen din 10 kr sitter du igjen med 7 Kr. Kanskje får du mere gjennom Steam, men blir du ikke da egentlig hele markedsføringskanalen og Valves beste kunde? 1 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 "Microsoft endrer hvordan du bruker Windows på". :nei2: Bare legg fingrene på pulten, så skal jeg hente linjalen. 2 Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Det samme skjer hver gang, Microsoft lover alt skal bli bedre, raskere osv osv. I praksis er enhver ny versjon av et operativsystem mer omfattende og mer ressurskrevende enn forrige versjon. Noen ting kan sikkert gå litt raskere (som oppstart) og etter en runde eller to med updates kan det til og med hende at nyeste versjon er like rask som gammel generelt, men hvem bryr seg? Da 486 ble lansert fikk vi en prosessor som var rask nok for Windows (386 var ikke så ille den heller) og siden prosessorutviklingen går mye raskere enn programmenes økte krav til hardwaren har situasjonen bare blitt bedre siden den gang. Det betyr ikke at det ikke er problmområder igjen. Lydavspilling ble problemfri tidlig på 90-tallet, video tok mye lenger selv i dag kan enkelt eldre maskiner slite med å dekode enkelte formater i Full HD. Bilderedigering klarer nå enhver PC, men videoredigering er fortsatt langt fra problemfritt og spill har tilnærmet ubegrensede krav. Men ingen av de typiske gjenværende flaskehalsenene (for vanlige brukere) har noe med OS'et å gjøre. OSet er raskt nok og har vært det lenge. Det OSet sliter med er egentlig et luksusproblem. Både Apple og MS har OSer som gjør det de skal gjøre, men noe nytt må de jo finne på og derfor kommer det jevnlige nye versjoner med "forbedre" brukergrensesnitt som noen liker og noen hater, men som alle kan venne seg til på noen timer. Tilpasning til touch-grensesnitt er ikkert enliten utfordring, men det er tross alt bare presentasjonslaget og bør bety minimalt for de underliggende delene av OSet. Men det er klart, hvem vil vel betale tusen kroner for at et 99.5% stabilt OS skal bli 99.6% stabilt? Eller at de bytter fra Fat32 til NT filsystem eller at støtte for flerkjernes prosessorer forbedres? 500 kroner for bedre trådhåndtering? Det sier seg selv at slike forbedringer ikke er salgbare så derfor lanseres ikke XP MkIII nå men Windows 8 hvor alt ser nytt ut og alle må lære seg en ny måte å jobbe på. Bedre usability for alle som aldri har tatt i en datamaskin før? Kanskje det, men for resten er det bare å sette seg ned og lære seg et nytt UI igjen. Endret 13. oktober 2012 av se# 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 "Windows Marketplace fortsatt bare tilbyr programmer for den berøringsvennlige startmenyen." 1. Det heter Windows Store. (Hadde dere skrevet App Marketplace om Apples App Store? Nei.) 2. Det dere skriver er feil. Det er flere skrivebordsprogrammer tilgjengelig i Windows Store, men man blir sendt til produsentens hjemmeside for nedlastning. Windows Store støtter x64-, x86- og ARM-programmer. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Skal installere windows 7 på min Mac Mini nå, slik at jeg kan oppgradere til Win 8 når den lanseres Edit: For de som måtte lure på hvorfor jeg kjøpte mac mini i første omgang: fikk sinnsyk godt tilbud på nyeste topp spekket mac mini, 4 mnd gammel, med 256GB SSD, for veldig billig penge. Endret 13. oktober 2012 av Megaoctane Lenke til kommentar
Pest^N Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Nå som det endelig har kommet Windows 7, og os'et er såpass godt i etableringsfasen er dette i seg selv den beste grunnen til å nettopp IKKE oppgradere. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Når Windows 7 kom, og leeeeenge etterpå, mente kritikerne at det beste OS'et noen sinne var XP. Nå mener de vel at det beste OS'et noen sinne var Windows 7 Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg konverterte til Windows 7 kun for å kunne ta i bruk disker større enn 2 TB.. Jeg har gjort Windows 7 så XP-lignende som overhodet mulig, men den nye "Windows Explorer" er likevel et mareritt. Det er helt utenkelig å ta bruk Windows 8! Jeg vurderer heller å begynne med NAS og ta de største diskene der, og gå tilbake til Windows XP.. :-P Lenke til kommentar
genesis Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Jeg klarer ikke å se for meg at dette gjør inntreden i bedriftsmarkedet.Det er trist at MS ikke heller velger å komme med mange forskjellige (kreative!) valgfrie løsninger som gjør at man kan tilpasse OSet til sin bruk. Trenger man å hoppe mellom 20-30 vinduer - gjerne meg egne faner - er det treigt nok fra før av i Windows 7. Kan tenke meg flere måter man lett kunne effektivisert interfacet - se og lær av PC og konsoll spill! (igjen, burde vært valgfritt)Hadde vært morsomt om Apple tok en helomvending og gjorde innslag på bedriftsmarkedet. (?) Endret 9. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
unready Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Tull og tøys.. Har brukt 8'ern i et par måneder nå, og kan bare si en ting.. Mer effektivt å bruke! Så hvorfor denne redselen for nye nytt av artikkelforfatteren?!? Er han i 50årene *ler* Ville ikke gått tilbake til Win7 om jeg hadde fått det kastet etter meg... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 7. Microsoft tar 30% av inntektene fra salg i programvarebutikken. Det er i sterk kontrast til hvordan man skaffer seg programmer i dag, der hele kjøpesummen går til de som selger programvaren. Det er ikke populært blant programvareselskapene. Blant annet Valve har gått hardt ut mot den modellen og vil boikotte salg via microsofts programbutikk. Inntil videre går det an å installere programmer uten å gå via den butikken, men det blir antagelig mange advarsler a la "vil du risikere å installere ikke sertifisert programvare?" og kanskje vi med Windows 9 mister den muligheten helt. Forbered dere heller på at Windows forsøker å kopiere Apple sin salgstrategi. Konkret: Hør på Valve, velg et annet OS. Valve tar vel strengt tatt samme andel, så det er neppe det Valve irriterer seg over, det er nok snarere andre del av argumentet ditt, at de frykter at Microsoft vil gradvis lukke operativsystemet. Tror ikke de bekymrer seg for konkurranseaspektet heller, i og med at de har konkurrert med Windows før på salg av spill (Games for Windows Live er trasige greier, men man kan kjøpe et par spill der). Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Dette virker som en mer valid test. Ytelsen er bedre i Win 7 enn Win 8, noe jeg har testet selv. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 La inn win 8. Slettan etter 1 time. Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 La inn win 8. Slettan etter 1 time. Nettop, det er et forferdelig dårlig operativsystem. Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 1 god grunn til å ikke la hardware.no fortelle deg hva du skal eller ikke skal kjøpe: denne artikkelen. 1 Lenke til kommentar
TheMoonMan Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 La inn win 8. Slettan etter 1 time.Nettop, det er et forferdelig dårlig operativsystem. Godt vi har forskjellige meninger Lenke til kommentar
Gigahertz Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) La inn win 8. Slettan etter 1 time.Nettop, det er et forferdelig dårlig operativsystem. Godt vi har forskjellige meninger Subjektive meninger blir irrelevant når objektiv fakta tydeliggjør nøyaktig hvor dårlig Win 8 egentlig er, dette er ganske skuffende med tanke på at et nytt OS er ønsket. Endret 13. oktober 2012 av Gigahertz Lenke til kommentar
bChaos Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Tull og tøys.. Har brukt 8'ern i et par måneder nå, og kan bare si en ting.. Mer effektivt å bruke! Så hvorfor denne redselen for nye nytt av artikkelforfatteren?!? Er han i 50årene *ler* Ville ikke gått tilbake til Win7 om jeg hadde fått det kastet etter meg... Helt enig, har også brukt win 8 et par mnd nå, Fungerte smertefritt etter ca en uke med litt utforskning, Lenke til kommentar
kasey Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 T-relate topic: Hehe, ser allerede for mange fanboys of new software-tech whatever it is , har flere kompiser som solgte sine PS3'er som kjørte ps2-spill til gi bort-pris bare for å skaffe seg den nye SLiM-versonen, alt for mange som fulgte den flokken, samtidig som samme flokken oppgraderte til Windows Vista med en gang beta kom ut, mens jeg bare bruker min ps2-kompatibel PS3 og hoppe fra XP rett til W7 SP1, samme flokken oppgraderte fra galaxy S til SII deretter til SIII, selv om jeg sa at første Galaxy S sin DAC+VoodooSound er den mest high-end musikk chip som finnes på mobile plattformer knuser både grommeste ipod og din stasjonær/bærbare pc på lyd og . Samme gjelder når de oppgraderte sine stereo-anlegg anlegg med 5.1 og jeg beholdt mine Kappa 9.2i. Så gikk det tur til Asus Xonar og STX, mens jeg beholdt min rå-billige NFB-12 AMP+DAC, alt endte med at de gikk innkjøp av mosnter beats BY dr.dre, studio, solo, tubine og ikke minst Bose NC, da syntes jeg at det var totalt feil flokk jeg henger ut med... -Lov å kommentere men fy-fy å dømme meg som person. A-relate topic: uttaler meg på en barnslig språk: "dere er metro-sexual fans, dere ser ikke at dette her er en transe?? " kanskje jeg er hi-tech os-homofob, men herregud, har savnet Windows- XP søket, der jeg først: endret dato 28.09.2012-14.10.2012, deretter velger bilder og størrelse 5kb-3mb, for å opprette et sånt søk på en XP maskin tok det maks 5 sekunder til meg, kan du kjære Windows bruker fortelle meg hvordan du gjør det søket på W8 under 5 sekunder? Hvis du legger ut en liten video på youtube, så overtaler du en så kresen person meg til å prøve ut W8 skikkelig ut, selv om Jeg mister mine fine slideshow-screen-papers og desktop 3D-animations, hvis ikke så skal fortsette å synes at W8 er enda mindre effektiv å arbeide på enn W7, og W7 er moderat mindre effektiv enn XP selv om jeg byttet mye interne funksjoner i OSet programmer som CFi ShellTOYs, TeraCopy, Search Everything, COLiBRi Cutting-Edge Search Engine, WhoCrashed, Soluto, FileMeny Tools, LatencyMon, Folder Size. So long W8 IMO = Inverse-productive. Non-customizable. Power-app incompatible. Advanced PC-mouse power-user not friendly environment and interface. Dull and tiresome working space. 1 Lenke til kommentar
GnuNix Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg brukte Windows 8 i over 2 måneder og var stort sett fornøyd med operativ systemet. Veldig raskt oppstart og shutdown. Windows 8 fungerte glimrende med SSD-en min og opplevelsen i desktop-en var like bra som Windows 7 hvis ikke bedre. Siden da har jeg byttet tilbake til Windows 7 fordi det ikke gjorde hver dagen min enklere. Jeg er fullstendig klar over at Microsoft prøver å skifte paradigmet, men når jeg måtte inn på Google for å finnne ut hvordan jeg skrur av maskinen, så blir jeg litt frustrert. For å løses dette laget jeg 3 batch filer på skrive bordet: Shutdown, Restart og Lock. I tillegg er Microsoft sine apps helt elendige. Jeg har skrevet om disse før i en annet forum post så jeg synes det blir litt overflødig og skrive det samme om igjen her, men hadde jeg fått følgende ville Windows 8 vært en kjempe hit! 1. Benytte "Metro" kun til søke funksjonen og hvis en touchskjerm er benyttet på datamaskinen 2. La brukeren bestemme om de vil ha start knappen eller noe lignende på desktop-en 3. La brukeren bestemme om desktop-en skal vises når maskinen starter 4. Ha en enklere meny system - Systemet som den er nå er forvirrende. Eventuelt gi en liten "kurs" når Windows er installert for første gang. 5. Hurtigtaster er viktig i Windows 8, men de er aldri nevnt når man begynner å bruke Windows 8 6. Hvorfor 2 utgaver av Internet Explorer? En som er en app og en "vanlig" utgave - Forvirrende Det er sikkert flere ting, men det er hovedsaklig gjemming/skjuling av menyer og slike ting som gjorde hver dagen min veldig tungvindt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå