Gå til innhold

Harddisker kommer ikke opp i pcen? Noe galt med hovedkortet?

toraak

Anbefalte innlegg

Har problem med og få harddisker til og funke. Har et Asus Sabertooth Z77 med i7-3700k og et cooler master haf x kabinett. Når eg tar harddisken i "skuffen" og sitter den i frammi pcen, så funker den helt fint, akuratt som SSD'en gjør.

post-262715-0-29398500-1350094236_thumb.jpg

Har koblet til SATA kabel og strøm på den når eg har den utenom man da kommer den ikke opp i min datamaskin eller i disk management.

post-262715-0-00664600-1350094532_thumb.jpg

Som eg har tegnet på er kabelen 6gbs. Har koblet den til hovedkortet og men det skjer ingenting? Eg hører og kjenner at harddisken er på men det er ingenting som skjer på skjermen. Hjelp?

Endret av toraak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SATA har ikke noe med PATA å gjøre hvor du måtte sette hard disker som Master eller Slave. Her er det portene eller hvilket valg man gjør i BIOS som avgjør disk rekkefølge.

Har Half X selv, men er dessverre ikke hjemme så jeg kan ikke teste om det virker på mitt kabinett. Men du skulle da ikke trenge en SATA6 kabel der vel. Fulgte det ikke med kabler sammen med kabinettet til de koblingene da? Husker dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Hei.

Prøv å bytte sata-kabel, bare for å sjekke at ikke kabelen er årsaken til problemet.

I tillegg bør du sjekke i bios at disken vises der. Har du et eksternt sata-kort så er det mulig disken ikke vises i bios uansett.

Har du flere sata-kontrollere på hovedkortet, eventuelt eksternt sata-kort? Kan jo være at du mangler noen drivere (selv om dette nå begynner å bli en skjelden årsak).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...