Stigah Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) God kveld! Var litt usikker på hvor jeg skulle poste dette. Tok en sjanse på å poste det her, selv om det muligens ikke er helt riktig forum. Jeg trenger nemlig ingen tilbakemelding eller kritikk; det eneste jeg trenger er en tittel! Jeg har så utrolig lyst til å skrive en roman. I de fleste tilfeller er tittelen det siste forfatteren tenker på. Tittelen kommer til slutt. Slik er det ikke i mitt tilfelle. Jeg trenger en tittel bare for å få startet på romanen! Jeg har alltid slitt både med navn og titler. Derfor trenger jeg deres hjelp! Jeg trenger virkelig en tittel til min roman. Jeg vil helst ikke røpe for mye, da folk kan stjele min geniale idé, men jeg skal fortelle så mye som mulig: Handlingen i fortellingen er satt hundre (eller flere) år frem i tid. Verden ligger i ruiner, og det er få mennesker igjen i verden. Noen av disse personene går sammen for å få skrevet ned historien, slik som det var før og slik som det er nå, sånn at deres barn og etterkommere kan få et innblikk i hvordan det var å leve på den tiden - tiden før krigen brøt ut, før alt ble til et rent helvete. Jeg kan egentlig ikke fortelle særlig mye mer. Krigen er over, men det er fortsatt mange farer der ute som truer. Røvere, opprørere, mutasjoner, tullinger, osv. Så har det seg slik da at jeg trenger en tittel på romanen. Og som jeg nevnte ovenfor, så er jeg forferdelig dårlig med navn og titler. Derfor var siste utvei å spørre og trygle dere. Jeg trenger hjelp! Jeg trenger virkelig hjelp! Jeg tar i mot alle forslag dere måtte komme med! Jeg vil helst at tittelen skal være kort og fengende. Jeg håper virkelig at noen snille sjeler der ute vil hjelpe meg med dette her! Alt jeg trenger er en tittel Som sagt, så tar jeg i mot alle forslag! EDIT: Jeg kan også nevne at romanen skal skrives på norsk, og at tittelen helst ikke bør ha mer enn 2 ord. Jeg takker og bukker på forhånd. - Stig Endret 13. oktober 2012 av Stigah Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Kanskje ikkje svaret du håpte på, men kva om du tar det i omvendt rekkefølgje? Skriv romanen først og finn tittelen etterpå? Litteratur blir til medan du skriv. Ein tittel du eventuelt vel i dag vil kanskje ikkje vere like god etter at romanen er ferdig. Tittelen treng ikkje nødvendigvis ha noko med dei hovudelementa du har tenkt ut å gjere heller. Ein tittel vil uansett ikkje beskrive så veldig mykje av romanen. Du kan kanskje skrive ei liste på 10 titlar for å få litt inspirasjon og på sikt kutte det ned til ein. Kanskje du kjem på ein betre tittel undervegs. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 "Historien" "Den tunge tiden" "Vår fortid" "Skriftene" 1 Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Kanskje ikkje svaret du håpte på, men kva om du tar det i omvendt rekkefølgje? Skriv romanen først og finn tittelen etterpå? Takk for tipset Uheldigvis er det her problemet mitt ligger. I mitt tilfelle er jeg nødt til å ha tittelen først. Jeg kan jo selvfølgelig begynne smått å skrive nå, men det blir ikke det samme. Beklager, men jeg vil helst ikke røpe alt for mye akkurat nå. Dette skal forhåpentligvis bli noe ingen har sett før. Det skal bli en roman utenom det vanlige. "Historien" "Den tunge tiden" "Vår fortid" "Skriftene" Tusen hjertelig takk! Utrolig flotte og gode forslag! Selv om jeg likte forslagene dine Evelen, svært godt, trenger jeg noen flere før jeg bestemmer meg, så bare la det komme! Tar i mot alle forslag med et stort takk! Lenke til kommentar
Nachoswolf Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Postbellum (latin for etterkrigstiden) Tidens tann De siste Sluttens begynnelse Atter et folk Tidskapselen Det stille århundre Lenke til kommentar
FatHobbit Skrevet 19. oktober 2012 Del Skrevet 19. oktober 2012 Du kan jo selfølgelig ta en av de beste forslagene du har fått her, og så evt. forandre på tittelen når historien er ferdig skrevet til en mer passende tittel? kan komme med noen forslag jeg også: Flammer Til Aske Nedbrytelsen Ny Start Hendelsen Anbefaler at du bare tar et kode navn på ditt prosjekt slik at du kan ha en tittel navn litt i bakhodet mens du sover Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 ... Jeg har skrevet 90'000 ord på min roman og den heter enda "working title" (skriver på engelsk). Ikke tenk på tittel, ikke tenk på innledning, ikke tenk for mye på dilldall. skriv historien du vil fortelle, og bygg historien rundt det. Mange bøker starter som en novelle som dekker klimakset i historien, og som så blir bygget ut med innledning, og alt det andre. Tittelen din, (om du ikke kommer på noe unikt og kjempebra), kommer garantert til å bli forandret av forlaget. Tittelen er og irrelevant for historien. Jeg har en bok jeg er såvidt begynnt på (30'000 ord), og den heter "New Beginnings", fordi den handler om at en liten bit av menneskeheten, (et par hundre stykker), finner segselv 100 million tilbake i tid og starter på nytt. (klisjé i hver setning, men det er meningen). Men tittelen hadde jeg sammen med konseptet, (jeg så Terra Nova på TV og fikk lyst til å skrive en realistisk historie med samme premise). Men det er noen "regler" for titler og en av dem er at det må være fengende. For å ta en tittel som ofte er et bra esempel så er "the hobbit/hobbiten" en av dem, for det er et ord som er oppfunnet, så man blir øyeblikkelig nysjerrig. Jules Verne har til kontrast, veldig dårlige tittler som "Jorden rundt på 80 dager", som forteller leseren ALT, i en setning, dvs at man vet at det handler om å reise rundt jorda på 80 dager, alt annet blir fyll. Så vær klar over at en tittel må tiltrekke en leser, ikke informere en leser. Akkurat idag kjøpte jeg en bok som heter "Dog And Dragon", av Dave Freer, fordi det må være en bok verdt å lese, når man har en slik tittel. Jeg stiller megselv 15 spørsmål fra den som jeg vil at boken skal fortelle meg, så jeg kjøpte den, om ikke annet for å finnet ut av hvorfor en hund og en drage er et radarpar, og hva slags eventyr de er på. For tittelen er innledningen til innledningen, og som en god innledning må den få leseren til å stille seg spørsmål, JK Rowlings gjør dette fantastisk med de første sidene av den første Harry Potter boken, Tolkien i Hobbiten gjør dette dårlig, men han gjør det, Polini gjør en bra jobb med dette i Eragon. Sorry for et langt og psudo-off-topic svar, men brevitet er ikke en av mine styrker Send gjerne PM om du har noen spørsmål om skriveprosessen! lykke til!! -Frank PS: Hvis du vil ha eksempler på hvordan du IKKE skal gjør noe, så er alt Stephanie Meyers noen gang har skrevet, gode eksempler, for hun feiler på ALT, (med unntak av kommersiell suksess). Lenke til kommentar
Stigah Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Tusen takk for hjelpen Nachoswolf og FatHobbit! Tusen takk! Jeg må også takke for et utrolig godt svar, til Frank! Skal sende deg en PM med mer informasjon Endret 7. november 2012 av Stigah Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 15. november 2012 Del Skrevet 15. november 2012 Rise From Extinction Escape From Extinction Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå