Haugenjr Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Heisann! Helt ny her på forumet, kan hende min post ikke er havnet på riktig plass Vurderer oppgradering av gammel pc, og vil vite om det i det heletatt lønner seg? fant ikke igjen fakturaen fra kjøpet, men det er veldig lenge siden. om jeg husker rett tror jeg den kostet ca. 14-16 tusen da jeg kjøpte den. Mener dette var helt tilbake til 2005. Men da var den rimelig heftig husker jeg! Specs: - Cooler Master Thermaltake Soprano (silver) kabinett. - Hiper HPU-4B580 strømforsyning, LITT usikker her om dette er riktig modell. mener den skal være på 1000 w faktisk.. - hovedkortet er et MSI-K8N neo4. Dette var bare et midlertidig drittkort jeg satt i da det første jeg hadde tok kvelden. Vet dette må skiftes. - skjermkort mener jeg er et GeForce 7900 GT med 512mb minne. - Minne: 4 gb crucial brikker. - Veldig usikker på prosessoren, vet uansett at den må skiftes. en eller annen form for gammel AMD-prossessor med enkeltkjerne som lå på 2,6ghZ elns. Jeg har ikke fulgt særlig med i dataverden etter jeg sluttet å spille for ca. 3 år siden men vil nå få maskinen opp igjen å gå. Slik jeg ser det kan jeg vel fint bruke kabinettet og kanskje også strømforsyningen (da jeg tror denne var riimelig heftig da den ble kjøpt). Lurer på om noen kan anbefale en ganske okay oppgraderingspakke jeg kan kjøpe for å få kjørt kanskje type skyrim på ok innstillinger? Regner også med jeg må ha meg en ny HDD, da jeg har en gammel western digital og to gamle hitachier som sikkert er moden for utskiftning, noen anbefaling? helst noen som er ganske raske Pris jeg vil legge meg på sånn ca: 4000-5000? om dette er nok til å få spilt dagens spill? takk på forhånd! Endret 12. oktober 2012 av Haugenjr Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Hva skal du bruke den til? Hvis du skal oppdatere, så burde du rett og slett oppdatere det meste Intel i5 3570(K hvis du skal overklokke) Asus Z77-V-LX (du kan velge et annet kort som du syntes passer deg hvis du vil ) Samsung 830 256GB SSD RAM og PSU kan du nok beholde men hvis det er 4x1 GB, kan du vurdere å kjøpe 4x2GB Det kom litt over, men her er mitt forslag Link til alt: https://prisguiden.no/liste/135528/ OBS! blir billigst hos dustinhome mtp. frakt Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 RAM må du kjøpe nytt om du går til ny plattform. K8N NEO4 er et AMD socket 939 kort og bruker DDR minne. Dagens prosessorer/hovedkort bruker DDR3. HIPER 580-R PSU fikk mye pepper etterhvert , og er vel ikke PSU jeg personlig ville hatt med videre i nytt PC bygg. Den er vel kanskje også gammel (ble lansert 2005) Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Har oppdatert lista, med PSU og RAM, og blir da 7261,- + frakt fra dustinhome (frakt = 99kr) https://prisguiden.no/liste/135528/ Lenke til kommentar
Haugenjr Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Takker for supert svar! Må vurderes litt da jeg er student med litt dårlig økonomi vurderer å kjøpe oppsettet som du satt opp - harddisken og psu... lurer på å bruke den hyper-en jeg har, om dette kan være greit nok? Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Takker for supert svar! Må vurderes litt da jeg er student med litt dårlig økonomi vurderer å kjøpe oppsettet som du satt opp - harddisken og psu... lurer på å bruke den hyper-en jeg har, om dette kan være greit nok? Hyperen? Du snakker da om PSUen? Den holder nok til de delene jeg har satt opp, eller så kan du evt. oppgradere senere Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Hei . Hvis du har optisk CD/DVD leser/brenner med IDE interface og fortsatt behov for dette må du bytte til ny type med SATA interface (koster dog kun et par hundre kr) . Samme med eventuelle HDD du har og ønsker å gjenbruke , (at dette ikke lar seg gjøre om de er IDE , men ok om SATA) Dette da IDE grensesnitt ikke leveres på nye hovedkort og brikkesett lengre (kun SATA). Så om du trenger lagringsbehov (SATA HDD) utover SSD drive som er satt opp av "MariusJS" må du ta dette med i betraktningen. Endret 13. oktober 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Haugenjr Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Takker for supert svar! Må vurderes litt da jeg er student med litt dårlig økonomi vurderer å kjøpe oppsettet som du satt opp - harddisken og psu... lurer på å bruke den hyper-en jeg har, om dette kan være greit nok? Hyperen? Du snakker da om PSUen? Den holder nok til de delene jeg har satt opp, eller så kan du evt. oppgradere senere Ja, snakker om PSUen Jeg kjører på med den, så får jeg heller kjøpe dette senere. Tror og håper den holder Lenke til kommentar
Haugenjr Skrevet 14. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2012 Hei . Hvis du har optisk CD/DVD leser/brenner med IDE interface og fortsatt behov for dette må du bytte til ny type med SATA interface (koster dog kun et par hundre kr) . Samme med eventuelle HDD du har og ønsker å gjenbruke , (at dette ikke lar seg gjøre om de er IDE , men ok om SATA) Dette da IDE grensesnitt ikke leveres på nye hovedkort og brikkesett lengre (kun SATA). Så om du trenger lagringsbehov (SATA HDD) utover SSD drive som er satt opp av "MariusJS" må du ta dette med i betraktningen. Heisann og takk for svar! Ja, jeg har optisk CD/DVD leser med IDE grensesnitt så denne må byttes. Jeg har to stk SATA-disker hitachi et eller annet på 500 gb og en ganske ny western digital caviar på 1 tb, så disse får holde en stund til tenker jeg Lenke til kommentar
Haugenjr Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Heisann! Har lagt oppgraderingsbiten på hylla pga. økonomi. Får eventuelt oppgradere litt senere.. Det siste jeg lurte på var angående skjermkortoppgradering. Har tenkt å bare kjøpe meg et greit skjermkort som jeg kan kjøre med nå til en eventuell heloppgradering av pcen. har dette hovedkortet støtte for nyere skjermkort? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312220#extra kan dette kjøre et skjermkort med PCIekspress 3? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå