Eaan Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Leste noe blogposter om temaet, der flere påstod at røykere og feite folk sparer helsesystemet penger i det lange løp. Vistnok skal dette være grunnet tidligere død, som betyr mindre eldresykdomer som også koster en del å fikse. Det er jo naturligvis mange aspekter man må ta med i en slik beregning, slik som nedsatt produktivitet i yrkeslivet. Men nå som 1,3 millioner trygdede gjør overskrifter kan man jo undres på om vi egentlig trenger slik høy produktivitet. Dessverre var det litt vanskelig å finne solid informasjon på dette kontroversielle temaet, så artikler fra NYtimes og Forbes er alt jeg har. Spørsmålet mitt er: om dette skulle vise seg å være korrekt, burde staten oppfordre folk til å drive med selv-destruktive vaner for å spare fellesskapet penger, eller burde vi streve etter en sunn livsstil? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Staten har i teorien full mulighet til å forby både tobakk og alkohol. Føyer til alkohol da det er et like (u)nødvendig rusmiddel. Det hadde kanskje vært interessant å vinkle det mot 'Hvorfor forbyr ikke staten tobakk & alkohol?' Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Spørsmålet mitt er: om dette skulle vise seg å være korrekt, burde staten oppfordre folk til å drive med selv-destruktive vaner for å spare fellesskapet penger, eller burde vi streve etter en sunn livsstil? Studier har allerede vist at markeringen på sigarettpakker fører til økning i brukerbase. - Samme funksjon har røykeskap. Omtalen om tobakk og snus i media har også en effekt på folket. Dersom man ønsket at færre skulle benytte tobakk, hadde man unngått å nevne det både i lovgivning og media. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Spørsmålet mitt er: om dette skulle vise seg å være korrekt, burde staten oppfordre folk til å drive med selv-destruktive vaner for å spare fellesskapet penger, eller burde vi streve etter en sunn livsstil? Studier har allerede vist at markeringen på sigarettpakker fører til økning i brukerbase. - Samme funksjon har røykeskap.n ønsket at færre skulle benytte tobakk, hadde man unngått å nevne det både i lovgivning og media. Kilder...? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 vanskelig å finne kilder på alt, her er en fra tidligere i år, angående tobakkskautmater. http://www.na24.no/article3409906.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå