NinjaPiraten Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Hei. Jeg har et spørsmål angående overvåking av ansatte. Hvordan er det for en sjef i for eksempel en butikk. Sånn jeg har fått det med meg så har sjefen ikke lov til å sitte å se på kamera for å følge med på sine ansatte for så å bruke det i mot den ansatte. Jeg er tillitsvalgt og har to stk på arbeidsplassen min som har fått problemer med sjefen og spør meg om hjelp. I hvilke tilfeller kan en sjef i så fall bruke kamera for å overvåke sine ansatte? Jeg vet at sjefen har noe i mot disse to fra før og føler at hun har gått inn for å finne alle slags mulig feil for å få dem sparket. Har prøvd å "google" litt, funnet litt her og der, men ikke noe som svarer ordentlig på mitt spørsmål. Trenger å finne ut dette ganske fort for sånn det ligger an nå så kan de få sparken til uka. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Om det er en butikk det er snakk om anbefaler jeg å ta kontakt med LO: Handel og Kontor. Derfra vil du få all hjelp du trenger. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 nei det er ikke lov å overvåke sine ansatte, med mindre det finnes en ekstremt god grunn til dette da. noe det vel sjelden gjør. og selv om det gjør det skal ikke overvåkningen brukes for å finne ut om den ansatte er "flink nok". er vel datatilsynet du bør snakke med/ sjekke sidene til Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Det avgjerande spørsmålet vil være kva formål overvåkninga skal ha. For at overvåkninga skal være lovlig så må det foreligge ein objektivt saklig grunn som innvolverer arbeidsplassen. Typisk eksempel vil då være for å forhindre eller avsløre tyveri og underslag. Dersom ein skal sjekke om dei ansatte tar for mange og lange pauser så må dette være av ein så alvorlig karakter at det får direkte innvirkning på bedriften. Eksempler her kan være dersom ein ikkje ekspederer kunder i arbeidstida, dersom ein går frå butikken slik at verdisaker ligger åpent tilgjengelig, osv. Kapittel 9. Kontrolltiltak i virksomheten § 9-1. Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten (1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren. (2) Personopplysningsloven gjelder for arbeidsgivers behandling av opplysninger om arbeidstakere i forbindelse med kontrolltiltak med mindre annet er fastsatt i denne eller annen lov. Lenke til kommentar
exe11 Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 De kan ikke overvåke de ansatte når de vil. om de mistenker noe skal de være ganske sikker på at den de vil overvåke har gjort noe, foreks stjeling osv. da skal de gi beskjed til den ansatte at de skal gå igjennom kamera og du har rett til å være med når det gjøres om du vil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå