PgUp Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Men da er alle enige og det er egentlig et definisjonsproblem. Men da er alle enige og det er egentlig et definisjonsproblem. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvorfor henger du deg så mye opp i at det må ligge en plan bak skjebnen? At det må være noe som styrer alt? Hvorfor må skjebnen være så religiøs og høytidelig? Du kommer med en slik påstand uten å forklare hvorfor det må ligge en plan bak, og så skal vi som tror på skjebnen få skylden for det. Hvorfor det må ligge en plan bak? Hvis alt er detalj styrt ned til den siste lille detalj så MÅ det jo være "noe" (uten at vi går inn på hva dette noe må være her...) som står bak? Eller? Det jeg legger i begrepet "skjebne", er at de hendelsene som du kaller "tilfeldige" styrer alt, og at fremtiden til alt dermed er bestemt. Ingen plan, ingen hokus pokus. Om selve resultatet av skjebnen er tilfeldig eller styrt av "noe", blir en helt annen sak, men du kan ikke nekte for at alt skjer i en rekkefølge som allerede er bestemt ut av visse faktorer ("tilfeldighetene"). Selvfølgelig "styres" hendelsene, men det er ikke GITT at resultatet i "enden" av det (whatever den enden er...) blir HELT likt om noen faktisk tok et annet valg... Så "frie" kan vi vel si at valgene vi har er at vi har muligheten til å ombestemme oss, eller valge noe annet, på impuls (Noe som også kan være i den store planene også, jeg der den...)... Ellers er jeg enig med det at man i det STORE bildet kan se ut som at alt er skjebne bestemt, at alt skjer der det skal skje også videre, men det er noe jeg ikke kan se i mitt LILLE bilde av det hele... Hadde det ikke vært for denne rekkefølgen, så kunne for eksempel ikke astrofysikere og matematikere regnet ut hvor en astroide kom til å passere jordkloden. Været ville vært helt umulig å si noe om. Altså alt ville vært uforutsigbart. Vel, da går jeg for det uforutsigbare, for værmeldingen har en treff prosent på rundt 15% og er vel mer å anse som "klarsynte" en som en excact science om jeg kan få lov å si det... Mulig det var et dårlig eksempel fra deg... Leste du hva jeg skrev om det med å gå over veien? Leste du hva jeg skrev om skjebnen i første innlegget mitt? Enten så skjønner du ikke hva jeg forsøker å forklare, eller så vil du ikke skjønne det. Dersom du er uenig i det jeg sier, så må du for all del gå inn på detaljer og forklare. Joda, jeg leste det. Det må da være lov å spørre for det vel? Jeg har så langt i livet (jeg er snart 50..) ikke sett noe som indikerer noen skjebne, for meg ser verden totalt tilfeldig ut, men det kan være fordi jeg bare har mitt lille vindu å se ut igjennom da... Dessuten så ser jeg på sjebne som noe som er fastlåst og bestemt og jeg lurer litt på hva vitsen er liksom... Lenke til kommentar
Mountain_owl Skrevet 28. januar 2013 Del Skrevet 28. januar 2013 http://www.informationphilosopher.com/freedom/cogito/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå