Hardrocktarzan Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Er det noen som tror at det er noe som heter tilfeldigheter eller skjebne? Når jeg mener skjebne så mener jeg ikke sånn at uansett hva du gjør så ender du opp som det du ender opp som. Eksempel på hvordan det ikke er: Uteligger ole får er enn spådom om at han kommer til å bli en konge. Med engang ole hører det så tar han å planlegger å henge seg. Han hopper med løkka og tauet ryker. Han får tak i en fullladet revolver setter den mot hodet og trykker av flere hundregang. (klikk + klikk,)50 Uten at den fyrer av, skudd 101 holder ole revolveren litt på skrå, da fyrer den av og ole skyter seg bevistløs, han ligger i koma i 20 år. Så våkner han at en eller annen slektsforsker har funnet ut at han er konge av langtvekkistan en mikronasjon langt langt vekk. Sånn mener jeg det er: Uteligger ole får enn spådom om at han kommer til å bli en konge. Med engang ole hører det så tar han å planlegger å henge seg. Han hopper med løkka og dør etter 2 min pga blodtrykksfall i hjernen. Dette var ole sin skjebne, hadde du skrudd tilbake tiden til da han fikk spådommen og spilt av derifra så hadde han gjort akkuratt det samme. Dette kunne bekreftes med å observere han med magi. Uansett hvor mange ganger man spolet tilbake hadde han hengt seg igjen og igjen. Dette går desverre ikke ann (det kunne avgjort om tilfeldigheter eller skjebne fantes) Så det blir som at livet er en film uten mulighet til å pause eller spole fram eller tilbake. Du kan teoretisk reise framover i tid men dette er ikke spoling. Alle samfunnets vinner/tapere spiller bare roller de egentlig ikke kan gjøre noe med. Noen spiller statiske og andre dynamiske. Så hva tror dere, tror dere på skjebnen eller tilfeldigheten? Lenke til kommentar
ENY Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tror på skjebnen. Se for deg at verden er en plass hvor det skjer noe hele tiden. Tilfeldighetene er ikke tilfeldigheter, og de kommer til å skje uansett. Så plasserer man en person på denne plassen. Fordi personen observerer som han gjør, tenker akkurat som han gjør, og handler som han gjør, så vil hans skjebne være forutbestemt. Hans liv vil styres ut ifra det som skjer rundt han, og ut ifra slik han reagerer på det som skjer rundt han. Et eksempel: Du sparker en fotball. Ut ifra kraften som treffer ballen, strukturen på ballen, vinden og eventuelle hindere, vil ballens rute og stopp allerede være bestemt. Slik alle faktorene påvirker ballen fra start til slutt, påvirker "tilfeldigheter" livene til hver og enkelt av oss. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 Veldig bra eksempel du kom med! Jeg har nesten sluttet å tro på tilfeldigheter. Eneste jeg kan tenke meg igjen som kanskje kan forårsake tilfeldigheter er kvantefluktasjoner. Men det er kun dersom partikkeler spontant oppstår fra ingensteds. Hvis det bare er en overføring av energi på en måte så er det ingen flere måter tilfeldigheter kan forekomme. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tror på skjebnen. Et kjapt spørsmål til deg i anledning at du tror på sjebnen: Ser du deg for når du skal over en vei (en hvilken som helst vei...) og, hvis du ser deg for, så lurer jeg i så fall på hvorfor du ser deg for? Tror du på skjebnen så er det jo samme faan hva du gjør, dør du så dør du og overlever du så overlever du... Så hvorfor se seg for om man skal over en vei da? Lenke til kommentar
ENY Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg tror på skjebnen. Et kjapt spørsmål til deg i anledning at du tror på sjebnen: Ser du deg for når du skal over en vei (en hvilken som helst vei...) og, hvis du ser deg for, så lurer jeg i så fall på hvorfor du ser deg for? Tror du på skjebnen så er det jo samme faan hva du gjør, dør du så dør du og overlever du så overlever du... Så hvorfor se seg for om man skal over en vei da? På grunn av en enkelt grunn - jeg kjenner ikke til sjebnen min. Jeg vet ikke om jeg kommer til å bli påkjørt, eller ikke. Men en ting jeg vet, er at sjansene for at jeg blir påkjørt er større dersom jeg velger å ikke se meg for. Ingen vil vel ikke at sjebnen skal ende med at du dør, fordi du trodde såpass mye på sjebnen at du glemte å se deg for, ikke sant? Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg tror på skjebnen. Et kjapt spørsmål til deg i anledning at du tror på sjebnen: Ser du deg for når du skal over en vei (en hvilken som helst vei...) og, hvis du ser deg for, så lurer jeg i så fall på hvorfor du ser deg for? Tror du på skjebnen så er det jo samme faan hva du gjør, dør du så dør du og overlever du så overlever du... Så hvorfor se seg for om man skal over en vei da? Det var poenget med Ole. Han døde pga den ideen. Han tenkte det var det samme hva han gjorde. "Orakelet var ikke sannspådd" Hans skjebne var å dø fordi han trudde skjebnen hans var å bli konge uansett hva. Skjebnen er ikke noe som noen har bestemt det er rett og slett ringvirkningene etter at universet ble skapt. Ingenting overnaturlig vil redde deg fra skjebnen din. Prøver du å endre skjebnen din så er det skjebnen din ergo du vil ikke lykkes, dette er garantert. Å tro på skjebnen påvirker ikke din skjebne. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 karma my friend, karma ... Buddhistisk karma skiller seg fra hinduistisk karma i det at resultatene av handlingene kommer med en gang, her og nå. Der man i hinduismen snakker om at handlingene (både gode og dårlige) regnes sammen etter ett liv før det avgjøres hva vedkommende skal gjenfødes til, kan man i buddhismen snakke om noe mer liknende en naturlov. Alle handligner; det være seg seg aktive handlinger, valgt passivhet eller tanker; setter fra seg karmiske spor i bevisstheten. Disse sporene vil påvirke alle dine fremtidige tanker og handlinger. Men alle kan bryte ut av dette mekaniske handlingsmønsteret. Man kan til en hver tid ta aktiv stilling i sine valg. Om man klarer å fullstendig bryte løs fra den karmiske mekanikken når man det stadiet som i buddhismen kalles opplysning, Nirvana Og Moksha i hinduismen. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 karma my friend, karma ... Føles som et overnaturlig konsept. Vet at å være snill og grei mot folk kan ofte lønne seg, så sant det er noen som observerer at du er en snill og grei kar.Men om du er en jævel som aldri blir tatt for noe, så tviler jeg sterkt på at du noen gang blir holdt til ansvar for det. Jeg syntes karma er et veldig morsomt konsept. Hvis noen får kreft, så har de helt sikkert fortjent det! Hahaha digger det, kan se for meg buddhistiske leger oppføre seg like kyniske som Dr House . Nå trur du selv på karma, eller bare nevnte du det? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Jeg tror på skjebnen. Et kjapt spørsmål til deg i anledning at du tror på sjebnen: Ser du deg for når du skal over en vei (en hvilken som helst vei...) og, hvis du ser deg for, så lurer jeg i så fall på hvorfor du ser deg for? Tror du på skjebnen så er det jo samme faan hva du gjør, dør du så dør du og overlever du så overlever du... Så hvorfor se seg for om man skal over en vei da? Det var poenget med Ole. Han døde pga den ideen. Han tenkte det var det samme hva han gjorde. "Orakelet var ikke sannspådd" Hans skjebne var å dø fordi han trudde skjebnen hans var å bli konge uansett hva. Skjebnen er ikke noe som noen har bestemt det er rett og slett ringvirkningene etter at universet ble skapt. Ingenting overnaturlig vil redde deg fra skjebnen din. Prøver du å endre skjebnen din så er det skjebnen din ergo du vil ikke lykkes, dette er garantert. Å tro på skjebnen påvirker ikke din skjebne. Så det du prøver å si er at skjebne ikke eksisterer? Siden tiden går fremover kontinuerlig (så og si) så vil jo det man gjør ikke kunne gå tilbake i og endres. Heller ikke vil man kunne gå inn i fremtiden og legge til rette for hva som kommer til å skje. Dermed er det heller snakk om et definisjonsproblem av ordet "skjebne". Hvis du tenker at alt skjer fordi vi ikke har noe alternativ til hva som skjer, så har du rett, alle har en skjebne fordi ting skjedde slik og ingenting vil endre det. Hvis du derimot tenker at skjebnen er forutbestemt, altså at du i fremtiden kommer til å bli en "konge", så er det en helt annen ting. Jeg mener dermed at ting skjer fordi det skjer, og ingenting er forutbestemt. Eller du kan se på det slik at vi lever kun i en tidslinje og dermed er alt "forutbestemt". Begge er det samme. Endret 13. oktober 2012 av Cuz Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) karma my friend, karma ... Føles som et overnaturlig konsept. Vet at å være snill og grei mot folk kan ofte lønne seg, så sant det er noen som observerer at du er en snill og grei kar. Nå trur du selv på karma, eller bare nevnte du det? Jeg ser ikke noe spesielt overnaturlig i konseptet, hvis ikke begrepet "gjenfødelse" minner om sådant. Det er slik jeg ser det og lever etter det; en praktisk oppskrift for å søke lykken (hensikten med livet) - og dette med at du skal ha umiddelbar behovstifredstillelse ved å vise godhet mot andre, er en misforståelse, eller en liten bit av helheten. Man kan fint sitte i ensomhet rett foran en steinvegg - og meditere og øve på å oppnå "klarsyn" ett helt liv, og nå målet. Så man er ikke avhengig av andre vesener. Det handler ikke om hva andre ser hos deg, det handler om dine evner til å se livet med større klarhet. Det er rett og slett en måte å tenke på, og leve etter - ikke noe mer fantastisk enn det - men det er nå fantastisk nok det som er, hvis du skjønner ... Så ja, jeg er en praktiserende buddhist. Ha en fin dag! Endret 13. oktober 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
ENY Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Jeg tror på skjebnen. Et kjapt spørsmål til deg i anledning at du tror på sjebnen: Ser du deg for når du skal over en vei (en hvilken som helst vei...) og, hvis du ser deg for, så lurer jeg i så fall på hvorfor du ser deg for? Tror du på skjebnen så er det jo samme faan hva du gjør, dør du så dør du og overlever du så overlever du... Så hvorfor se seg for om man skal over en vei da? Det var poenget med Ole. Han døde pga den ideen. Han tenkte det var det samme hva han gjorde. "Orakelet var ikke sannspådd" Hans skjebne var å dø fordi han trudde skjebnen hans var å bli konge uansett hva. Skjebnen er ikke noe som noen har bestemt det er rett og slett ringvirkningene etter at universet ble skapt. Ingenting overnaturlig vil redde deg fra skjebnen din. Prøver du å endre skjebnen din så er det skjebnen din ergo du vil ikke lykkes, dette er garantert. Å tro på skjebnen påvirker ikke din skjebne. Så det du prøver å si er at skjebne ikke eksisterer? Siden tiden går fremover kontinuerlig (så og si) så vil jo det man gjør ikke kunne gå tilbake i og endres. Heller ikke vil man kunne gå inn i fremtiden og legge til rette for hva som kommer til å skje. Dermed er det heller snakk om et definisjonsproblem av ordet "skjebne". Hvis du tenker at alt skjer fordi vi ikke har noe alternativ til hva som skjer, så har du rett, alle har en skjebne fordi ting skjedde slik og ingenting vil endre det. Hvis du derimot tenker at skjebnen er forutbestemt, altså at du i fremtiden kommer til å bli en "konge", så er det en helt annen ting. Jeg mener dermed at ting skjer fordi det skjer, og ingenting er forutbestemt. Eller du kan se på det slik at vi lever kun i en tidslinje og dermed er alt "forutbestemt". Begge er det samme. Savner litt utdypelse i dette innlegget. "Ting skjer, fordi det skjer"? Er du for eller i mot at alt har en sjebne? Det med skjebnen kan være vanskelig å sette fingeren på. La oss si at du vet sjebnen din, og alle hendelsene som fører til sjebnen. Siden sjebnen er et resultat av alt som skjer, så vil skjebnen bli den samme uansett hva du gjør. Men siden du vet hva som kommer til å skje, så har du muligheten til å endre sjebnen. Men igjen, så er sjebnen summen av alt som skjer, og da må den endringen du gjør, være en del av det som til slutt fører deg dit sjebnen vil. Dermed er det enten umulig å vite hva sjebnen din er, hva som resulterer i sjebnen eller så er det umulig å endre sjebnen og de faktorene som fører til sjebnen. Nå som dette er sagt, kan vi si noe om tidsreiser. Dersom du gikk tilbake i tid eller frem i tid, og endret på noe, så vil denne endringen være en del av sjebnen. Sjebnen vil faktisk være avhengig av den endringen du gjør, for at den skal bli riktig. Endret 13. oktober 2012 av ENY 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Tror man på skjebnen må man også tro at det sitter et eller annet å ordner disse skjebnene... Siden det skal skje slik eller slik så MÅ det være data som forteller at det skal være slik og slik... Hvor er de dataene hen? Lenke til kommentar
ENY Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Tror man på skjebnen må man også tro at det sitter et eller annet å ordner disse skjebnene... Siden det skal skje slik eller slik så MÅ det være data som forteller at det skal være slik og slik... Hvor er de dataene hen? Datene ligger i alt som skjer. I teorien, så skulle vi kunne kalkulert sjebnen til et objekt, dersom vi visste alle faktorene som påvirker objektet. Endret 13. oktober 2012 av ENY 1 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Så det du prøver å si er at skjebne ikke eksisterer? Siden tiden går fremover kontinuerlig (så og si) så vil jo det man gjør ikke kunne gå tilbake i og endres. Heller ikke vil man kunne gå inn i fremtiden og legge til rette for hva som kommer til å skje. Dermed er det heller snakk om et definisjonsproblem av ordet "skjebne". Hvis du tenker at alt skjer fordi vi ikke har noe alternativ til hva som skjer, så har du rett, alle har en skjebne fordi ting skjedde slik og ingenting vil endre det. Hvis du derimot tenker at skjebnen er forutbestemt, altså at du i fremtiden kommer til å bli en "konge", så er det en helt annen ting. Jeg mener dermed at ting skjer fordi det skjer, og ingenting er forutbestemt. Eller du kan se på det slik at vi lever kun i en tidslinje og dermed er alt "forutbestemt". Begge er det samme. ENY greier å sette ord på det helt perfekt. Jeg tror ingen vesen/tenkende har bestemt skjebnen den bare blir sånn. Hvis vi viste alle parameterne i hele universet . Så kunne vi teoretisk(Nei ikke teoretisk en gang) regnet ut hvordan alt ville skje. Med en slags syk parameterframstilling/differensiallikning/regnestykke. Så kunne vi bare endret variabel t til et tidspunkt i framtiden. Men jeg tror fysiske lover hindrer et sånt regnestykke selv om vi hadde hatt alle verdiene og framstillet regnestykket fordi det hadde vært så langt, energikrevende å regne med en superdatamaskin. Eventuelt så måtte man regne alle tidene frem til det punktet i fremtiden for å få faktorene til det regnestykket. Og at effekten som kreves for å regne dette regnestykket fort nok før den virkelige tiden passerer fremtids punktet vi prøver å regne ut ikke er å oppdrive. (u)Mulig man kunne(forutsatt at man hadde verdier som var umulige å få tak i) ha regnet ut hva som skjedde i fortiden da hadde man ikke hatt noe tidfrist på seg. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg tror på skjebnen. Et kjapt spørsmål til deg i anledning at du tror på sjebnen: Ser du deg for når du skal over en vei (en hvilken som helst vei...) og, hvis du ser deg for, så lurer jeg i så fall på hvorfor du ser deg for? Tror du på skjebnen så er det jo samme faan hva du gjør, dør du så dør du og overlever du så overlever du... Så hvorfor se seg for om man skal over en vei da? Det var poenget med Ole. Han døde pga den ideen. Han tenkte det var det samme hva han gjorde. "Orakelet var ikke sannspådd" Hans skjebne var å dø fordi han trudde skjebnen hans var å bli konge uansett hva. Skjebnen er ikke noe som noen har bestemt det er rett og slett ringvirkningene etter at universet ble skapt. Ingenting overnaturlig vil redde deg fra skjebnen din. Prøver du å endre skjebnen din så er det skjebnen din ergo du vil ikke lykkes, dette er garantert. Å tro på skjebnen påvirker ikke din skjebne. Så det du prøver å si er at skjebne ikke eksisterer? Siden tiden går fremover kontinuerlig (så og si) så vil jo det man gjør ikke kunne gå tilbake i og endres. Heller ikke vil man kunne gå inn i fremtiden og legge til rette for hva som kommer til å skje. Dermed er det heller snakk om et definisjonsproblem av ordet "skjebne". Hvis du tenker at alt skjer fordi vi ikke har noe alternativ til hva som skjer, så har du rett, alle har en skjebne fordi ting skjedde slik og ingenting vil endre det. Hvis du derimot tenker at skjebnen er forutbestemt, altså at du i fremtiden kommer til å bli en "konge", så er det en helt annen ting. Jeg mener dermed at ting skjer fordi det skjer, og ingenting er forutbestemt. Eller du kan se på det slik at vi lever kun i en tidslinje og dermed er alt "forutbestemt". Begge er det samme. Savner litt utdypelse i dette innlegget. "Ting skjer, fordi det skjer"? Er du for eller i mot at alt har en sjebne? Det med skjebnen kan være vanskelig å sette fingeren på. La oss si at du vet sjebnen din, og alle hendelsene som fører til sjebnen. Siden sjebnen er et resultat av alt som skjer, så vil skjebnen bli den samme uansett hva du gjør. Men siden du vet hva som kommer til å skje, så har du muligheten til å endre sjebnen. Men igjen, så er sjebnen summen av alt som skjer, og da må den endringen du gjør, være en del av det som til slutt fører deg dit sjebnen vil. Dermed er det enten umulig å vite hva sjebnen din er, hva som resulterer i sjebnen eller så er det umulig å endre sjebnen og de faktorene som fører til sjebnen. Nå som dette er sagt, kan vi si noe om tidsreiser. Dersom du gikk tilbake i tid eller frem i tid, og endret på noe, så vil denne endringen være en del av sjebnen. Sjebnen vil faktisk være avhengig av den endringen du gjør, for at den skal bli riktig. Tanken min var at dette spørsmålet er i grunn irrelevant. Det er kun en ting kommer til å skje på, mtp. at tidsreiser ikke eksisterer, og vi vil aldri kunne se inn i fremtiden vår, dermed vil vi aldri kunne endre på skjebenen. Kanskje jeg dreper litt diskusjonen, men det er min mening. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2012 Tanken min var at dette spørsmålet er i grunn irrelevant. Det er kun en ting kommer til å skje på, mtp. at tidsreiser ikke eksisterer, og vi vil aldri kunne se inn i fremtiden vår, dermed vil vi aldri kunne endre på skjebenen. Kanskje jeg dreper litt diskusjonen, men det er min mening. Nesten alle postene i denne tråden er med på å drepe den fordi: Alle våre poster i denne tråden går rett og slett ut på å si nesten akkuratt det samme med andre ord. Alt er bare ringvirkninger etter at univereset startet og vi bestemmer like mye over våre handliger som et lettvannløslig salt "Har lyst til å" deles opp i ioner i vann. Tilnærmet en film uten stop og spol. Lenke til kommentar
blutut Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Hva annet er vel skjebnen enn livet og dets hendelser. . . . . . . Endret 13. oktober 2012 av blutut Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Personlig, fra mitt ståsted, finner jeg ingen skjebne bak noen ting i det hele tatt, kun tilfeldigheter... At vi allikevel følger et visst mønster kan jeg forstå, siden vår vilje slettes ikke er fri, og våre valg ofte er bundet opp i erfaring og lærdom, som vi responderer ut i fra, men jeg har veldig liten tro på at det er slik som ENY og de andre skjene tilhengerne tror livet er.. Til det er ting litt for tilfeldig.. Skjebne fordrer en plan bak, noe som "vil" ha det slik eller slik, men dette er det heller ikke er noe som indikerer, ikke som jeg kan se ihvertfall. Så nei, syntes ikke diskusjonen er drept i det hele tatt jeg... For hvem trenger å se seg for når man skal over veien når man tror på skjebnen liksom... Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Personlig, fra mitt ståsted, finner jeg ingen skjebne bak noen ting i det hele tatt, kun tilfeldigheter... At vi allikevel følger et visst mønster kan jeg forstå, siden vår vilje slettes ikke er fri, og våre valg ofte er bundet opp i erfaring og lærdom, som vi responderer ut i fra, men jeg har veldig liten tro på at det er slik som ENY og de andre skjene tilhengerne tror livet er.. Til det er ting litt for tilfeldig.. Skjebne fordrer en plan bak, noe som "vil" ha det slik eller slik, men dette er det heller ikke er noe som indikerer, ikke som jeg kan se ihvertfall. Så nei, syntes ikke diskusjonen er drept i det hele tatt jeg... For hvem trenger å se seg for når man skal over veien når man tror på skjebnen liksom... Enig der. Fri vilje eksisterer ikke. Vi er kun obervatører til alle tilfeldighetene. Hjernen vår skaper den illusjonen at vi faktisk velger selv, mens våre valg er allerede bestemt i millisekunder før vår hjerne blir bevisst på den. Endret 14. oktober 2012 av Cuz 1 Lenke til kommentar
ENY Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 (endret) Personlig, fra mitt ståsted, finner jeg ingen skjebne bak noen ting i det hele tatt, kun tilfeldigheter... At vi allikevel følger et visst mønster kan jeg forstå, siden vår vilje slettes ikke er fri, og våre valg ofte er bundet opp i erfaring og lærdom, som vi responderer ut i fra, men jeg har veldig liten tro på at det er slik som ENY og de andre skjene tilhengerne tror livet er.. Til det er ting litt for tilfeldig.. Skjebne fordrer en plan bak, noe som "vil" ha det slik eller slik, men dette er det heller ikke er noe som indikerer, ikke som jeg kan se ihvertfall. Så nei, syntes ikke diskusjonen er drept i det hele tatt jeg... For hvem trenger å se seg for når man skal over veien når man tror på skjebnen liksom... Hvorfor henger du deg så mye opp i at det må ligge en plan bak skjebnen? At det må være noe som styrer alt? Hvorfor må skjebnen være så religiøs og høytidelig? Du kommer med en slik påstand uten å forklare hvorfor det må ligge en plan bak, og så skal vi som tror på skjebnen få skylden for det. Det jeg legger i begrepet "skjebne", er at de hendelsene som du kaller "tilfeldige" styrer alt, og at fremtiden til alt dermed er bestemt. Ingen plan, ingen hokus pokus. Om selve resultatet av skjebnen er tilfeldig eller styrt av "noe", blir en helt annen sak, men du kan ikke nekte for at alt skjer i en rekkefølge som allerede er bestemt ut av visse faktorer ("tilfeldighetene"). Hadde det ikke vært for denne rekkefølgen, så kunne for eksempel ikke astrofysikere og matematikere regnet ut hvor en astroide kom til å passere jordkloden. Været ville vært helt umulig å si noe om. Altså alt ville vært uforutsigbart. Leste du hva jeg skrev om det med å gå over veien? Leste du hva jeg skrev om skjebnen i første innlegget mitt? Enten så skjønner du ikke hva jeg forsøker å forklare, eller så vil du ikke skjønne det. Dersom du er uenig i det jeg sier, så må du for all del gå inn på detaljer og forklare. Endret 14. oktober 2012 av ENY Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå