Dr. Brodsky Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg har kjøpt meg en del nytt fotoutstyr, blant annet noen softbokser, blitser og trådløs styring av disse. I tillegg til dette har jeg kjøpt meg et telt og noen bakgrunner (rød, blå, svart og hvit) til dette. Alt i alt veldig fornøyd, og har på nytt fått litt fart i fotointeressen, men det er én ting jeg sliter med; bakgrunnene. Til fotografering uten telt, funker de flott, da jeg får rigget opp det hele slik at de ikke kommer i fokus, men med en gang jeg skal prøve meg på litt større objekter i teltet blir det problemer. Da får jeg med alt av krøller og bretter i bakgrunnene, noe som gir unødvendig mye arbeid i etterbehandlingen. Den hvite er for så vidt grei nok, den kan jeg bare la bli utbrent ved hjelp av blits, men hva gjør jeg med de fargede? Det er snakk om billigbakgrunner (nylon på en side og fløyeletterligning på andre) fra Kina, vil dyrere bakgrunner være enklere med tanke på problemene mine? Takker for svar... Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Hva slags objektiv bruker du? Kamerainstillinger kan også være fint å vite... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg bruker enten Nikon AF-S 50mm f/1,4 eller Tamron 90mm Macro f/2,8. Innstillingene varierer, selvfølgelig, etter objektiv, motiv, lysforhold, avstand, antall blitser, ønsket effekt osv. Når det er sagt så holder jeg meg stort sett på store blenderåpninger, men noe nedblendet for maksimal skarphet (f/2 - f/5,6). Lukkertiden kjører jeg som oftest rask nok til at jeg eliminerer eksisterende lys. Ellers går jeg så nært motivet som mulig, og prøver å holde avstanden til bakgrunnen størst mulig. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Kanskje lettere for oss andre å forstå problemet hvis du poster noen bilder...? Endret 12. oktober 2012 av flageborg Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Kanskje lettere for oss andre å forstå problemet hvis du poster noen bilder...? Det får jeg ikke fikset før i morgen i så fall, men jeg kan prøve å forklare bedre...i dag. Motivet blir "perfekt"; i fokus, skarpt og fint og riktig eksponert. Bakgrunnen er krøllete, til tross for gjentatte forsøk på å rette den ut, og det blir veldig synlig på bildene. De slette flatene blir fin på bildet, men hver krøll blir veldig synlig. Ikke verre enn at jeg kan fikse det rimelig bra i etterbehandling, men det tar mye tid. Endret 12. oktober 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg har ikke oversikten over hva som er tilgjengelig av bakgrunner, men min strategi er å bruke hvitt som er svakt utbrent så det lett kan klippes bort fra motivet. Så kan hva som helst annet legges på i etterbehandling hvis du trenger det. Det er selvsagt ikke alltid like lett å få klippet vekke bakgrunnen, særlig hvis motivet er lyst/blankt så det også får utbrente områder eller i hvert fall forliten kontrast til bakgrunnen. Å bruke bakgrunner som ikke er helt flate/glatte gir ofte store problemer i etterbehandling (slik du sier). Du kan alltids få bakgrunnen mer ut av fokus med større blender, men er teltet ditt så lite at avstand fra motiv til bakgrunn er kort er det nesten umulig å få det til. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Nå husker jeg ikke helt størrelsen på teltet (har det ikke her), men vil tippe 60 x 60. Motivet jeg brukte for testbildene var en babysko (størrelse 18). Men du mener altså det er den hvite bakgrunnen som er tingen? Den har jeg forsåvidt kontroll over også, har tross alt lekt meg litt før med hjemmelagde opplegg (og kun én blits). Bruker man ikke mørke bakgrunner for å få et lowkey-uttrykk? Endret 12. oktober 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) Men du mener altså det er den hvite bakgrunnen som er tingen? Den har jeg forsåvidt kontroll over også, har tross alt lekt meg litt før med hjemmelagde opplegg (og kun én blits). Til type produktbildelignende bilder synes jeg det, men det er sikkert typer bilder hvor farget også er tingen, eller svart. Noen ganger ønsker man høy kontrast til motivet og med lyst motiv blir hvit da vanskelig, men jeg synes hvit som kan klippes bort er veldig anvendelig. F.eks kan svart være fint for fotografering av glass, men det er ne type bilder jeg ikke har erfaring med. Med en liten sko i et 60x60 telt burde det være mulig å få bakgrunnen uskarp, men mulig du da vil slite med å få hele skoen skarp. Stor blender og så stor avstand mellom motiv og bakgrunn som mulig gjør i hvert fall bakgrunnen mer ute av fokus. Edit: Og helt glatte underlag med farger gjør at det blir mindre vikitig om den er i fokus eller ikke. Det er masse guider osv om produktfoto osv på nettet . Endret 12. oktober 2012 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå