Gå til innhold

Nobels fredspris til EU... Hva syns du?


Anbefalte innlegg

Vi deler den ut til personer som har hatt sterk tilknytning til terrorister. I tillegg gir den oss enormt mange uvenner og vi gjør oss selv til latter ute i verden.

Hvem har de gitt den til som er tilknyttet terrorister?

Akkurat det siste der driter jeg i. Bare å la Kina sippe, møkkaland!

 

Yasir Arafat, 1994.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er altfor tidelig å kjenne fremtiden og timingen kunne neppe vært verre etter mitt syn.

Men de får ikke prisen for fremtiden (slik man kan argumentere for at begrunnelsen for å gi den til Obama var), de får den for fortiden, nærmere bestemt de snart 70 årene som har gått siden sist Europa var i krig. (gitt at vi ikke regner med Øst-Europa før murens fall, selvsagt, og nordirsk, spansk og italiensk terrorisme. Samt "torskekrigene" og lignende.) I flere århundre før andre verdenskrig var det til en hver tid krig eller opprør et eller annet sted i Europa. Plukk et tilfeldig årstall fra år 1500 - 1945, og det er noe sånt som 98% sjanse for at det var krig et sted innen dagens EU.

 

Hvis en tidligere prisvinner skulle måles mot fremtidstesten var det antagelig ikke mange igjen av dem. Da kan vi ikke gi den til organisasjoner eller folk under 70 år.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, Tyskland gir penger men hvor går de pengene. Jo, de går rett tilbake til kreditorene, som Tyskland. Tyskland og andre nordeuroperiske euro land tvang private kreditorer til å miste 75% av lånene sine til Hellas. Hvor mye har Tyskland mistet, 0%. Veldig solidarisk. Samtidig tar de over demokratiet og tvinger de Hellas til å innføre politikk som knuser økonomien deres istedenfor å hjelpe dem med å gå tilbake til drakmaen sånn at de kan få økonomien deres til å fungere igjen.

 

Som nevnt tidligere, Hellas trenger egen valuta sånn at inflasjon kan rejustere de altfor høye offentlige lønningene og gjeldsproblemene og kursfall vil rejustere handelsunderskuddet .

Tja, er vel ingen som tvinger grekerne til å være med i euroen. De hadde til og med nettopp et valg mellom euroskeptiske og eurovennlige partier.

 

Jeg hadde nok heller ikke gitt prisen til EU i år, og jeg ser absolutt at det er kontroversielt, men samtidig er det jo et faktum at Europa har blitt veldig mye fredeligere de siste årene. Hvor vidt det er EUs fortjeneste vites ikke, men Europa er på mange måter ihvertfall det fredeligste kontinentet. Se hva slags konflikter man har i andre verdensdeler.

Lenke til kommentar
Kanskje det er enkelte som mener at EU er grunnen til at det ikke har vært krig mellom europeisk land etter WW2, men det finnes flere grunner til det.
Det har da vært fullt av kriger i Europa etter andre verdenskrig:

Nord-irland

Slovenia-krigen

Kroatia-Krigen

Bosnia-krigen

Kossovo-Krigen

 

Jagland-prisen ble utdelt til Obama bare fordi Jagland hadde lyst til å møte Obama og sole seg i all glansen og hypen som var rundt ham da han ble valgt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er altfor tidelig å kjenne fremtiden og timingen kunne neppe vært verre etter mitt syn.

Men de får ikke prisen for fremtiden ...

 

Nei, men nåtiden er at søreuropas gater står i brann. Sosial uro, oppløsnng og krig starter ofte slik. Det er nå den første virkelige testen på unionen står. Mener du at måten krisen er taklet på borger for Nobels fredspris?

 

(slik man kan argumentere for at begrunnelsen for å gi den til Obama var), ...

 

Hovedargumentet for å gi prisen til Obama var hans resultat det året han tiltrådte om straks å få i gang avspenning med russerne.

 

Hvis en tidligere prisvinner skulle måles mot fremtidstesten var det antagelig ikke mange igjen av dem. Da kan vi ikke gi den til organisasjoner eller folk under 70 år.

 

Derfor skulle man være svært varsom nå når man ser hva som skjer i Sør Europa. Dersom man mener at prisen kan bidra til å slukke brannene i gatene så den ikke utvikler seg, er det et argument for prisen. Det er vel det syltynne strået komiteen klamrer seg til. Vi kan håpe at det skjer, men hvem tror at en pris fra Norge skal ha noen innvirkning på det som skjer i Europa? Det kan endog virke til det verre for folk flest og det er folk flest man finner i gatene i Athen og Madrid. Den kan også gjøre vanlige folk i Sør Europa mer skeptiske til Norge generelt og prisen spesielt. Prisen kan slik sett sees på som at vi nok en gang stikker hånden inn i et vepsebol og pådrar oss almen vrede og forundring.

 

Derfor mener jeg at det er helt feil tidspunkt å gi prisen på. Så får vi håpe at den kan vikre som en brannslukker. Personlig mener jeg at der er lite rom for håp i denne situasjonen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Det har da vært fullt av kriger i Europa etter andre verdenskrig:

Nord-irland

Slovenia-krigen

Kroatia-Krigen

Bosnia-krigen

Kossovo-Krigen

Men de har vært utenfor EUs kontroll. Med unntak av Nord-Irland.

 

Vet du hvor mange EU-byråkrater det er i Brussel?

Det er færre enn i Oslo kommune.

Vet du? Virker ikke slik. Kilder plx :p

Ifølge EU selv jobber det drøyt 20 000 i Brussel og drøyt 10 000 til andre steder. Det inkluderer ikke ytterligere 10 000 i andre typer stillinger. Så hevder enkelte kilder at det er en masse flere som får sin lønn som rådgivere etc. utenfor systemet.

 

Kilde: Europakommisjonen

Lenke til kommentar
  1. For nærdemokrati og mot økt brusselbyråkrati (det øker kraftig).

 

Vet du hvor mange EU-byråkrater det er i Brussel?

Det er færre enn i Oslo kommune.

 

Vet du? Virker ikke slik. Kilder plx :p

 

Det jobber ca. 20 000 i administrasjonen i Brussel.

I Oslo Kommune jobber det ca 43 000 (dette er selvsagt ikke bare byråkrater).

Lenke til kommentar

Nei, men nåtiden er at søreuropas gater står i brann. Sosial uro, oppløsnng og krig starter ofte slik. Det er nå den første virkelige testen på unionen står. Mener du at måten krisen er taklet på borger for Nobels fredspris?

Tja. jeg er uenig at dette er den første virklelige testen. Om den er taklet "riktig" fra et fredsprisperspektiv vet jeg ærlig talt ikke. I hvert fall ikke bedre enn alle bedreviterne, så der skal jeg være forsiktig. Den ene eller andre siden i den debatten kommer antagelig til å få anledning til å si "Hva var det vi sa?", men jeg føler meg ikke klar til å sette pengene mine på noen av dem.

 

Jeg tror dog ikke at Nobels ambisjon for fred var avskaffelse av alle sosiale ulikheter og strider. Det var nok snarere fred stater imellom og militær nedrustning som var hans fokus om jeg har forstått det riktig, og sånn sett er denne prisen kanskje mer i hans ånd enn de mange mer "humanitære" fredsprisene som har blitt utdelt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
  1. For nærdemokrati og mot økt brusselbyråkrati (det øker kraftig).

 

Vet du hvor mange EU-byråkrater det er i Brussel?

Det er færre enn i Oslo kommune.

 

Vet du? Virker ikke slik. Kilder plx :p

 

Det jobber ca. 20 000 i administrasjonen i Brussel.

I Oslo Kommune jobber det ca 43 000 (dette er selvsagt ikke bare byråkrater).

 

Da hadde det kanskje vært riktig å sammenligne med antall ansatte i Oslo kommunes administrasjon.

 

Siste fra Tv2 Nyhetene:

 

Tsjekkias president Václav Klaus kaller prisen en tragisk feil.

 

Tidligere freds pris vinner Lech Walesa (1983) sier at den burde være gitt til demonstrantene i gatene.

Lenke til kommentar
  1. For nærdemokrati og mot økt brusselbyråkrati (det øker kraftig).

 

Vet du hvor mange EU-byråkrater det er i Brussel?

Det er færre enn i Oslo kommune.

 

Vet du? Virker ikke slik. Kilder plx :p

 

Det jobber ca. 20 000 i administrasjonen i Brussel.

I Oslo Kommune jobber det ca 43 000 (dette er selvsagt ikke bare byråkrater).

 

Da hadde det kanskje vært riktig å sammenligne med antall ansatte i Oslo kommunes administrasjon.

 

Jeg ordla meg kanskje feil, men det er totalt antall ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei, men nåtiden er at søreuropas gater står i brann. Sosial uro, oppløsnng og krig starter ofte slik. Det er nå den første virkelige testen på unionen står. Mener du at måten krisen er taklet på borger for Nobels fredspris?

Tja. jeg er uenig at dette er den første virklelige testen. Om den er taklet "riktig" fra et fredsprisperspektiv vet jeg ærlig talt ikke. I hvert fall ikke bedre enn alle bedreviterne, så der skal jeg være forsiktig. Den ene eller andre siden i den debatten kommer antagelig til å få anledning til å si "Hva var det vi sa?", men jeg føler meg ikke klar til å sette pengene mine på noen av dem.

 

Men i vårt land er det et stor misforhold mellom de som styrer hvor de fleste i viktige posisjoner er for EU og de som er imot dysses ned. For meg er det uvesentlig hvem som får rett.

 

Prisen ble gitt til en tollunion som på lang sikt har som mål å bygge en sterk (sammenslutning av) stat(er) bak merkantilistisk beskyttelse, et frihandelsområde innenfor en tollunion. Den er feil både i tid og rom.

 

Jeg tror dog ikke at Nobels ambisjon for fred var avskaffelse av alle sosiale ulikheter og strider. Det var nok snarere fred stater imellom og militær nedrustning som var hans fokus om jeg har forstått det riktig, og sånn sett er denne prisen kanskje mer i hans ånd enn de mange mer "humanitære" fredsprisene som har blitt utdelt.

 

Jeg er enig der, men den er gitt altfor tidelig. Man sier ofte at eiendomsmarkedets kriser har en hukommelse på 10 år. Nå er det gått over 20 år siden siste krise i det norske eiendomsmakedet. Man sier også at storkriger har en hukommelse på minst 50 år. Nå er det gått 67 år siden siste storkrig på det Europeiske kontinent. Jeg kunne tenke meg at man ventet minst 100 år og enda lenger før man ga prisen til EU. Da burde også alle land i Europa inkludert Russland og Tyrkia være inkludert blant Europas forente stater og ikke i en merkantilistisk tollunion.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
  1. For nærdemokrati og mot økt brusselbyråkrati (det øker kraftig).

 

Vet du hvor mange EU-byråkrater det er i Brussel?

Det er færre enn i Oslo kommune.

 

Vet du? Virker ikke slik. Kilder plx :p

 

Det jobber ca. 20 000 i administrasjonen i Brussel.

I Oslo Kommune jobber det ca 43 000 (dette er selvsagt ikke bare byråkrater).

 

Da hadde det kanskje vært riktig å sammenligne med antall ansatte i Oslo kommunes administrasjon.

 

Jeg ordla meg kanskje feil, men det er totalt antall ansatte.

 

Så du sammenligner med personer ansatt i parkvesenet, de som rengjør Oslos gater, i eldreomsorgen og i det kommunale helsevesen?

Lenke til kommentar

Prisen ble gitt til en tollunion som på lang sikt har som mål å bygge en sterk (sammenslutning av) stat(er) bak merkantilistisk beskyttelse, et frihandelsområde innenfor en tollunion. Den er feil både i tid og rom.

Murene "rundt" EU er en av de viktigste grunnene til at jeg ikke lenger er EU-tilhenger. Jeg tror EU kunne bidratt mer til fred utenfor unionen uten disse tollmurene.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...