Gå til innhold

Nobels fredspris til EU... Hva syns du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du fortelle meg hvorfor grekerne demonstrerer med slike plakater av Angela Merkel??

 

Sannheten er jo at hvis ikke Tyskland hadde vært så velvillige som de hitil har vært overfor Hellas økonomiske problemer, ville grekerne levd på "vann & brød" for lenge siden.

Sannheten er at om Hellas hadde hadde sin egen valuta, så hadde problemene vært løst for lenge siden siden inflasjon ville ha rejustert lønningene i offentlig sektor og valutakursen ville ha falt mot andre land. Hellas startet med et budsjettunderskudd på 12% av BNP. Hellas har allerede mistet 20% av deres BNP, og de er forsatt i fritt fall.

 

De i Hellas som tror at eurozonen hjelper dem lider av Stockholmsyndromet. Det er faktisk EU som er årsaken til at det gikk så ille i Hellas. Om EU hadde nektet å "hjelpe dem" ville det ha gått bedre. I realiteten så gir EU faen i Hellas. Det eneste de bryr seg om er EUs legitimitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kunne vært værre enn EU, men timingen var veldig dårlig.

 

Uff jeg gruer meg hvert år til prisen deles ut, ikke et stolt øyeblikk for en nordmann lengre. Hvor lenge sitter en komité av gangen? Er det håp om noen andre snart? Vi trenger sårt en "god" fredspris neste år, skjønner veldig godt de som ønsker prisen flyttet til Stockholm..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men personlig mener jeg det verste er at prisen gis til en tollunion.

 

Se ironien i det utsagnet siden det er Norge som har økt kraftig tollmurene på ost og kjøtt, komplett i strid med EØS mantra om fri flyt av varer i det indre marked.

 

De fleste land beskytter sitt landbruk og EU er ikke noe unntak. Noen Afrikanske land er mer tilfreds med Norges landbrukspolitikk enn EUs. Vi følger WTOs spilleregler og ikke EUs i vår landbrukspolitikk. Jeg mener vi trenger et bærekraftig ikke liberalistisk norsk landbruk av følgende grunner:

  1. Der er global matmangel.
  2. Økt fare for ekstremvær og fremtidige matvarekriser.
  3. Vi har selv kontroll på hva vi tillater av sprøytemidler og genmanipulering av dyr etc.
  4. Distriktspolitiske og bosettings hensyn. Bondens marked økker også i omfang.
  5. Lokal matforsynig og økologiske produkter.
  6. Bevaring av matjord og kulturlandskap det er mye letttere å legge øde enn å reetablere.
  7. Vår ekstreme sårbarhet ettersom vi er så avhengig av oljen.
  8. Mini max prinsippet - dvs. minimere sannsynlighethen for det verste som kan skje (bortsett fra et super vulkan utbrudde etc. ) Eksempel: En fremtidig krig og alle plattformer er satt ut av drift. Det trenger ikke ta lang tid før vi er et fattig land som ikke kan bruke vår kjøpekraft til å skaffe mat.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Tror ikke EU fortjener prisen. I prinnsippet burde den kalde krigen få like mye av prisen, da mye av den kalde krigen også er skylden i litt av hvorfor EU er samlet. Ikke at krigstilstander kan kalles for fred.

Og mens man samtidlig lot Hellas inn i valutaen, for å så la folket lide, noe som kommer til å skape problemer før eller siden.

 

Hellas ville også gått konkurs uten Euroen rett og slett fordi grekerne drev frp-politikk - leve på velferdssystemet på statens regning og betale altfor lite skatt.

Lenke til kommentar

@elevathor: Det jeg mener er at atomvåpen hindrer krig, da det blir brukt som avskrekking. Tusner av atomvåpen har sirkulert i Europa, da hovedsaklig før 1990, spesielt i Øst Europa og landene som grenser Soviet.

 

Du nevner også handel mellom EU-landene. Hadde det ikke gått an å ha handel mellom Europeiske land uten en union? Norge har f.eks. EØS, som gjør at vi kan drive handel med EU uten å være medlem. Jeg tror nok at vi kunne hatt frihandelsavtale med Europeiske land selv utenfor EØS også, men EU hadde nok blitt såpass sure at det hadde blitt økonomisk konflikt. Men siden vi eksporterer halvparten av EUs forbruk av petroleum så kan vi stå utenfor uten at det skaper oss problemer.

 

Sier du det? Minst 80% av norsk næringsinteresser ville gått tapt om Norge sa opp EØS. Og nei, EU er ikke interessert i noe mindre enn EØS. Dette får Sveits erfare som må kjempe hardt for å kunne beholde de bilaterale avtalene. Når EU kjører en så hard linje mot Sveits til tross for landets spesielle beliggenhet, hva får Nei-folk til å tro at EU kommer til å bry seg om Norge faller komplett ut?

 

Og nettop derfor er det så viktig å stå utenfor dette diktaturet av et byråkrati. Vil de ikke ha frihandelsavtaler med oss, så kan de bore sin egen olje.

 

Jaja, melde oss ut komplett ut og skape et enormt byråkrati, skyhøye tollmurer som kommer til å ramme 80% av norske næringsinteresser, masseoppsigelser, et inntektstap på mange milliarder kroner.

 

Newsflash! Norge er ikke eneste olje og gassnasjon i verden. EU kan vrake Norge uten problemer, så da kan dere nasjonalister spise deres egen laks, sitte på deres egen uraffinert olje, finne dere i passkontroll og visumsplikt hver gang dere vil reise til bl.a. Sverige for å kjøpe mat langt over tollsatsene, og ikke minst bygge deres egne biler og andre massevis av varer som blir importert fra EU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er også en indirekte hån mot alle nordmenn som er mot EU og som ikke kommer til orde i sine partier som for eksempel Rune Gerhardsen i arbeiderpartiet.

 

Er du seriøs?

Man kan da godt være mot EU men likevel se hvilken hva EU har klart å utrette.

 

Dette er "Jaglands pris". Hvor mange fremtredende Ap og Høyre politikere kjenner du som er mot norsk EU medlemskap selv om der er bastant motstand i folket?

 

Jagland (Ok den enstemmige komiteen) begrunner tildelingen med at EU har bevart freden i Europa. Hvilken fred når søreuropas gater nå står i brann? EU har håndtert denne krisen svært dårlig, en krise mellom et stort kreditorland og fem debitorland. Komiteen har ikke kunnet bruke håndteringen av krisen som argument for tildelingen. Den har tildels vært selvforskyldt og slett for å si det mildt. Komiteen ser ut til å begrunne tildelingen med

  1. Fravær av krig mellom tidligere fiender
  2. integrering av Balkan
  3. brannslukking i den nåværende krisen
  4. og mot Høyre ekstremisme.

Timingen kunne neppe vært dårligere. Jeg ser på Jagland (komiteen) som en velmenende person og han er nok som meg genuint imot høyre ekstremisme, men å tro at denne tildelingen får noen virkning på den gjeldskrisen som nå rammer Europa er vel litt naivt. Man får vel si som den engelskmannen som ble intervjuet på gaten om tildelingen. "Nå er det bekreftet at det er noe tull at nordmenn ikke har humoristisk sans". En franskmann sa "Etter denne tildelingen er det bare for Norge å sende et brev, så er dere medlem." Personlig kan mitt syn oppfattes i følgende:

  1. Jeg er mot oppbygging av en sterk Vest-Europeisk tollunion.
  2. For nærdemokrati og mot økt brusselbyråkrati (det øker kraftig).

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

@elevathor: Det jeg mener er at atomvåpen hindrer krig, da det blir brukt som avskrekking. Tusner av atomvåpen har sirkulert i Europa, da hovedsaklig før 1990, spesielt i Øst Europa og landene som grenser Soviet.

 

Du nevner også handel mellom EU-landene. Hadde det ikke gått an å ha handel mellom Europeiske land uten en union? Norge har f.eks. EØS, som gjør at vi kan drive handel med EU uten å være medlem. Jeg tror nok at vi kunne hatt frihandelsavtale med Europeiske land selv utenfor EØS også, men EU hadde nok blitt såpass sure at det hadde blitt økonomisk konflikt. Men siden vi eksporterer halvparten av EUs forbruk av petroleum så kan vi stå utenfor uten at det skaper oss problemer.

 

Sier du det? Minst 80% av norsk næringsinteresser ville gått tapt om Norge sa opp EØS. Og nei, EU er ikke interessert i noe mindre enn EØS. Dette får Sveits erfare som må kjempe hardt for å kunne beholde de bilaterale avtalene. Når EU kjører en så hard linje mot Sveits til tross for landets spesielle beliggenhet, hva får Nei-folk til å tro at EU kommer til å bry seg om Norge faller komplett ut?

 

Og nettop derfor er det så viktig å stå utenfor dette diktaturet av et byråkrati. Vil de ikke ha frihandelsavtaler med oss, så kan de bore sin egen olje.

 

Jaja, melde oss ut komplett ut og skape et enormt byråkrati, skyhøye tollmurer som kommer til å ramme 80% av norske næringsinteresser, masseoppsigelser, et inntektstap på mange milliarder kroner.

 

Newsflash! Norge er ikke eneste olje og gassnasjon i verden. EU kan vrake Norge uten problemer, så da kan dere nasjonalister spise deres egen laks, sitte på deres egen uraffinert olje, finne dere i passkontroll og visumsplikt hver gang dere vil reise til bl.a. Sverige for å kjøpe mat langt over tollsatsene, og ikke minst bygge deres egne biler og andre massevis av varer som blir importert fra EU.

 

Hvor skal EU finne den oljen? Oljemarkedet er trangere enn aldri før. Norge kan lett velge å selge oljen sin til Kina, India eller USA, alle land som ønsker stabile levarandører. Og jeg er ingen nasjonalist, men jeg er patriot og liker ikke at EU, NATO eller hvem det nå skal være skal ta over Norge. Hvis det er slik at EU skal tvinge på seg sine direktiver og sin politikk, så kan vi like godt blokkere EU og starte frihandel med de Europeiske land som vil. Det bli vel ikke så lett siden EU har fratatt lands selvstendige avgjørelser. EU er en kreftsvults som må fjernes, og jeg tror den kommer til å kollapse så fort Euroen kollapser, og parti som UKIP vinner frem i medlemslandene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jaja, melde oss ut komplett ut og skape et enormt byråkrati, skyhøye tollmurer som kommer til å ramme 80% av norske næringsinteresser, masseoppsigelser, et inntektstap på mange milliarder kroner.

 

EU er en tollunion med tollmurer mot tredje land. EU har landbruksoverføringer i 1000 milliarder (billion) klassen.

 

Newsflash! Norge er ikke eneste olje og gassnasjon i verden. EU kan vrake Norge uten problemer, så da kan dere nasjonalister spise deres egen laks, sitte på deres egen uraffinert olje, finne dere i passkontroll og visumsplikt hver gang dere vil reise til bl.a. Sverige for å kjøpe mat langt over tollsatsene, og ikke minst bygge deres egne biler og andre massevis av varer som blir importert fra EU.

 

Må man være nasjonalist for å være mot EU? Kan det ikke være at de virkelige internasjonalister er de som er for frihandel og som regulerer sin handel via WTO og ikke via en tollunion? Les deg opp på merkantilisme og tollunioner om du ikke fortstår at merkantilisme og tollunioner historisk har vært forbundet med å bygge en sterk (samling av) stat(er).

 

Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt nasjonalist fordi jeg er mot EU. Jeg kunne brukt et tilsvarende motargument.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste land beskytter sitt landbruk og EU er ikke noe unntak. Noen Afrikanske land er mer tilfreds med Norges landbrukspolitikk enn EUs. Vi følger WTOs spilleregler og ikke EUs i vår landbrukspolitikk. Jeg mener vi trenger et bærekraftig ikke liberalistisk norsk landbruk av følgende grunner:

  1. Der er global matmangel.
  2. Økt fare for ekstremvær og fremtidige matvarekriser.
  3. Vi har selv kontroll på hva vi tillater av sprøytemidler og genmanipulering av dyr etc.
  4. Distriktspolitiske og bosettings hensyn. Bondens marked økker også i omfang.
  5. Lokal matforsynig og økologiske produkter.
  6. Bevaring av matjord og kulturlandskap det er mye letttere å legge øde enn å reetablere.
  7. Vår ekstreme sårbarhet ettersom vi er så avhengig av oljen.
  8. Mini max prinsippet - dvs. minimere sannsynlighethen for det verste som kan skje (bortsett fra et super vulkan utbrudde etc. ) Eksempel: En fremtidig krig og alle plattformer er satt ut av drift. Det trenger ikke ta lang tid før vi er et fattig land som ikke kan bruke vår kjøpekraft til å skaffe mat.

 

Javel, da får EU beskytte sin egen landbruk på samme måte mot norske varer. Da regner jeg med at protesten fra norsk side kommer med en gang.

 

1. Global matmangel har Norge heller ikke kommet med noe bidrag med. Faktisk har Norge vært mye mer opptatt av å gi pengestøtte til korrupte regimer, krigsforbrytere og islamistiske terrorister.

2. Norge er en av de største syndere innenfor miljø, og med H og Frp i makten fra og med 2013 vil det bli enda verre mtp. at Frp ikke tror på klimaforandringer eller gir komplett blaffen i dem.

3. Ja, det har vi sett med den lette tilgangen Breivik fikk på gjødsel for å sette ting litt på spissen.

4. Norsk landsbruk har altfor stor makt og bør liberaliseres og kraftig avbyråkratiseres.

5. ...som ikke tar hensyn til matallergier og intoleranser. Det er mye lettere for folk som har mange matintoleranser å få tilpassete matprodukter i EU enn i Norge.

6. Det er ikke mye å bevare. Norske matvarer er både dyre og dårlige sammenliknet med det man kan velge imellom av europeiske varer.

7. Dette har Norge valgt selv. Norge skulle ha satset på mer verdiskapende næring på lang sikt, men isteden lar man mulighetene forfalle og offentlig byråkrati vokse.

8. Om Nei-siden og Frp fikk bestemme alene, ville vi allerede vært et meget fattig land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hellas ville også gått konkurs uten Euroen

 

Det er umulig å gå konkurs når man kan trykke så mye penger man vil.

 

Da vet du nok ikke hva hyperinflasjon er. Landene med høyest historisk hyperinflasjon finnes også i Europa. På slutten av en hyperinflasjon stiger prisene så kraftig at fra man har lønnen på konto og til man kan kjøpe et frimerke i butikken har pristigningen gjort at man ikke får nevnte frimerke for lønnen. Det vil si at pengesystemet har brutt sammen. Foreløpig er der ikke fare for det i EU.

Lenke til kommentar

@elevathor: Det jeg mener er at atomvåpen hindrer krig, da det blir brukt som avskrekking. Tusner av atomvåpen har sirkulert i Europa, da hovedsaklig før 1990, spesielt i Øst Europa og landene som grenser Soviet.

 

Du nevner også handel mellom EU-landene. Hadde det ikke gått an å ha handel mellom Europeiske land uten en union? Norge har f.eks. EØS, som gjør at vi kan drive handel med EU uten å være medlem. Jeg tror nok at vi kunne hatt frihandelsavtale med Europeiske land selv utenfor EØS også, men EU hadde nok blitt såpass sure at det hadde blitt økonomisk konflikt. Men siden vi eksporterer halvparten av EUs forbruk av petroleum så kan vi stå utenfor uten at det skaper oss problemer.

 

Sier du det? Minst 80% av norsk næringsinteresser ville gått tapt om Norge sa opp EØS. Og nei, EU er ikke interessert i noe mindre enn EØS. Dette får Sveits erfare som må kjempe hardt for å kunne beholde de bilaterale avtalene. Når EU kjører en så hard linje mot Sveits til tross for landets spesielle beliggenhet, hva får Nei-folk til å tro at EU kommer til å bry seg om Norge faller komplett ut?

 

Og nettop derfor er det så viktig å stå utenfor dette diktaturet av et byråkrati. Vil de ikke ha frihandelsavtaler med oss, så kan de bore sin egen olje.

 

Jaja, melde oss ut komplett ut og skape et enormt byråkrati, skyhøye tollmurer som kommer til å ramme 80% av norske næringsinteresser, masseoppsigelser, et inntektstap på mange milliarder kroner.

 

Newsflash! Norge er ikke eneste olje og gassnasjon i verden. EU kan vrake Norge uten problemer, så da kan dere nasjonalister spise deres egen laks, sitte på deres egen uraffinert olje, finne dere i passkontroll og visumsplikt hver gang dere vil reise til bl.a. Sverige for å kjøpe mat langt over tollsatsene, og ikke minst bygge deres egne biler og andre massevis av varer som blir importert fra EU.

 

Hvor skal EU finne den oljen? Oljemarkedet er trangere enn aldri før. Norge kan lett velge å selge oljen sin til Kina, India eller USA, alle land som ønsker stabile levarandører. Og jeg er ingen nasjonalist, men jeg er patriot og liker ikke at EU, NATO eller hvem det nå skal være skal ta over Norge. Hvis det er slik at EU skal tvinge på seg sine direktiver og sin politikk, så kan vi like godt blokkere EU og starte frihandel med de Europeiske land som vil. Det bli vel ikke så lett siden EU har fratatt lands selvstendige avgjørelser. EU er en kreftsvults som må fjernes, og jeg tror den kommer til å kollapse så fort Euroen kollapser, og parti som UKIP vinner frem i medlemslandene.

 

Jasså, kan Norge det?

  1. Kina snakker ikke engang med oss.
  2. India har deres egen handelstilgang til olje
  3. USA og Kanada har deres egne oljeressurser.
  4. Direktivene er en del av integreringen til det indre markedet. noe Norge var klar over da EØS-avtalen ble signert.
  5. Norge har overhodet ingen makt til å bestemme hvem de kan drive vilkårlig handel med i Europa. Ingen i EU vil drive handel med et land som hever tollmurer mot deres egne produkter, men som samtidig krever fri adgang for deres egne varer.
  6. Resten i innlegget er kun paranoide vrangforestillinger uten rot i virkeligheten.

 

Hellas ville også gått konkurs uten Euroen

 

Det er umulig å gå konkurs når man kan trykke så mye penger man vil.

 

Altså, USA trykker egne penger - og gikk nesten konkurs i fjor sommer... :p

Endret av Tollari
Lenke til kommentar

Da vet du nok ikke hva hyperinflasjon er. Landene med høyest historisk hyperinflasjon finnes også i Europa. På slutten av en hyperinflasjon stiger prisene så kraftig at fra man har lønnen på konto og til man kan kjøpe et frimerke i butikken har pristigningen gjort at man ikke får nevnte frimerke for lønnen. Det vil si at pengesystemet har brutt sammen. Foreløpig er der ikke fare for det i EU.

 

Men nå er det hovedsaklig snakk om å betale kreditorene. prisen på gjeld øker ikke i takt med inflasjonen og kan således betales ned kun ved trykking av penger. Pengesystemet kan kollapse ja, men da vil befolkningen ta i bruk alternative valutaer.

 

Altså, USA trykker egne penger - og gikk nesten konkurs i fjor sommer... :p

 

 

Nettopp. Nesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...