Gå til innhold

Nobels fredspris til EU... Hva syns du?


Anbefalte innlegg

Demokratisk underskudd, økt klasseskille, økonomisk sjokkterapi i typisk borgerlig stil, syke som ikke får hjelp i helsevesenet - høres ut som en perfekt beskrivelse av Norge.

 

Tyskland er også landet som må betale gjelden til halve EU, mens usolidariske lille Norge sitter gjerrig på pengesekken, snylter til seg EØS-godene og bygger samtidig tollmurer for å beskytte deres landbruksvarer som på sitt beste er av middel kvalitet sammenliknet med det resten av Europa tilbyr. Sovjetstaten har aldri virkelig forsvunnet - den byttet bare land.

Man har ikke sjokkterapi i Norge, da vi ikke har noen krise i Norge, og ingen som utnytter denne (ikke eksisterende) krisen til økonomiske, upopulære reformer.

 

Hvilke EØS-"goder"? Faktisk har Norge gitt flere milliarder til utvikling i EU.

 

Og ja, EU har en del til felles med Soviet, men det er også mange forskjeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke EØS-"goder"? Faktisk har Norge gitt flere milliarder til utvikling i EU.

 

Passende navn du har.

Har du hørt om handel? Altså det som gir meg og deg arbeid? Og som betaler for våre sosiale goder? Ja, vi har olje og fisk, men vi har også mye annen handel. Denne handelen er avhengig av et marked hvor varene kan selges. Uten EØS hadde dette blitt vanskeligere, iom. at EU-landene er våre største handelspartnere.

Lenke til kommentar

Demokratisk underskudd, økt klasseskille, økonomisk sjokkterapi i typisk borgerlig stil, syke som ikke får hjelp i helsevesenet - høres ut som en perfekt beskrivelse av Norge.

 

Tyskland er også landet som må betale gjelden til halve EU, mens usolidariske lille Norge sitter gjerrig på pengesekken, snylter til seg EØS-godene og bygger samtidig tollmurer for å beskytte deres landbruksvarer som på sitt beste er av middel kvalitet sammenliknet med det resten av Europa tilbyr. Sovjetstaten har aldri virkelig forsvunnet - den byttet bare land.

Man har ikke sjokkterapi i Norge, da vi ikke har noen krise i Norge, og ingen som utnytter denne (ikke eksisterende) krisen til økonomiske, upopulære reformer.

 

Hvilke EØS-"goder"? Faktisk har Norge gitt flere milliarder til utvikling i EU.

 

Og ja, EU har en del til felles med Soviet, men det er også mange forskjeller.

 

Vi har ikke noe krise i Norge - enda. Bare vent etter regjeringsskiftet, så vil en god del upopulære tiltak komme som vil ramme folk flest negativt.

 

Norge får lov til å delta i det indre markedet i alle områder i samme grad som EU-medlemmer - noe som bidrar at det ikke er noe krise i Norge. Og det er helt rimelig at Norge betaler for det. Alt annet ville vært snylteri på EUs bekostning.

Lenke til kommentar

Tror ikke EU fortjener prisen. I prinnsippet burde den kalde krigen få like mye av prisen, da mye av den kalde krigen også er skylden i litt av hvorfor EU er samlet. Ikke at krigstilstander kan kalles for fred.

Og mens man samtidlig lot Hellas inn i valutaen, for å så la folket lide, noe som kommer til å skape problemer før eller siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og mens man samtidlig lot Hellas inn i valutaen, for å så la folket lide, noe som kommer til å skape problemer før eller siden.

 

Ehh...

Den greske drakme'en var på sammenbruddets rand før Euroen ble innført. Hadde ikke Euroen blitt innført, hadde Hellas gått konk for mange år siden.

 

Hvem var det forresten som "lot" grekerene lide? Tyskerne? Som har overført ENORME summer til Hellas?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke EØS-"goder"? Faktisk har Norge gitt flere milliarder til utvikling i EU.

 

Passende navn du har.

Har du hørt om handel? Altså det som gir meg og deg arbeid? Og som betaler for våre sosiale goder? Ja, vi har olje og fisk, men vi har også mye annen handel. Denne handelen er avhengig av et marked hvor varene kan selges. Uten EØS hadde dette blitt vanskeligere, iom. at EU-landene er våre største handelspartnere.

Så det du sier er altså at disse ikke ville handlet med Norge om vi ikke hadde hatt EØS-avtalen? Og olje og fisk er noe vi kun selger til Europa fordi vi har EØS-avtalen? Dette er det vanlige forsvaret av EØS-avtalen, men handel er noe vi har hatt lenge før EU. De fleste land har handelsavtaler seg i mellom og det et intet som tyder på at ikke vi også kan ha det.

Lenke til kommentar

Håper vi får rabatt på EU-kontroll nå da. Såpass skylder EU oss

EU har ingenting med EU-kontrolleringen i Norge å gjøre, annet enn at det er de samme standardene som ses på i Norge som i EU.

Lenke til kommentar

EU fortjener 10 fredspriser. Man skal ha nisselua trekt gansk langt ned over hodet for å ikke skjønne hvor mye EU har betydd for freden i Europa Det eneste jeg har utsette på dette er tidspunktet. Ikke så bra å gi den midt under de økonomiske tumultene som EU har havnet i. Skulle vært gitt for 50 år siden, mens unionen ennå het kull- og stålunionen.

Endret av Irrelevant
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ehh...

Den greske drakme'en var på sammenbruddets rand før Euroen ble innført. Hadde ikke Euroen blitt innført, hadde Hellas gått konk for mange år siden.

 

Hvem var det forresten som "lot" grekerene lide? Tyskerne? Som har overført ENORME summer til Hellas?

 

EU utsatte krisen, og gjorde den verre når den først traff. Dog, det største problemet er at det politskse systemet i grekerland er bygget på at du har 2 blokker, den ene korrupt, den andre imbesilisk, og du må stemme på en side så den andre ikke får herje med landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns EU fortjener prisen, men ikke i år.

Burde kanskje fått den for noen årsiden.

Men syns ikke "de" er verdige vinnere i år.

 

På den annen side blir det vel helt feil å basere besluttninger på "fra-dag-til-dag føleri" mener jeg.

 

Og det er tvilsomt om EU som sådan liksom er direkte skyld i at enkelte medlemsland sliter. Hva med alle pengene de selvsamme landene har mottat over mange år i ulike støtte-ordninger osv. Må ta med i regnestykket alle sider og dessuten at hvert enkelt-land fortsatt må ta hovedansvar for sin egen situasjon.

 

Jeg for min del har etterhvert kommet til at EU antageligvis er bedre enn sitt rykte (i Norge)

 

Ypperlig pristildeling spør dere meg :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan da ikke være tvil om at EU er ekstremt vellykket som fredsprosjekt. En krig mellom EU statene synes helt utenkelig i dag (heldigvis). Og nå utvides EU ytterligere, altså utvides Europas fredsprosjekt.

Det er et av de mest latterlige argumentene jeg vet om. Kriger latinamerikanske land? Kriger Kanada og USA? På tross av den blodige historien kriger østasia? Det er ikke imponerende at krig virker utenkelig i dag. Krig ville være utenkelig uten en union også.

 

I tilegg er det et politisk prosjekt. Det er som å gi fredsprisen til AP for deres arbeid etter krigen. Om man skal gjøre det så bør deres bragder være annarkjent.

 

Det er altså ingenting imponerende med EU, og de kunne ikke funnet på et dårligere tidspunkt.

 

protester-plackard-german-chancellor.jpg

Endret av Camlon
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Spørsmålet om EU har gitt fred til Europa er ikke så opplagt som endel her skal ha det til. Man skal ikke underslå at EU har bidratt, sammen med en lang rekke andre faktorer - mange av dem er listet opp før i tråden. Allikevel er det umulig å bevise at det hadde blitt krig i Europa uten EU. Man kan lett argumentere for at andre faktorer ville forhindret en krig. Således tildeles prisen til en organisasjon som kanskje og kanskje ikke har bidratt til fred. Imidlertid fins det en lang rekke svin på skogen. Men det verste er at EU er inne i en veldig uheldig utvikling, derfor er jeg uenig i tildelingen.

 

Det burde ikke forundre at krig i Europa blir vanskelig, når man slår sammen alt til et land. Det høres jo utrolig flott ut, helt til man ser hva for slags gigantisk, korrupt og udemokratisk beist EU er blitt i dag. EU er på vei til å forene hele Europa i en gigantisk politistat av en supermakt. Jeg har håp om at dette skal endre seg en dag og at EU kan bli en god kraft i verden, som tar vare på sine innbyggere. Men et håp er lite å basere en fredspris på. Per i dag er noen likere enn andre, nemlig mektige industriherrer og bankfolk.

 

Vil man forenkle dette kan man bruke uttrykket «total makt korrumperer». Jeg ville heller forsøkt å nyansere litt og si at det er en risiko for at de manøvrerer seg til topps i slike systemer, er politiske «players», fullstendig uten skrupler eller omtanke for andre. Hver av landene har sitt indre maktspill og på toppen tyter det ut noen «superpolitikere», som får bruktbilselgere til å ligne mor Theresa. De skaffer seg allierte og danner en liga av likesinnede og de har pengemakten på sin side. Blir noen for brysomme, får deres politiske karriære en bråstopp - med et utall metoder. Av dette følger det at når mange nok playere har kommet seg opp og fram, blir det veldig vanskelig for ærlige og ekte politikere. Det videre spillet handler om å fore sine allierte mest mulig med penger og makt, samtidig som man sørger for at befolkningen gis akkurat nok velstand til ikke å gjøre opprør. EU i dag er desverre mer et oligarki enn et demokrati. Det stjeles mye av lasset.

 

For dere som tviler på forrige avsnitt, så vil jeg anbefale dere å ta en grundig gjennomgang av organene som har skaffet seg makten i EU. Mangelen på demokrati er til å ta og føle på.

 

For tiden dør det 2000 flyktninger hvert år på EUs grenser og dette tallet er økende. Ved å sperre ute resten av verden med alle midler, opprettholder man sin velstand og sin «fred». Jeg vet ikke om dette er nødvendig, eller om det har folkeopinionen på sin side, men i forhold til fredsprisen er det veldig problematisk.

 

Det står i Nobels testamente at den som har bidratt mest til fred i forrige kalenderår bør få prisen. Med et EU på konkursens rand, som ikke evner å ta hånd om sine innbyggere, er det et merkelig tidspunkt å gi dem prisen på. Det virker mer som et krampaktig PR-stunt (muligens iverksatt av bleien Jagland), enn en genuin og veloverveid avgjørelse.

 

Jeg satt lenge på gjerdet i forhold til å vurdere Jaglands person, men synes han utviser total mangel på ydmykhet i følgende intervju på NRK, hvor han sier «Jeg er den mest uavhengige personen i hele Europa». Det er også min mening at et menneske som snakker så mye engelsk, uten å være i stand til å lære seg det, mest sannsynlig lider av lav IQ.

 

http://www.nrk.no/ny...spris/1.8356655

Endret av Aiven
  • Liker 8
Lenke til kommentar

@elevathor: Det jeg mener er at atomvåpen hindrer krig, da det blir brukt som avskrekking. Tusner av atomvåpen har sirkulert i Europa, da hovedsaklig før 1990, spesielt i Øst Europa og landene som grenser Soviet.

 

Du nevner også handel mellom EU-landene. Hadde det ikke gått an å ha handel mellom Europeiske land uten en union? Norge har f.eks. EØS, som gjør at vi kan drive handel med EU uten å være medlem. Jeg tror nok at vi kunne hatt frihandelsavtale med Europeiske land selv utenfor EØS også, men EU hadde nok blitt såpass sure at det hadde blitt økonomisk konflikt. Men siden vi eksporterer halvparten av EUs forbruk av petroleum så kan vi stå utenfor uten at det skaper oss problemer.

 

Sier du det? Minst 80% av norsk næringsinteresser ville gått tapt om Norge sa opp EØS. Og nei, EU er ikke interessert i noe mindre enn EØS. Dette får Sveits erfare som må kjempe hardt for å kunne beholde de bilaterale avtalene. Når EU kjører en så hard linje mot Sveits til tross for landets spesielle beliggenhet, hva får Nei-folk til å tro at EU kommer til å bry seg om Norge faller komplett ut?

 

Og nettop derfor er det så viktig å stå utenfor dette diktaturet av et byråkrati. Vil de ikke ha frihandelsavtaler med oss, så kan de bore sin egen olje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er altså ingenting imponerende med EU, og de kunne ikke funnet på et dårligere tidspunkt.

 

protester-plackard-german-chancellor.jpg

 

Kan du fortelle meg hvorfor grekerne demonstrerer med slike plakater av Angela Merkel??

 

Sannheten er jo at hvis ikke Tyskland hadde vært så velvillige som de hitil har vært overfor Hellas økonomiske problemer, ville grekerne levd på "vann & brød" for lenge siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...