Lufthode Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 @Bergendahl: Det er lenge siden det å ringe&sende sms var behovet for folks bruk av mobiler. Dette hører hjemme i 3310-tiden, hvor man ikke kunne forvente at en mobilselger tapte penger for at en skulle spille "snake2" på vei til jobb. Nå kjøper man en smart-mobil like mye som en mp3spiller mot Spotify, man deltar i ulike sosiale nettverk, man deler bilder fra hverdagen, og man kommuniserer på andre måter enn sms. Bare statistikk fra teleoperatørene om at sms/mms-mengden sakte men sikkert går nedover burde være et bra nok argument for at ringe/sms-argumentet er helt klart utdatert. Det blir helt klart feil å rakke ned på folks behov for "angry birds" når man tar fra dem smart-telefonen. For mange er det en viktig del av hverdagen å delta på de sosiale arenaer som twitter/facebook/instagram er. Hvorfor skal ikke dette telle som "behov"? Det er jo helt klart at man ikke bør forvente en Samsung sIII når man leverer inn sin Samsung sIII til en reklamasjonsavhjelp. I en perfekt verden burde man jo kunne det, siden det faktisk er kjøper som har ulempen med produsentens mangelfulle oppfyllelse av forbrukerkjøpet, men det er nok en utopi. Men en burde helt klart forvente at telefonen kunne kjøre samme operativsystem. Ikke samme versjon av det, men ivertfall grunnleggende det samme. Nå finnes det en rekke rimelige "android-mobiler", og butikkens unnskyldninger for å ikke ha slike i utlånsparken blir færre og færre. Og igjen, dette handler for meg ikke om at forhandler har ørten smart-telefoner til utlån, og om de må snitte en ny salgspakke eller ikke; Det handler om at forhandler rett ut sier at de ikke har slike mobiler til utlån, og dekker seg bak "grunnleggende egenskaper", en formulering jeg ikke finner dekket i Forbrukerkjøpsloven. Og kostnader: Det er klart at vi forbrukere selv har stilt oss i denne situasjonen. Vår stadige jakt etter å spare på hvert et produkt vi kjøper har gjort at butikkene nå snart bare tjener penger på brusen i automatene ved utgangen... For min del handler jeg der jeg får best service, og vet at prisen har to sider: En før kjøp, og en etter. Jeg betaler gladelig litt mer for å få kompetent og god behandling ved en reklamasjon, samt at jeg har fått god service og en hyggelig prat før jeg kjøpte produktet. At jeg gjerne betaler noen hundrelapper for dette, er helt uproblematisk. Jeg ser absolutt butikkens utfordring med lav fortjenestemargin og kunder som stiller de villeste krav, (jeg har selv hatt kollegaer med en helt hinsides oppfatning av hvilke rettigheter de har), men jeg forventer ærlig talt å bli møtt med et minimum av kunnskap om Forbrukerkjøpsloven når jeg henvender meg til en service-medarbeider, og jeg liker ikke, som et voksent menneske å bli løyet til, eller bli regelrett oversett når man faktisk vet hva man har krav på. Da blir man "sint", og sinte kunder er ikke like smidige når det kommer til å komme frem til en løsning butikken også kan leve med. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Lufthode: Vi er nok mer enige enn du tror (og mine innlegg har vært satt litt på spissen) Poenget med Angry Birds var hvis fravær av det var eneste ulempen med å måtte levere inn telefonen til service. Jeg mener ikke det alene er god nok grunn til å kreve en telefon som kan kjøre Angry Birds. Bruker man derimot sosiale areaner aktivt på daglig basis, er nødt til å være oppdatert på info som ligger på nettet mens man er på farten eller lignende, så er det utvilsomt et stort behov for kunden, og å bli fratatt denne muligheten (som kanskje er største grunnen til at man kjøpte en smarttelefon i utgangspunktet) er en så stor ulempe at det skal koste selgeren mye før kostnaden overstiger ulempen. Lenke til kommentar
Silres Skrevet 16. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2012 Artig at det ble en diskusjon rundt dette. For de som er interessert, var jeg på telekiosken i går og fortalte hva som hadde skjedd. Han som jobbet der mente jeg skulle ringe Telenor igjen og klage, ettersom feilen hadde skjedd innen de første syv dagene jeg hadde telefonen. Han mente derfor jeg hadde krav på en ny. Ringte derfor Telenor og fortalte hva han sa, men Telenor hadde ikke hørt om denne regelen. I dag leverte jeg min Samsung Galaxy på telekiosken og får den vel tilbake i løpet av to-tre ukers tid. I mellomtiden bruker jeg min gamle telefon, ettersom de ikke hadde noen andre smarttelefoner til låns. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Artig at det ble en diskusjon rundt dette. For de som er interessert, var jeg på telekiosken i går og fortalte hva som hadde skjedd. Han som jobbet der mente jeg skulle ringe Telenor igjen og klage, ettersom feilen hadde skjedd innen de første syv dagene jeg hadde telefonen. Han mente derfor jeg hadde krav på en ny. Ringte derfor Telenor og fortalte hva han sa, men Telenor hadde ikke hørt om denne regelen. I dag leverte jeg min Samsung Galaxy på telekiosken og får den vel tilbake i løpet av to-tre ukers tid. I mellomtiden bruker jeg min gamle telefon, ettersom de ikke hadde noen andre smarttelefoner til låns. Neste gang så vet du jo nå at det ikke nytter å stå med lua i hånden og bukke pent for smulene. Det kan nok hende at det var den første saksbehandleren du snakket med som hadde best peil. Jeg finner det 110% utenkelig at Telenor og telenors nettbutikk-ansvarlig, som du burde bli henvist til, ikke har hørt om DOA-rutiner for de ulike merkene. Men, slik blir det når man blir "kastet litt rundt" blandt saksbehandlere som noen ganger omtrent er tatt rett inn fra gaten. Neste gang noen lover deg noe, så forhold deg til det, så får bedriften heller ordne opp internt etterpå. Og, la oss håpe servicetiden på telefonen din blir kort. Lenke til kommentar
kjensen Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Artig at det ble en diskusjon rundt dette. For de som er interessert, var jeg på telekiosken i går og fortalte hva som hadde skjedd. Han som jobbet der mente jeg skulle ringe Telenor igjen og klage, ettersom feilen hadde skjedd innen de første syv dagene jeg hadde telefonen. Han mente derfor jeg hadde krav på en ny. Ringte derfor Telenor og fortalte hva han sa, men Telenor hadde ikke hørt om denne regelen. I dag leverte jeg min Samsung Galaxy på telekiosken og får den vel tilbake i løpet av to-tre ukers tid. I mellomtiden bruker jeg min gamle telefon, ettersom de ikke hadde noen andre smarttelefoner til låns. Neste gang så vet du jo nå at det ikke nytter å stå med lua i hånden og bukke pent for smulene. Det kan nok hende at det var den første saksbehandleren du snakket med som hadde best peil. Jeg finner det 110% utenkelig at Telenor og telenors nettbutikk-ansvarlig, som du burde bli henvist til, ikke har hørt om DOA-rutiner for de ulike merkene. Men, slik blir det når man blir "kastet litt rundt" blandt saksbehandlere som noen ganger omtrent er tatt rett inn fra gaten. Neste gang noen lover deg noe, så forhold deg til det, så får bedriften heller ordne opp internt etterpå. Og, la oss håpe servicetiden på telefonen din blir kort. Kunne ikke vært mer enig. “Any Samsung mobile phone, which has developed a functional Defect (such as Blank Display or no sound etc.), at the point of sale, and is within 90 Days from RDS Invoice to dealer/retailer, will be termed as Dead On Arrival (here-in referred as DOA).” Selvsagt vet Telenor om dette... Lenke til kommentar
Silres Skrevet 17. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2012 Jaja. Skulle ønske dere kom med dette svaret i starten av tråden Men da vet jeg det til neste gang. Antar det er for sent å ringe inn til Telenor og vise til dette nå, etter at mobilen har blitt sendt på service? Det vil si, telekiosken sa at telefonen kom til å bli sendt i dag. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Jaja. Skulle ønske dere kom med dette svaret i starten av tråden Men da vet jeg det til neste gang. Antar det er for sent å ringe inn til Telenor og vise til dette nå, etter at mobilen har blitt sendt på service? Det vil si, telekiosken sa at telefonen kom til å bli sendt i dag. Du kan jo ringe inn og si at du nå vet at de lyver, og at du som et voksent menneske ikke setter pris på en teleoperatør som lyver til deg, samt at du vil vurdere om dinside.no f.eks burde få vite om denne saken? Jeg leste en gang at dinside.no opplevde en økning i lesere som sendte kopi til [email protected] hver gang de klaget på en butikk/selger, slik at selgeren ble obs på at her måtte man i det minste svare saklig og sannferdig. Sånn sett ikke en så gal metode for å legge litt press på kundebehandlerene. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 17. oktober 2012 Del Skrevet 17. oktober 2012 Artig at det ble en diskusjon rundt dette. For de som er interessert, var jeg på telekiosken i går og fortalte hva som hadde skjedd. Han som jobbet der mente jeg skulle ringe Telenor igjen og klage, ettersom feilen hadde skjedd innen de første syv dagene jeg hadde telefonen. Han mente derfor jeg hadde krav på en ny. Ringte derfor Telenor og fortalte hva han sa, men Telenor hadde ikke hørt om denne regelen. I dag leverte jeg min Samsung Galaxy på telekiosken og får den vel tilbake i løpet av to-tre ukers tid. I mellomtiden bruker jeg min gamle telefon, ettersom de ikke hadde noen andre smarttelefoner til låns. Telenor har nok hørt om regelen. Den stakkars fyren du snakket med, som satt der med manuset og sjekklistene sine og knapt nok visste adressen til callcenteret han satt i og langt mindre leverandøravtalene til Telenor (som hans arbeidsgiver selger callcentertjenester til), visste det nok ikke. Dette er problemet med å outsource support. Det er for all del fortsatt Telenor sitt problem til syvende og sist, men for forbruker blir det mildest talt frustrerende å snakke med "support" når de strengt tatt ikke har noenting å gjøre med firmaet eller tjenesten du trenger support til. Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Når outsourcet Telenor sine callsentre? Jeg jobbet iallefall i Telenorbygget i Kristiansand for noen år siden, mener og at det sto Telenor på adgangskortet og kontrakten min. Men kunnskapen blant alle som jobber på disse senterene (totalt 3-4 rundt om i Norges land) kan nok diskuteres, heldigvis dro jeg selv med meg en del erfaring fra noen år i telebutikk, men hvis jeg husker riktig så skulle alle kunder med lignende saker som dette (DOA o.l) bli henvist til Telekiosken sine butikker for en mer konkret gjennomgang. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Telenor har stilt med egen kundeservice siden de begynte med kundeservice, og har aldri outsourcet dette. Er forøvrig Norges største kundeservice med 6 kundesentre og over 1000 ansatte. Er vel uansett Kjedehusets kundeservice jeg regner med at du har snakket med (Kjedehuset som drifter Telenors nettbutikk), da Telenor kundeservice ikke har noe med returer og reklamasjonssaker av telefoner å gjøre. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Er vel uansett Kjedehusets kundeservice jeg regner med at du har snakket med (Kjedehuset som drifter Telenors nettbutikk), da Telenor kundeservice ikke har noe med returer og reklamasjonssaker av telefoner å gjøre. Og når de otusourcer hele butikkdriften inkludert kundeservice, så har trådstarter snakket med outsourct jundeservice, har han ikke -.i og med at hun ringer Telenor, men de setter henne over til en innleid tredjepart? Det kunne iktignok vært vært erre - de kunne brukt Moobi, Norges mest useriøse drittselskap. Men generelt er selskap som aldri snakker med kundene sine, men bare kunder av kunden, ikke spesielt gode på kundeservice. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Vel, nå er jo Kjedehuset eid av Telenor. Det er mer en måte å organisere på, da Kjedehuset har med både Consumer og Business å gjøre, både gjennom nettbutikken og datterfranchisene Nordialog, mobildata, Telehuset og Telekiosken (Telenor Only). Om privat kundeservice skulle hatt ansvar for nettbutikken, ville organiseringen blirr mer tungvin, da samme avdeling måtte ha sittet med det samme på bedriftsiden. Mye enklere å organisere på den måten som er gjort, da det kun er en avdeling, både for privat og bedrift. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Resultatet er uansett at du handler fra Telenor (slik kunden opplever det) og må forholde deg til et annet, crappy selskap når noe går galt, som ikke bryr seg om deg fordi du ikke er kunden deres, men bare kunde av en kunde. Resultatet er uansett at du handler fra Telenor (slik kunden opplever det) og må forholde deg til et annet, crappy selskap når noe går galt, som ikke bryr seg om deg fordi du ikke er kunden deres, men bare kunde av en kunde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå