Gå til innhold

CPU 4 kjerner eller 6 kjerner? Hvilke spill/programvare støtter dette?

kNuDs3n

Anbefalte innlegg

Så har det vel også med at HD7970 har 3 GB minne også.

Nvidia vil ikke være taperen kun for å ha for lite minne, som ofte elkjøp/lefdal ofte lurer kundene sine å tro at det kun er skjermkortminne og ram som betyr noe. Men prisen for ram er så liten uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så har det vel også med at HD7970 har 3 GB minne også.

Nvidia vil ikke være taperen kun for å ha for lite minne, som ofte elkjøp/lefdal ofte lurer kundene sine å tro at det kun er skjermkortminne og ram som betyr noe. Men prisen for ram er så liten uansett.

Det er ingen tester som viser at 4GB-variantene yter bedre enn 2GB-variantene. De gangene 7970 vinner over 680 er det minnebåndbredden og ROP-ytelsen som sørger for seiren, ikke minnemengden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Spørsmålet er om du får brukt 4GB vram og om båndbredden i hele tatt klarer å utnytte det. Kjører du mange skjermer når du spiller er det kjekt med så mye minne, men spiller du på 1-2 ser jeg ingen vits i det. Da må du i så fall kjøre på med custom ultrateksturpakker så det monner.
Her henger jeg ikke med i svingene. Når de lager GPUer med 4GB, må de vel dimensjone båndbredden deretter?!
EVGA slenger bare på dobbelt så mye minne for 20$, øker prislappen med 100$ og tjener inn enkel profitt. Det er absolutt ikke et krav fra Nvidia at minnebåndbredden står i stil til minnemengden, det eneste Nvidia bryr seg om er at ytelsen ikke er for god, at støynivået er bra og at partnerne ikke gjør det enkelt å overvolte. Uansett er det like mye ROP-ytelsen som begrenser ytelsen i høye oppløsninger som minnebåndbredden for Nvidia-kortene, men det er uansett kun for markedsføring og lette penger at man lager 4GB-varianter av Nvidia-kortene.

ROP = Raster operator eller Render Output Processor? Begge kan ha med grafikk å gjøre men mer vet jeg ikke.

http://encyclopedia....tionary.com/ROP

Da er det vel også litt juksing med de GPUene som bygges på lisens fra AMD, noen av de kortene har 6 GB minne.

Jeg husker den tiden 64 MB videominne var nok til det meste. Da var det såvidt jeg kan huske kun snakk om minnet og ikke hastigheten på kortet.

Skulle gjerne visst hvorfor Nvidia har så mye imot overklokking. Sikkert mange som velger AMD pga dette.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

ROP = Raster operator eller Render Output Processor? Begge kan ha med grafikk å gjøre men mer vet jeg ikke.

http://encyclopedia....tionary.com/ROP

Da er det vel også litt juksing med de GPUene som bygges på lisens fra AMD, noen av de kortene har 6 GB minne.

Jeg husker den tiden 64 MB videominne var nok til det meste. Da var det såvidt jeg kan huske kun snakk om minnet og ikke hastigheten på kortet.

Skulle gjerne visst hvorfor Nvidia har så mye imot overklokking. Sikkert mange som velger AMD pga dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Render_Output_Processor

6GB VRAM på 7970 er like meningsløst ja, ytelsen strekker ikke til for at dette er i nærheten av nyttig. Heldigvis er det ikke like mange slike kort på markedet.

Nvidia sier de ønsker å senke antall RMAer, de har nok også økonomisk interesse av å holde ytelsen i sjakk så de kan kontrollere ytelsesøkningene og lansere nye toppkort som er 15-20% raskere enn forgjengeren.

Lenke til kommentar

skal du kjøre 2 veis sli er det absolutt ingenting å vinne på å kjøpe 6 kjerner. og med en greit overklokket 3770k får du lett 120 frames i bf3 med 680 sli. (4.6ghz overklokk null stress) tror du får det samme med 670 for de yter skremmende likt.(120 er da average, minimum er rundt 80)

Er det noe magi med 3770k som gjør at den takler Ultra Mesh Quality i BF3 50-60% bedre enn en 2600k? Hvis ikke er det rent oppspinn at en 3770k fikser 120 fps i BF3.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

skal du kjøre 2 veis sli er det absolutt ingenting å vinne på å kjøpe 6 kjerner. og med en greit overklokket 3770k får du lett 120 frames i bf3 med 680 sli. (4.6ghz overklokk null stress) tror du får det samme med 670 for de yter skremmende likt.(120 er da average, minimum er rundt 80)

Er det noe magi med 3770k som gjør at den takler Ultra Mesh Quality i BF3 50-60% bedre enn en 2600k? Hvis ikke er det rent oppspinn at en 3770k fikser 120 fps i BF3.

har tilbudt deg det 10000 ganger. kom å prøv det selv. ca 110-120 frames avg som regel 120. og 80 laveste. vet ikke hvor du får de magiske tallene dine fra men jeg har gjort det selv. hvis du derimot kan si meg hvordan jeg legger ut et bilde her kan jeg vise deg.

mne bor du i nærheten av jessheim bare ta en tur innom og prøv lol :p og med 2600k hadde jeg ikke noe større påroblemer med å nå 100 fps så hvor du får 50-60% fra vet jeg ikke. uoverklokkede eksempler?

Lenke til kommentar

Det lønner seg å kjøpe den rimeligste platformen LGA1155 med i5 3570k og 8-16GiB DDR3 1600 MHz pluss det nest beste single-GPU grfikkortet (GTX 670). Da får du fulverdig ytelse til en forholdsvis lav kotnad. Etter 18-24 måneder er det bare å selge unna komponentene og repetere. På denne måten kan man til enhver tid ha et fullverdig oppsett for 6000-7500 kr i årlige kostnader minus salg av komponenter som ikke lenger er i bruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia....utput_Processor

6GB VRAM på 7970 er like meningsløst ja, ytelsen strekker ikke til for at dette er i nærheten av nyttig. Heldigvis er det ikke like mange slike kort på markedet.

Nvidia sier de ønsker å senke antall RMAer, de har nok også økonomisk interesse av å holde ytelsen i sjakk så de kan kontrollere ytelsesøkningene og lansere nye toppkort som er 15-20% raskere enn forgjengeren.

Gitt at 6GB er Crossfire er det bare 3GB per kort, men kanskje også det er mer enn hva som kan utnyttes.

Jeg har forsøkt å finne ut hva RMA betyr men nå må jeg spørre hva det er.

ja, badcat har 100% rett. er sjelden du får solgt unna 6kjernerne og de koster max for mye :p men hvis du vil ha det beste uansett sioer jeg go for it :p

Vil ikke folk kjøpe brukte 6-kjernere? Jeg ville antatt at de var lettsolgt til en fornuftig pris fordi nyprisen er så høy. Det må være mange som vil ha dem. Er problemet at nesten ingen har et hovedkort som passer?

Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å finne ut hva RMA betyr men nå må jeg spørre hva det er.

RMA er return rates på grafikkort. nvidia prøver å senke RMA raten til 0.1% eller noe sånt med null overvolting.

RMA står for Return Merchandise Authorization. En forkortelse for å søke retur på defekt/ubrukt/uønsket vare direkte til produsent. Det har ingen ting med at det er grafikk-kort, eller spenningen på volt eller annen grad av overklokking til det destruktive.

nVidia har nok endret en del i softwaren sin slik at man ikke kan overklokke så mye, da dem sikkert har opplevd at folk har søkt retur/RMA på kortet grunnet PEBCAK.

Endret av dbass
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gitt at 6GB er Crossfire er det bare 3GB per kort, men kanskje også det er mer enn hva som kan utnyttes.

Vil ikke folk kjøpe brukte 6-kjernere? Jeg ville antatt at de var lettsolgt til en fornuftig pris fordi nyprisen er så høy. Det må være mange som vil ha dem. Er problemet at nesten ingen har et hovedkort som passer?

Det finnes 7970 med 6GB VRAM på kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757664

Problemet med brukte prosessorer er at når du kan tenke deg å selge en 3960x vil den være en dinosaur, med høyt strømforbruk og "dårlig" ytelse.

Lenke til kommentar

Salgsverdien taper seg, men bruksverdien holder i mange år. Jeg har en 980x 6-kjerne som jeg kommer til å ha glede av i minst 5 år ( er nesten halvveis) etter innkjøpsdato. Kostnaden er helt grei for de som bruker 6 kjerner effektivt. Jeg betalte 5800 kr for å bytte prosessor fra 45nm 4-kjerne og siden jeg har passert 3 år med samme minne og hovedkort har jeg kommet greit ut.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ser på spill isolert sett så er det omtrent kun Battlefield 3 som drar nytte av mer enn fire kjerner, så for en spillePC kan en firekjerne være greit.

Men straks du skal gjøre noe utenom spilling så vil du dra stor nytte av flere kjerner. Hvor mye kjører du ikke i bakgrunnen mens du spiller? Kanskje en torrent? En nettleser og flash? Skype? Spotify? Kanskje til og med photoshop ligger og lurer? Alt dette er prosesser som vil stjele ytelse og kan påvirke i verste fall spillene dine. Derfor er det en stor fordel med rikelig med kjerner. Min erfaring er at de fleste ender opp med å kjøre flere ting samtidig i løpet av maskinens levetid enn de trodde da de kjøpe maskinen. Og selv om i7 3930k buker mer effekt under load enn firekjerner så skal det sies at flere kjerner gjør at middels store laster fordeles utover kjernene og maskinen dermed kan faktisk være kjøligere under mange omstendigheter.

Jeg anbefaler 3930k veldig sterkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Salgsverdien taper seg, men bruksverdien holder i mange år. Jeg har en 980x 6-kjerne som jeg kommer til å ha glede av i minst 5 år ( er nesten halvveis) etter innkjøpsdato. Kostnaden er helt grei for de som bruker 6 kjerner effektivt. Jeg betalte 5800 kr for å bytte prosessor fra 45nm 4-kjerne og siden jeg har passert 3 år med samme minne og hovedkort har jeg kommet greit ut.

Jeg ser at 980X og 990X hadde nøyaktig samme release price, og de ble lansert nesten samtidig (990X kom en måned før) (kilde). Til samme pris skjønner jeg ikke hvorfor noen velger den litt svakere prosessoren. Ikke det at 980X er dårlig, men hvorfor ikke velge den som er litt bedre til samme pris? Effektforbruket er også identisk.

En kan jo også spørre seg hvorfor Intel lanserer CPUer som er nesten identiske til nøyaktig samme pris. Jeg har sett det samme på andre CPU-serier fra Intel.

Lenke til kommentar

Nå prater du tull. 990x kom 11 måneder etter 980x. Foreslår at du lærer deg å se forskjell på 2011 og 2010.

Begge prossorene er ulåst og gir tilnermet like muligheter. Da 990x kom var uansett i seneste laget å investere i prosessor på LGA1366.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...