Gå til innhold

NY PC! MacBook Pro Retina eller Asus U500VZ

Anbefalte innlegg

Halloen!

Har til nå tilbrakt 3 mnd i forsvaret. Har siden første dag vært uten pc, og føler at det er på høy tid å anskaffe seg en bærebar.

Vil at den skal være robust, solid, lett/tynn og pen å se på. Den skal bli brukt til det meste, inkl. spilling. Utifra dette har jeg nesten utelukkende sett på ultrabooks. Likte spesielt UX32/31, men synes 13" er litt smått. Oppdaget derimot nå nettopp at det er blitt mulig å forhåndsbestille U500VZ, som "er en UX32VD på 15" med bedre specs. Prisen er imidlertidig litt høy,

Spørsmålet er da om hva jeg burde valge av Asus'en og en MacBook Pro" Retina? Jeg vil si at U500VZ er det nærmeste man finner en konkurrent til MB Retina, og om det vill vært pengene å velge en MBP fremfor Asus?

Asus U500VD

Intel Core i7 (3. generasjon) 3612QM

8 GB ( 1 x 4 GB + 4 GB (loddet) )

128 GB SSD + 128 GB SSD

15.6" LED-bakgrunnsbelysning 1920 x 1080 / Full HD

NVIDIA GeForce GT 650M - 2 GB GDDR5

(BxDxH) 38 cm x 25.4 cm x 1.97 cm

Vekt: 2.16 Kg

Pris: 14 000,-

http://www.komplett....1553&sku=756494

MBP Retina

Intel Core i7 2.3 GHz ( 3.3 GHz ) / 6 MB

8 GB DDR3L

256 GB SSD

15.4" LED-bakgrunnsbelysning 2880 x 1800

NVIDIA GeForce GT 650M

(BxDxH) 35.89 cm x 24.71 cm x 1.8 cm

Vekt: 2.02 Kg

Pris: 16 000,-

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ingen tester av ASUS-modellen ute enda er det vanskelig å si noe som helst her.

Den ser bra ut på papiret, men det kan være problemer med byggekvalitet eller kjøling for eksempel.

Som eier av en laptop med GT 650M må jeg innrømme at det ikke er verdens kraftigste kort på noen måte, om du ønsker å spille nyere AAA-titler med 60+ fps bør du sikte en del høyere.

Er ikke sikker på hvor attraktivt det er med 2x SSDer, men RAID0 burde vel strengt tatt fungere greit.

MBP Retina vil ha mindre problemer med batterilevetid i Windows siden byttbar grafikk kun fungerer med Mac OS X, og totalprisen vil bli nesten 3000 kr høyere med MBP Retina, og Windows vil ikke fungere voldsomt bra med en oppløsning på 2880x1800, det er de negativene jeg vet om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

tja det finnes vel noen tester:

http://www.dinside.n...book-pro-retina

http://www.hardware....a-skjerm/110818

Nærmeste modellen Asus N56VZ som er nok enklere å oppgradere og finnes en del tester:

http://www.hardware....us-n56vz/109878

http://www.dinside.n...6404/asus-n56vz

n56 er en HELT annen maskin og kan ikke sammenlignes på andre områder enn på spesifikasjonene. Du kan ikke vite om maskinen er høylydt, dårlig byggekvalitet. light bleed. om gpu/cpu throttler etc... Som arni sa så er det ikke tester av u500 ennå, så pr. i dag så vi har ikke noe bra sammenligningsgrunnlag annet enn at de 2 maskinene har svært lik maskinvare.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nærmeste modellen Asus N56VZ som er nok enklere å oppgradere og finnes en del tester:

n56 er en HELT annen maskin og kan ikke sammenlignes på andre områder enn på spesifikasjonene. Du kan ikke vite om maskinen er høylydt, dårlig byggekvalitet. light bleed. om gpu/cpu throttler etc... Som arni sa så er det ikke tester av u500 ennå, så pr. i dag så vi har ikke noe bra sammenligningsgrunnlag annet enn at de 2 maskinene har svært lik maskinvare.

Ja, er enig med deg der. Har vurdert n56 en stund, men syntes den rett og slett blir for tykk og tung til å fraktes. Ser ut som jeg må vente til Asus'en kommer på testbenken. Det er nok smart rent økonomisk også, da den forhåpentligvis går ned pris. Er tross alt bare komplett og mpx som har den oppført.

Ser forresten at du har en UX32VD? Trives du med den? Har du testet noen spill på den?

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at en P150E vil være langt mer brukbar som gamingmaskin enn MBP Retina, men det er en drastisk forskjell i størrelse og vekt mellom P150E og MBP Retina og trådstarter har gjort det 100% klart at han ønsker en liten og pen laptop.

TS:

Du er klar over at en MBP Retina ikke vil takle voldsomt mange spill?

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at en P150E vil være langt mer brukbar som gamingmaskin enn MBP Retina, men det er en drastisk forskjell i størrelse og vekt mellom P150E og MBP Retina og trådstarter har gjort det 100% klart at han ønsker en liten og pen laptop.

TS:

Du er klar over at en MBP Retina ikke vil takle voldsomt mange spill?

Du må vel bruke bootcamp for å spille en del spill (?)

MBP Retina kan vel uansett ikke dra noen "ordentlige" spill i det hele tatt i full oppløsning? med grei FPS

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Jeg må på ingen måte ha den ultimate spillopplevelsen. Da hadde jeg heller investert i en maskin fra multicom e.l. Jeg ønsker bare å ha muligheten til å kunne spille med brukbare innstillinger og spiselig fps. Har tross alt en stasjonær som tar det grove arbeidet. Når det kommer til den bærebare er det mer viktig at den er pen og portabel. Men takk for svar.

Lenke til kommentar

Ja, er enig med deg der. Har vurdert n56 en stund, men syntes den rett og slett blir for tykk og tung til å fraktes. Ser ut som jeg må vente til Asus'en kommer på testbenken. Det er nok smart rent økonomisk også, da den forhåpentligvis går ned pris. Er tross alt bare komplett og mpx som har den oppført.

Ser forresten at du har en UX32VD? Trives du med den? Har du testet noen spill på den?

Har ikke spilt mye på den. Har spilt litt league of legends i ny og ne. Til det fungerer den smertefritt. Dette er dog etter oppgradering av minne, ssd samt. repaste av gpu og cpu+ litt oc på gpu^^

Er veldig fornøyd med den og den er ypperlig til mitt bruk. u500 er dog en helt annen maskin med mye kraftigere hardware.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har de siste ukene vært i samme situasjon som deg, hvor jeg skal kjøpe ny laptop som burde se bra ut design messig (ikke en stor klump), og som kan kjøre di siste spillene. Etter nøye research og utallige timer foran pcskjermen, kom jeg frem til disse 3 kandidatene: Dell XPS 15/14, MBP Retina og Asus U500VZ.

Jeg endte opp med å forhåndsbestille sistenevnte (asus) fra komplett.no for noen dager siden. Hvorfor? Den har:

Designet - tynn og fin å se på

Maskinvare kraft - Nvidia GT650M og fullverdig quadcore i7 opp til 3.1 Ghz, dette kan kjøre alle nyeste spill, riktignok ikke på 60+ fps på høyeste innstillinger, men dette har jeg en kraftig skrivebordsmaskin med 27" IPS skjerm til uansett. Det viktige er at jeg har mulighet for å spille samme spill når jeg ikke er hjemme, og det kan jeg med denne maskinen.

IPS Full-HD skjerm non glossy - dette er et stort plus, da stort sett alle maskinene på markedet har glossy skjerm, og HØY refleksjonsnivå. Se på tester av lillebroren for å få en hvis pekepinne av hva som er å forventes: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultrabook.75591.0.html

God lyd: Med Bang & Olufsen høytalere og medfølgende subwoofer så er det tydelig at Asus har prioritert lyd for denne pcen. Jeg vil anta at det er ca. samme lyd som denne (god kritik!): http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N56VZ-S4044V-Notebook.78305.0.html

SSD disk: Ingen roterende harddisk plater, thank god!

I tillegg til alt dette så overbeviste denne videoen meg veldig mye, selv om at det ikke er det endelige release produktet som er testet, så var det nok til å overbevise meg ivertfall:

Gleder meg uendelig mye til jeg motar pcen, cant wait! :-)

Lenke til kommentar

Jeg er i NØYAKTIG samme situasjon som OP. Valget står mellom rMBP og U500VZ. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Vil dog påpeke at i spillsammenheng så kommer det ikke til å bli mye forskjell på maskinene, men en knepen seier til Asus. Mest pga. litt ekstra krutt når det kommer til skjermkortet.

Retina klarer faktisk å dra Diablo 3 (som jeg er klar over at ikke er spesielt krevende) i full oppløsning og ligger ganske jevnt på 30 fps. Noe som heller ikke er supersmooth, men nok for mange.

Det som skremmer meg unna Asusen er Windows 8 (skal sies at det er noen ting jeg liker veldig godt også) og at jeg er redd styreflaten føles like dårlig som på mange andre modeller fra Asus. Generelt er som regel byggekvaliteten på en Mac noe høyere, og salg av brukt Mac er jo alltid lettere, da folk tror de er laget ved hjelp av magi.

Når det kommer til skjermen så vinner rMBP relativt lett. Gjenskinn er nesten ikke merkbart i de tilfellene jeg har testet maskinen. Nå ligger jo glasset helt inntil LCD-panelet istedenfor å ha et ekstra lag med glass imellom disse to. Anti-glare er flott i noen tilfeller, men umulig å holde rent, blir ripete utrolig fort, gjør bildet mindre skarpt og gir en god del mindre kontrast. Dette er jo så klart smak og behag.

Nei, jeg trenger innspill på hvilken jeg skal velge, blir nok fornøyd uansett, men er ikke lett. :p

Lenke til kommentar

Jeg er i NØYAKTIG samme situasjon som OP. Valget står mellom rMBP og U500VZ. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Vil dog påpeke at i spillsammenheng så kommer det ikke til å bli mye forskjell på maskinene, men en knepen seier til Asus. Mest pga. litt ekstra krutt når det kommer til skjermkortet.

Retina klarer faktisk å dra Diablo 3 (som jeg er klar over at ikke er spesielt krevende) i full oppløsning og ligger ganske jevnt på 30 fps. Noe som heller ikke er supersmooth, men nok for mange.

Det som skremmer meg unna Asusen er Windows 8 (skal sies at det er noen ting jeg liker veldig godt også) og at jeg er redd styreflaten føles like dårlig som på mange andre modeller fra Asus. Generelt er som regel byggekvaliteten på en Mac noe høyere, og salg av brukt Mac er jo alltid lettere, da folk tror de er laget ved hjelp av magi.

Når det kommer til skjermen så vinner rMBP relativt lett. Gjenskinn er nesten ikke merkbart i de tilfellene jeg har testet maskinen. Nå ligger jo glasset helt inntil LCD-panelet istedenfor å ha et ekstra lag med glass imellom disse to. Anti-glare er flott i noen tilfeller, men umulig å holde rent, blir ripete utrolig fort, gjør bildet mindre skarpt og gir en god del mindre kontrast. Dette er jo så klart smak og behag.

Nei, jeg trenger innspill på hvilken jeg skal velge, blir nok fornøyd uansett, men er ikke lett. :p

u500 lettere å oppgradere.... mbp retina. Jeg ser mye film og foretrekker fullhd oppløsning. Jeg har ikke prøvd 2880*1800, men full hd film ser bedre ut på full hd skjerm fordi du slipper at skjermen må tilpasses bildet.

Liker du mac os og glanset skjerm så gå for mbp retina. Liker du mulighet for oppgradering, lavere pris, og windows så velger du u500:p Jeg personlig klarer ikke forsvare oppløsningen på mbp retina til noe annet enn til fotoredigering, autocad etc. etc. men det er smak og behag.

Lenke til kommentar

u500 lettere å oppgradere.... mbp retina. Jeg ser mye film og foretrekker fullhd oppløsning. Jeg har ikke prøvd 2880*1800, men full hd film ser bedre ut på full hd skjerm fordi du slipper at skjermen må tilpasses bildet.

Liker du mac os og glanset skjerm så gå for mbp retina. Liker du mulighet for oppgradering, lavere pris, og windows så velger du u500:p Jeg personlig klarer ikke forsvare oppløsningen på mbp retina til noe annet enn til fotoredigering, autocad etc. etc. men det er smak og behag.

Når du har brukt den oppløsningen litt blir man litt avhengig. Det er utrolig hvor godt man tenker over det når man går tilbake til en maskin uten like høy oppløsning etterpå. Liker muligheten til å oppgradere, men man trenger det ikke i like stor grad på retina da jeg eventuelt hadde kjøpt den med 16gb ram med en gang. Prisen på oppgradering av ssd fra fabrikk klarer jeg dog ikke forsvare. :p

Liker glossy skjermer forsåvidt, gir god kontrast, og det er lite gjenskinn på retinaen så.

Valgets kvaler! :roll:

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da om hva jeg burde valge av Asus'en og en MacBook Pro" Retina? Jeg vil si at U500VZ er det nærmeste man finner en konkurrent til MB Retina, og om det vill vært pengene å velge en MBP fremfor Asus?

Du sier MBP Retina koster 16000 kroner. Hvor får du den rabatten? 18000 kroner koster basismodellen i utgangspunktet.

Til 16000 kroner er den for øvrig greit priset.

Men til ditt bruk tror jeg Asus'en er et klart bedre valg. Forskjell på skjermen merker du ikke så mye til. Ja, skjermen på MBP Retina er glimrende (har den selv), men med full HD på Asus er pikseltettheten høy nok til at du slipper å bekymre deg for å telle piksler.

Du skriver at du ønsker å bruke maskina til litt spilling. Er det av typen spill som mer eller mindre vil kreve Windows? Da er det like greit å avskrive Macbook'en med en gang. Ja, du kan jo selvsagt kjøre Windows via Bootcamp, men det er på ingen måte optimalt. For det første merker du da svært fort at 256 GB harddisk blir svært lite med to såpass store operativsystemer. For det andre er det et herk å installere Windows og få opp alle driverne.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har de siste ukene vært i samme situasjon som deg, hvor jeg skal kjøpe ny laptop som burde se bra ut design messig (ikke en stor klump), og som kan kjøre di siste spillene. Etter nøye research og utallige timer foran pcskjermen, kom jeg frem til disse 3 kandidatene: Dell XPS 15/14, MBP Retina og Asus U500VZ.

Jeg endte opp med å forhåndsbestille sistenevnte (asus) fra komplett.no for noen dager siden. Hvorfor? Den har:

Designet - tynn og fin å se på

Maskinvare kraft - Nvidia GT650M og fullverdig quadcore i7 opp til 3.1 Ghz, dette kan kjøre alle nyeste spill, riktignok ikke på 60+ fps på høyeste innstillinger, men dette har jeg en kraftig skrivebordsmaskin med 27" IPS skjerm til uansett. Det viktige er at jeg har mulighet for å spille samme spill når jeg ikke er hjemme, og det kan jeg med denne maskinen.

IPS Full-HD skjerm non glossy - dette er et stort plus, da stort sett alle maskinene på markedet har glossy skjerm, og HØY refleksjonsnivå. Se på tester av lillebroren for å få en hvis pekepinne av hva som er å forventes: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-Zenbook-UX32VD-Ultrabook.75591.0.html

God lyd: Med Bang & Olufsen høytalere og medfølgende subwoofer så er det tydelig at Asus har prioritert lyd for denne pcen. Jeg vil anta at det er ca. samme lyd som denne (god kritik!): http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N56VZ-S4044V-Notebook.78305.0.html

SSD disk: Ingen roterende harddisk plater, thank god!

I tillegg til alt dette så overbeviste denne videoen meg veldig mye, selv om at det ikke er det endelige release produktet som er testet, så var det nok til å overbevise meg ivertfall:

Gleder meg uendelig mye til jeg motar pcen, cant wait! :-)

Ser du Dustin ligger en tusenlapp under Komplett, til info.

Lenke til kommentar

Var på elkjøp idag og endte rett og slett med å kjøpe Samsung sin 900x4D, mao. lillebroren til 900x4C. Utrolig fin og god maskin med bra skjerm og tastatur. Har ikke fått testet noen spill enda, men til alt annet er den perfekt for mitt bruk. Eneste påklagelige med maskinen er de usle 60GB'ene man har å boltre seg på. 128GB forsvinner raskt etter formatering, Win7 og backup. Får håpe jeg ikke kommer til å savne den ekstra kraften i et evt. dedikert grafikkort en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...