Gå til innhold

Hvordan bør jeg trene før et sykkelritt?

Anbefalte innlegg

Heisann alle treningsglade mennesker!

Jeg bestemte meg for en liten stund siden for å bli med mamma på sykkelenern 2013. For de som ikke vet hva det er, så er det et sykkelritt på 70 km, som foregår på Oppdal i sør-trøndelag.

Sykkelenern er i august, så har god tid til å trene, men spørsmålet er om noen der ute har noen tips til hvordan jeg burde trene fram mot dette rittet?

Jeg er i helt ok form, men det er ikke nok. Målet mitt er å for det første å komme i mål, og for det andre å ikke komme sist.

Jeg trener på treningsstudio, og i vinter har jeg planer om å gå en del på ski. Liker å være på spinning (med intervaller) og løpe på tredemølle.

Har kjøpt meg ny sykkel så utover våren kommer jeg såklart til å sykle mye, men trenger generelt litt tips til innetrening til vinteren (evt. skitips)

Så, er det noen som vil komme med noen tips hadde jeg blitt veldig glad. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lyst å bli flink på å sykle, må du sykle.

Har du lyst å bli flink på å løpe, må du løpe. Så enkelt er det.

Selvfølgelig kan du trene f.eks. HRmax ved løping. Den vil du dra nytte av når du sykler også.

Men det er såååå mye meir å hente enn berre HRmax. Teknikk, effektivitet, muskler, kapillærer osv osv.

Så 99% av din utholdenhets trening bør foregå på sykkel (inne eller ute).

Ein anna ting å tenke på, er å trene variert. Kortare intervaller i høy tempo, som 4x4 eller 8x4; langkjøring (turen bør vere opp mot 50km etter kvart, om målet ditt er 70); tempo sykkling.

Samtidig som du bør trene styrke i gym og ligge i kcal overskudd med nok protein. Husk nok kvile/søvn.

Lenke til kommentar

Har du lyst å bli flink på å sykle, må du sykle.

Har du lyst å bli flink på å løpe, må du løpe. Så enkelt er det.

Selvfølgelig kan du trene f.eks. HRmax ved løping. Den vil du dra nytte av når du sykler også.

Men det er såååå mye meir å hente enn berre HRmax. Teknikk, effektivitet, muskler, kapillærer osv osv.

Så 99% av din utholdenhets trening bør foregå på sykkel (inne eller ute).

Ein anna ting å tenke på, er å trene variert. Kortare intervaller i høy tempo, som 4x4 eller 8x4; langkjøring (turen bør vere opp mot 50km etter kvart, om målet ditt er 70); tempo sykkling.

Samtidig som du bør trene styrke i gym og ligge i kcal overskudd med nok protein. Husk nok kvile/søvn.

Takk for tips! ;) Har hørt at spinning "er så langt fra sykling" at man like gjerne kan løpe på tredemølle (har ikke trodd helt på det selv) men da fortsetter jeg å spinne! Får vel komme meg ut litt før snøen kommer og!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...