ulf1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Heisann alle treningsglade mennesker! Jeg bestemte meg for en liten stund siden for å bli med mamma på sykkelenern 2013. For de som ikke vet hva det er, så er det et sykkelritt på 70 km, som foregår på Oppdal i sør-trøndelag. Sykkelenern er i august, så har god tid til å trene, men spørsmålet er om noen der ute har noen tips til hvordan jeg burde trene fram mot dette rittet? Jeg er i helt ok form, men det er ikke nok. Målet mitt er å for det første å komme i mål, og for det andre å ikke komme sist. Jeg trener på treningsstudio, og i vinter har jeg planer om å gå en del på ski. Liker å være på spinning (med intervaller) og løpe på tredemølle. Har kjøpt meg ny sykkel så utover våren kommer jeg såklart til å sykle mye, men trenger generelt litt tips til innetrening til vinteren (evt. skitips) Så, er det noen som vil komme med noen tips hadde jeg blitt veldig glad. :-) Lenke til kommentar
aomt Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Har du lyst å bli flink på å sykle, må du sykle. Har du lyst å bli flink på å løpe, må du løpe. Så enkelt er det. Selvfølgelig kan du trene f.eks. HRmax ved løping. Den vil du dra nytte av når du sykler også. Men det er såååå mye meir å hente enn berre HRmax. Teknikk, effektivitet, muskler, kapillærer osv osv. Så 99% av din utholdenhets trening bør foregå på sykkel (inne eller ute). Ein anna ting å tenke på, er å trene variert. Kortare intervaller i høy tempo, som 4x4 eller 8x4; langkjøring (turen bør vere opp mot 50km etter kvart, om målet ditt er 70); tempo sykkling. Samtidig som du bør trene styrke i gym og ligge i kcal overskudd med nok protein. Husk nok kvile/søvn. Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Har du lyst å bli flink på å sykle, må du sykle. Har du lyst å bli flink på å løpe, må du løpe. Så enkelt er det. Selvfølgelig kan du trene f.eks. HRmax ved løping. Den vil du dra nytte av når du sykler også. Men det er såååå mye meir å hente enn berre HRmax. Teknikk, effektivitet, muskler, kapillærer osv osv. Så 99% av din utholdenhets trening bør foregå på sykkel (inne eller ute). Ein anna ting å tenke på, er å trene variert. Kortare intervaller i høy tempo, som 4x4 eller 8x4; langkjøring (turen bør vere opp mot 50km etter kvart, om målet ditt er 70); tempo sykkling. Samtidig som du bør trene styrke i gym og ligge i kcal overskudd med nok protein. Husk nok kvile/søvn. Takk for tips! Har hørt at spinning "er så langt fra sykling" at man like gjerne kan løpe på tredemølle (har ikke trodd helt på det selv) men da fortsetter jeg å spinne! Får vel komme meg ut litt før snøen kommer og! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå