Gå til innhold

Partisjon for liten?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Prøver å installere Windows 8 Release Preview på en 35GB partisjon, men jeg får hele tiden beskjed om at den ikke er stor nok.

Den står som aktivert og primærpartisjon.

Noe mer jeg skal se etter? Har veldig lite peiling på partisjoner og lagring.

Windows 7 64bit system

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er partisjonen tom da? Eller prøver du å installere den på samme partisjon som Windows 7?

Vil også anbefale deg å heller installere den ferdige RTM versjonen som du kan laste ned i 90 dagers prøveversjon herfra...

Ingen vits i å bruke Release Preview når det faktisk finnes en endelig utgave tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hva vil skje etter 90 dager da?

PC-en kom med to 500GB partisjoner, jeg er veldig sikker på at det bare er en 1TB harddisk som er delt i to.

Må jeg bruke en separat harddisk?

Jeg har formatert partisjonen og slik, men den viser likevel at det er i underkant 1GB som er opptatt. Har det noe med å gjøre at jeg lagde partisjonen utifra den D:\ disken som allerede hadde ting på seg?

Hva skal jeg gjøre for å få det til å fungere?

Lenke til kommentar

Etter 90 dager må du enten kjøpe og installere en full versjon av Windows 8 eller gå tilbake til Windows 7.

Release Preview versjonen utløper uansett 15.Januar 2013, etter den datoen får du ikke brukt den versjonen noe mer.

Det betyr at uansett hvilken versjon du velger, så må du formatere pcen og legge inn enten Windows 7 eller Windows 8 på nytt en gang i januar.

Ang partisjon osv. Om du brukte "tom" plass fra D:\ partisjonen, kan det være at hele disken har blitt gjort om til dynamisk disk, og da får du ikke installert Windows 8 på den.

Det står eventuelt under diskbehandling.

Hvilke valg får du opp under installasjonen og disk oversikt? Velger du riktig partisjon der?

Lenke til kommentar

Må jeg formatere PC-en dersom jeg fortsatt har Windows 7 installert? Altså dual-boot Win7 og 8?

Under diskbehandling står det at Disk 1, den jeg har partisjonen på, er en standard disk.

Jeg sjekket egenskaper til partisjonen jeg lagde og der står det at 10MB er brukt, uansett hvor mange ganger jeg formaterer partisjonen.

Jeg er bombesikker på at jeg velger riktig under installasjonen. Partisjonen heter Windows 8 og er ~35GB stor så det er vanskelig å velge feil. Ellers finner jeg de to andre diskene mine, (C:\ og D:\ på Windows 7) som begge er litt i underkant av 500GB. Disk 1 mer i underkant ettersom det er der partisjonen ligger.

Lenke til kommentar
Må jeg formatere PC-en dersom jeg fortsatt har Windows 7 installert? Altså dual-boot Win7 og 8?

Nei, da går du bare tilbake til Windows 7.

Jeg har ikke svar på hvorfor du sliter med å få installert Windows 8. Eneste må være at disken har blitt dynamisk etter du endret størrelsen for å opprette den nye partisjonen.

Det skjedde i alle fall på min pc da jeg skulle installere Win8 første gangen. Men det var jo diskbehandeleren til Windows 7 som gjorde disken om til en dynamisk disk, og det gikk ikke å fikse igjen. (må vel da slette hele disken, som ikke er aktuelt). Måtte derfor bruke en partisjon på disk nr 2 i pcen. Da funket alt.

Lenke til kommentar

Ikke om du har muligheten til å lage en ny partisjon med diskbehandler av plass som ikke er i bruk, før du installerer Windows 8. Gjør du det under installasjonen så slettes nok data. Så gjør det før installasjonen fra Windows 7.

Men det er jo fortsatt noe som ikke stemmer siden du ikke får installert det på partisjonen du prøver på.

Du kan ikke ta et skjermbilde fra diskbehandler i Windows 7 som viser diskoppsettet ditt, så det er mulig å se etter eventuelle problemer?

Slik ser det ut hos meg, de dynamiske diskene ble gjort om da jeg prøvde å lage en ny partisjon på den første disken.

141012diskbehandling1.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke om du har muligheten til å lage en ny partisjon med diskbehandler av plass som ikke er i bruk, før du installerer Windows 8. Gjør du det under installasjonen så slettes nok data. Så gjør det før installasjonen fra Windows 7.

Men det er jo fortsatt noe som ikke stemmer siden du ikke får installert det på partisjonen du prøver på.

Du kan ikke ta et skjermbilde fra diskbehandler i Windows 7 som viser diskoppsettet ditt, så det er mulig å se etter eventuelle problemer?

Slik ser det ut hos meg, de dynamiske diskene ble gjort om da jeg prøvde å lage en ny partisjon på den første disken.

a>

PC-en var utladet og det tok sin tid før jeg fant en som passet.

Her er et skjermbilde av diskbehandling.

ndx3l1.png

Lenke til kommentar

Prøvde å formatere hele greia, men det går ikke med hevet ledetekst en gang. Får beskjed om at jeg ikke kan formatere når det finnes systemfiler på disken eller noe i den dur.

Pussig, for ifølge enhetsbehandling er det to separate harddisker og nå finnes det kun én partisjon på hele disken etter at jeg dlettet Windows 8 partisjonen.

Lenke til kommentar

Prøv å formatere alt allerede gjennom ny install av Win. (slett seff alle partisjoner først, om ønskelig)

HUSK at alt data vil bli tapt da.

Prøvde det nå, men uten hell. Hele disken viser total størrelse: 465,8 GB, ledig plass; 456,6 GB

Ett eller annet som ikke vil gå bort :/

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Prøv tipset jeg nevner i denne tråden for å blanke disken:

I steget hvor man velger hvor Windows 8 skal installeres, trykte jeg SHIFT + F10 og fikk opp et kommandovindu. Skrev så følgende kommandoer og trykket ENTER etter hver:

DISKPART

LIST DISK (i mitt tilfelle var SSD-en listet som DISK 0)

SELECT DISK 0

CLEAN ALL ("nullstiller" SSD-en, tar noen minutter avhengig av kapasitet)

EXIT

EXIT

Trykte så Refresh og SSD-en kom opp som blank (inneholdt to partisjoner opprinnelig; 100MB recovery partisjonen og Windows 7 installasjon på resten).

Kjørte så videre uten å opprette noen partisjoner, lot setup gjøre dette selv. Endte da opp med en 350MB recovery partisjon og resten til Windows 8.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem og måtte formatere SSD-en i en annen maskin, via diskbehandling.

Da funket alt.

:)

Dette er en bærbar maskin så jeg vil helst slippe å skru den opp :)

Prøv tipset jeg nevner i denne tråden for å blanke disken:

I steget hvor man velger hvor Windows 8 skal installeres, trykte jeg SHIFT + F10 og fikk opp et kommandovindu. Skrev så følgende kommandoer og trykket ENTER etter hver:

DISKPART

LIST DISK (i mitt tilfelle var SSD-en listet som DISK 0)

SELECT DISK 0

CLEAN ALL ("nullstiller" SSD-en, tar noen minutter avhengig av kapasitet)

EXIT

EXIT

Trykte så Refresh og SSD-en kom opp som blank (inneholdt to partisjoner opprinnelig; 100MB recovery partisjonen og Windows 7 installasjon på resten).

Kjørte så videre uten å opprette noen partisjoner, lot setup gjøre dette selv. Endte da opp med en 350MB recovery partisjon og resten til Windows 8.

Pleier dette å ta svært lang tid? Dataen står nå bare å suser etter ca. ti minutter.

En annen ting som er litt pussig er at når jeg får opp listen over diskene i diskpart står det som vanlig "Size - 465GB" for begge harddiskene, men under "free" står det kun 1024 KB..

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Ja, det kan ta mer enn 10 minutter (glemte å ta tida når jeg gjorde dette på fredag dessverre).

Kommentaren under er fra how-to artikkelen jeg hentet løsningen fra.

Running the "clean all" command on a SSD / HDD takes a good bit of time, remember it's writing zeroes ( 0's ) to the entire drive, I've done quite a few of these, here's some examples a 500GB HDD took just at 2 hours, my 80GB SSD takes around 20 minutes and the "virtual" 20GB drive in a VM takes about 7 minutes to complete.

Ei heller får man noen indikasjon på at det skjer noe. Man får bare opp success/fail.

Endret av Pey'J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...