Gå til innhold

Svindel i internett kjøp

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg vart svindlet av en privat person fra UK, hvilken solgt som radio utstyr til meg. Han er fikk pengene gjenom Western Union fra meg og sendt varene til meg med Beta Express Courier, hvilket mistet pakke. Courier svarer ikke lenger på telefon og mail, vil ikke returnere penger til meg, sammen med selgeren, så mistet jeg mer enn 10000 kr og varer. Mulig at man brukt falsk navn, adressar og telefon, også Beta Courier kan være falsk.

Har jeg en sjans å returner penger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi Oi, de gangene jeg handler fra utlandet så benytter jeg kun paypal ikke andre betalingsmetoder.. er vell lite du kan gjøre ? med mindre du annmelder saken til politiet. å vis det viser seg å være falskt så blir nok interpool koblet inn. du kan prøve å snakke med forbrukerråd ? evt politi ? prøvd det :) ?

Lenke til kommentar

Ta kontakt med banken din ASAP og høyr kva dei kan gjere. Betalte du med kredittkort er det kanskje eit eige skjema du kan bruke i nettbanken. Send ein melding uansett og evt. spør kvar du kan sende det.

Eg har ved to tilfelle fått refundert pengar på denne måten.

Lenke til kommentar

sjeldent lurt å handle fra privatpersoner fra utlandet. med mindre de har god rating på ebay så ska det være trygt :)

Enig. Jeg handler mye gjennom Ebay fra personer med "top seller rating", og det har aldri vært noe problem.

Jepp! burde ringe en bjelle hos de fleste vist selger skal ha penger først. så personlig vil jeg anbefale til alle som handler fra utlandet til å være skeptisk. Noen gode råd: Sjekk om kjøper har god rating, top seller, å om mange har handlet hos denne personen. anbefaler at dere leser denne guiden: ''how to avoid scams'' - http://reviews.ebay.com/Ebay-Scams-and-how-to-avoid-them?ugid=10000000001636804

Lenke til kommentar

Har jeg en sjans å returner penger?

nope...

Du kan anmelde, og kanskje få igjen hvis du har noen relevant forsikring, men ellers så er det ingenting du kan oppnå.

Du ble lurt, er ikke noe å gjøre med det dessverre. Western Union er KUN brukt til "gråsone"-transaksjoner, og et googlesøk gir ikke noe relevant treff på transportøren. Det var mange "faresignaler" her så da burde du ha anet ugler i mosen. Det er jo endel penger men med mindre du har forsikring som dekker det så er det ingenting å gjøre med det. Politiet kan motta en anmeldelse, men hvor skal de begynne etterforskningen? Politiets jurisdiksjon stopper ved grensen.

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...