Azidops Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Jeg har hatt mye problemer med billige (lange og korte) HDMI kabler.Eksempelvis:- Biltemakabel, merket 1080p (husker ikke revisjon). Gav OK bilde (men ikke noe mer) på 720p. Gav ustabilt bilde på 1080i og null bilde på 1080p. Skulle kun overføre et enkelt DVI signal fra PC til TV.- Dyrere (husker ikke merke) kabel fra elkjøp. Gav feil farger (godt synlig, hvitt ble gult) og støy (god gammeldags snøstorm fra kringkastingsaparatdagene). Dette fenomenet har jeg sett igjen på et godt knippe HDMIkabler.Nå kjøper jeg kun supra bildekabler, både privat og på jobb. Dette har fungert 100% hver gang. Har kun testet opptil 10m enda. Det jeg spesielt legger merke til er at det heter jo seg at "digitalt er digitalt ... tapsfritt". I alle fall på folkemunne. Men de symptomene jeg snakker om her er definitive og ikke bare for folk med falkeøyne og påstått el-overfølsomhet. Digitalt er digital. Det betyr ikke at det er tapsfritt, men signalene blir ikke forvrengt. Enten kommer informasjonen fram eller så gjør den ikke det. Det du skriver om ustabilt og manglende bilde kan derfor stemme ved feil på kabelen. Jeg stusser litt på dette med hvitfargen som ble gul og snøstormen. Vanligvis så er det snakk om pikselering, at det dukker opp firkanter på skjermen og at bildet fryser litt. Hadde vært fint om du kunne funnet et bilde som viser hva du mener med gulfargen og snøstormen, for slik jeg forstår teknologien så "skal det ikke gå ann". 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Det at det finnes ethernet-trafikk i en 1.4-kabel var nytt for meg. Har fått med meg at 1.4 eksisterer, men ikke hva den gir deg i opplevelser. Men, jeg får da lyst å spørre om man må ha samtlige apparater på, inkludert den som RJ-45-kabelen entrer inn i, eller kan man slå av det apparatet som RJ-45-kabelen sitter i, og fremdeles nyte av internett på det andre apparatet (gitt at HDMI 1.4 er brukt alle steder) ??? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Så enig med Olavxxx på korte kabler å bare reklamere om dei billige enkelt å greitt ikkje fungere. Ved audio over hdmi har du alltids "Jitter" som eg ikkje vil seie er eit problem, men over alt digitalt overføring signalskvalitet blir dette nevnt. Einaste sett dette fenomenet i lærebøker, men ikkje noke praktisk hørt om at det skal blir problem uten at man kunstigt roter med oscilatoreren eller noke sånt til ein receiver. Vil ikkje starte flaming på dette, men om man heile tatt skal ta hensyn til "jitter" vil eg heller spandert ekstra penger på bedre receiver enn transmisjons mediumet som hdmi. Man kan reklamere på dyre kabler om de ikke fungerer også Selve HDMI kabelen kan ikke gjøre noe med Jitteret som kommer. Dette har med HDMIen bruker video klokke signalet til å holde kontroll på signalene. Denne klokken går ikke opp i formatene som lyd signalene bruker. Enkelte produsenter fikser dette med egne klokke signaler. Pioneer via HDMI, Denon via Denon Link (Cat kabel). Kan ikke si jeg har lagt merke til noe problem med dette selv, men har aldri helt skjønt hva man skal lytte etter heller. Det er lettere å høre feil når man vet hva man skal lytte etter. Men tror nok problemet varierer fra person til person. Det blir det samme som med DLP prosjektorer. Enkelte ser regnbue mønster pga fargehjulet, mens andre ikke oppfatter det problemet. Selv fler reagerer på DLP problemet enn jitter problemet. I hifi blader så blir det nesten bare nevnt hver gang en produsent har noe som skal fikse problemet, men aldri nevnt at det er problem med det ellers. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Det at det finnes ethernet-trafikk i en 1.4-kabel var nytt for meg. Har fått med meg at 1.4 eksisterer, men ikke hva den gir deg i opplevelser. Men, jeg får da lyst å spørre om man må ha samtlige apparater på, inkludert den som RJ-45-kabelen entrer inn i, eller kan man slå av det apparatet som RJ-45-kabelen sitter i, og fremdeles nyte av internett på det andre apparatet (gitt at HDMI 1.4 er brukt alle steder) ??? Det andre i HDMI 1.4 er 3D og 4K støtte. Alle komponenter må nok stå på for å få signalene igjennom. Ikke fordi produsentene ikke får det til, men pga EU krav. For ett par år siden ble det inn ført krav i EU om at aparater i Standby maks skal trekke x watt. Dette gjorde at produsenter av f.eks. forsterkere/receivere måtte droppe funksjonen som gjorde at man kunne har en receiver i standby og samtidig sende signal fra en dekoder til TVen via HDMIen som er tilkoblet. Samme med at høytaller terminalene bak på forsterkere må ha propp i hullene for bananplugger. Også ett EU krav, og ikke noe annet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Da er jo poenget med stand-by mode borte. Samtidig så må man (aller helst) bruke en felles fjernkontroll for å styre alle komponentene Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Sitter på en 10meters jallakabel fra en kina nettbutikk jeg. Kostet like under 200 kr og går som smurt i full hd til prosjektor. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Artig at folk fremdeles tror en dyr HDMI-kabel kan utføre mirakler med bitstrømmen. Effektene som påstås ville krevd en analyse av innholdet og forandring av innholdet. Og det er heller ikke sånn at digitalkabler er enten eller. En får en gitt feilrate og det vil gi småfeil i bildet. Er kabelen skikkelig dårlig vil ikke kommunikasjonen være god nok til at enhetene gidder å fortsette, men det finnes mange grader mellom der og perfekt. Det må overføres helt analog strøm og spenning i disse kablene. Det finnes ikke noe digitalt som kan vandre i kabelen og med litt feil frekvensrespons blir det bitfeil. Lurer på hva folk tror går i en digitalkabel når det kjempes hardt mot det faktum at det kun er spenning og strøm der. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 sikker på at alle dere forstår hva digitale signaler er ? for å gi deg en kort forklaring så operer man egentlig med 3 nivåer ( dog er jeg litt usikker på om det er riktig å kalle det for nivåer ). Høyt nivå ("1") f.eks 3 - 5 V Lavt nivå ("0") f.eks 0-2 V som er det som bestemmer datastrømmen og så et nivå som er flytende, mellom 2 og 3 volt Dette kan i noen tilfeller tolkes som "1" andre ganger som "0". 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Artig at folk fremdeles tror en dyr HDMI-kabel kan utføre mirakler med bitstrømmen. Effektene som påstås ville krevd en analyse av innholdet og forandring av innholdet. Og det er heller ikke sånn at digitalkabler er enten eller. En får en gitt feilrate og det vil gi småfeil i bildet. Er kabelen skikkelig dårlig vil ikke kommunikasjonen være god nok til at enhetene gidder å fortsette, men det finnes mange grader mellom der og perfekt. Det må overføres helt analog strøm og spenning i disse kablene. Det finnes ikke noe digitalt som kan vandre i kabelen og med litt feil frekvensrespons blir det bitfeil. Lurer på hva folk tror går i en digitalkabel når det kjempes hardt mot det faktum at det kun er spenning og strøm der. Slik du prøver å forklare hvorfor det er bortkastet med en dyr HDMI kabel, er jo den beste forklaringen for hvorfor man skal kjøpe en dyr HDMI kabel. Det eneste formålet en kabel har er å ikke forandre på det som dyttes inn i den ene enden av kabelen, før det kommer ut av den andre enden av kabelen. En dårlig kabel vil endre på spenning og strøm pga motstand, støy osv. En god kabel vil gjøre mindre utslag på dette. Normale digitale kabler, f.eks. Coax for SP/Dif overføring, skal normalt ha 75 Ohm. Dette for at mottaker utstyret skal kunne ta vekk støyen som tilføres kabelen, og i verste fall kan gi utstyret og lyden støy. Det samme gjelder bilde kabler. Det har aldri vært noe problem å bruke en billig vedlagt analog kabel for Coax, men man kan i enkelte tilfeller få problemer. Billige kabler har som regel samme kabel samme om det er 0.5, 1 eller 2 meter kabler. De bare klippes på lengde, si at 1 meter kabelen har 75 Ohm, så har 2 meters kabelen det dobbelte, og 0.5m kabelen halvparten. Men mest sannsynlig så er det brukt en med mye mindre ohm en 75. Eller i beste fall at de har satt inn en 75ohm motstand i enden. Dyrere kabler har som regel egne kabler som er laget for å være 75 ohm på den spesifikke lengden, slik at det lages egne kabler for 0.5m, 1m og 2m lengder. Noe av det samme kan være tilfellet med HDMI, hvor lederene for video signalene etter det jeg skal huske også skal være 75 ohm. Personlig så kjøper jeg ikke de billigste, rett og slett fordi de slutter å funke for ofte, og sitter dårlig i kontakten. Kjøper heller ikke ekstremt dyre kabler. Holder meg til de som har vist seg å fungere for meg, hvor kabelene er for stive til å kunne få knuter når man jobber med dem. Har de siste årene gått over til Audioquest sine billigste kabler. Som har alt jeg krever av en kabel, og er nokså billige fra thecableco.com Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Selgere på Ebay, Dealextreme, Buyincoins osv. bryr seg ikke om forbudet vedrørende markering av HDMI-kabler. Det er heller ikke alle forbrukere som er klar over forbudet, og fremdeles søker etter v.1.3 eller 1.4-versjoner av HDMI-kabler. Selv kjøpte jeg lange kabler fra reciever til projektor på Ebay fra amerikansk selger. Gode, tykke kabler til rimelig pris. Under 1000 for kabler + frakt. Tror nok ikke forbrukere generelt bryr seg om hva det står på esken, eller om produsenten betaler lisens så lenge det fungerer. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Forresten, jeg skrev jo et tidligere innlegg der jeg fortalte dette med DYR vs Billig (at man kan prøve billig fra butikken først). Ellers vil jeg bare si at ikke kjøp en kabel som er for "dyr" (legg merke til hermetegn!). Dvs. se an kabelen om mulig, er den veldig tung og stiv, kan den skade HDMI-kontakten på enhetene dine, spesielt om du av og til beveger på AV-racket eller vil ha enhetne i nærheten av veggen. I noen tilfeller kan man kjøpe seg en 90 graders bend, men husk at hver skjøt reduserer spenningen vesentlig. Ellers må man også huske at om man skal over 10 meter og skal ha kvalitetskabel, bør man vurdere å kjøpe sender/mottaker som bruker nettverkskabler. Da har man som regel mulighet for å justere signalstyrke ut i fra lengde og man slipper å prøve å skjule stive HDMI-kabler som ikke følger hjørner. Som regel blir også prisen bedre, om man skal opp i en del lengde. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det eneste formålet en kabel har er å ikke forandre på det som dyttes inn i den ene enden av kabelen, før det kommer ut av den andre enden av kabelen. En dårlig kabel vil endre på spenning og strøm pga motstand, støy osv. En god kabel vil gjøre mindre utslag på dette. Normale digitale kabler, f.eks. Coax for SP/Dif overføring, skal normalt ha 75 Ohm. Dette for at mottaker utstyret skal kunne ta vekk støyen som tilføres kabelen, og i verste fall kan gi utstyret og lyden støy. Det samme gjelder bilde kabler. Det har aldri vært noe problem å bruke en billig vedlagt analog kabel for Coax, men man kan i enkelte tilfeller få problemer. Billige kabler har som regel samme kabel samme om det er 0.5, 1 eller 2 meter kabler. De bare klippes på lengde, si at 1 meter kabelen har 75 Ohm, så har 2 meters kabelen det dobbelte, og 0.5m kabelen halvparten. Men mest sannsynlig så er det brukt en med mye mindre ohm en 75. Eller i beste fall at de har satt inn en 75ohm motstand i enden. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har nok kunnskap til å sette denne informasjonen i sammenheng, men jeg oppfatter ikke helt hva som er poenget ditt. Mener du at at billige kabler har større sannsynlighet til å ikke virke eller at de forvrenger signalet? Når jeg skriver at enten virker det eller så virker det ikke så mener jeg ikke at enten får man lyd og bilde eller så får man det ikke. Det jeg mener er at deler av lyden og bildet forsvinner med resultat i henholdsvis pikselering eller en pipelyd. Jeg er helt med på at bit-signalet kan bli forvrengt, men ikke slik det blir ved analoge kabler der fargene endrer nyanse eller fiolinen endrer lyd. Så lenge kablene virker kan man altså ikke se og høre forskjell på en dyr og billig kabel. Blir bit-signalet forvrengt blir det også korrupt med det resultat at mottaker forkaster den delen av informasjonen selv om signalet kom fram. Jeg kjøper bare billigkabler til mitt utstyr. Alle har til nå virket som forventet. Derfor anbefaler jeg folk å kjøpe billige kabler for kortere lengder. Jeg har aldri prøvd en kabel over 10 meter så kanskje feilprosenten er større der. Lenke til kommentar
mipc40 Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det mye gimmik med dette med kabler og audio/video utstyr. kjøper du en hdmi kabel så er den mest sannsynlig iht standarden for denne type signaler. At den skal koste 1000 kroner og være så mye bedre enn en til et par hundre er ingen forbruker som kan verifisere ved vanlig bruk. Det er imidlertid viktig å kjøpe riktig versjon kabel (1.-1.4 /overføringshatighet) iht det bruker manualen foreslår for det tv/blueray apparatet men har. Men det trenger ikke koste skjorta. Det som er viktig ved overføring av et digitalt signal er at kabelen har de egenskaper som er nødvendig for stor båndbredde og høy hastighet. Det være seg kvalitet som feks riktig tverrkapasitet mellom lederne (bruk av kabel med riktig dielektrikums konstant), ingen mekaniske svakheter osv. For høytaler kabler er ofte at man opplever at dyre og fancy beskrivelse skal gi så mye bedre lyd for deg. Har du en 100 wats forsterke med 8 ohm impedanse så kan du koble på hvilken som helst vanlig høytaler kabel og impedanse vil forsatt være 8 ohm. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 det eneste som betyr noe her er holdbarheten. Resten blir en krangel der enkelte går inn i en kvasiligne tilstand for å overbevise seg selv at den kabelen de har kjøpt til tusen kr meteren er så mye bedre en den som kostet 30 kr meteren. TV2 gjorde en test med digitale videosignaler. man klarte ikke å se noen forskjell til tross for at entusiastene holdt på i fler timer 1 Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Det er ikke bare TV2 som har gjort tester. Det finnes flere tester der entusiaster ikke klarer å se forskjell på billige og dyre kabler. Det som går igjen er at dyre kabler ofte er stive, og knekker lettere i overgang kabel/plugg. Altså tåler vanligvis billigkablene røffere behandling. Kan virke som om avsnittet "Pass på billigkablene" er hentet fra hjemmesidene til HI-FI klubben. HI-FI klubben er sikkert gode på høytalere, men kabel kan de ikke. Men feilprosenten kan sikkert være større på billige kabler. Når jeg kjøper en bunke med HDMI kabler på Deal Extreme til $5 pr. stk., er jeg ikke veldig overrasket når en og annen ikke virker. Lenke til kommentar
Azidops Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Bare for å si det en gang til. Det er ikke forskjell på lyd og bildesignalet mellom en billig og dyr kabel. Det eneste det er forskjell på er dette med versjonsnummeret som artikkelen påpeker. Dette er bekreftet fra dem som har laget HDMI-standarden. Det er dermed ingen grunn til å diskutere dette. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 14. oktober 2012 Del Skrevet 14. oktober 2012 Har en sinnsykt ræva HDMI-kabel som jeg kjøpte fra ebay. Den funker bra, sånn egentlig, men hver gang lyset til badet blir skrudd av eller på forsvinner signalet i 2-3 sekunder. Totalt mongoloid opplegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Det har aldri vært noe problem å bruke en billig vedlagt analog kabel for Coax, men man kan i enkelte tilfeller få problemer. Billige kabler har som regel samme kabel samme om det er 0.5, 1 eller 2 meter kabler. De bare klippes på lengde, si at 1 meter kabelen har 75 Ohm, så har 2 meters kabelen det dobbelte, og 0.5m kabelen halvparten. Men mest sannsynlig så er det brukt en med mye mindre ohm en 75. Eller i beste fall at de har satt inn en 75ohm motstand i enden.Dyrere kabler har som regel egne kabler som er laget for å være 75 ohm på den spesifikke lengden, slik at det lages egne kabler for 0.5m, 1m og 2m lengder.Noe av det samme kan være tilfellet med HDMI, hvor lederene for video signalene etter det jeg skal huske også skal være 75 ohm. ....hæ? Sier du at du at den karakteristiske impedansen dobles pr meter? Jeg har ikke så mye kunnskap på det feltet, men jeg er rimelig sikker på at du har misforstått noe. Det stemmer at impedansen på videokoaks er 75 ohm, men HDMI er jo TP-kabler. Tror de har impedans på 100 ohm. Dyre vs billige kabler er en evigvarende diskusjon. Ser at noen klager på stive kabler, dette er jo stort sett fordi kablene er ment for installasjon. Stive kabler betyr som regel bedre skjerming (ofte både flettet kobber og aluminiumsfolie), og kan være en fordel når signalkablingen ligger langs en strømkabel. Endret 15. oktober 2012 av Slettet+432 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Men en stiv kabel kan da ikke koste 10 ganger mere en en billigkabel for være god ? Endret 15. oktober 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. oktober 2012 Del Skrevet 15. oktober 2012 Kjenner ikke så godt til spesifikt hva forskjellene på billige og dyre HDMI-kabler er, så det vet jeg ikke. De har nok forskjellige egenskaper som påvirker pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå