Gå til innhold

TRYGD. Antall trygdede øker med 1 person i timen.


Anbefalte innlegg

Sjeføkonom Shakeb Syed pekte på fredag på at rundt 20 prosent av befolkningen i arbeidsfør alder er på trygd.

- Det er hårreisende. Oljen og en sløsende velferdsstat har gjort det mulig å bære de enorme trygdeutgiftene. Men oljen vil ikke være like vekstdrivende for norsk økonomi i all tid. Petroleumsproduksjonen har falt de siste årene. Dette, sammen med eldrebølgen som vil inntre de neste årene og vare inn til 2060 vil gjøre det vanskelig, sier han, og la til:

- Hadde vi ikke hatt oljepengene hadde vi blitt nødt til å gjøre harde, riktige og viktige prioriteringer som hadde hindret den høye trygdeandelen. Vi har ikke råd til dette i det lange løp. Naturresurser varer jo ikke evig. Vi må ta støyten, og vi må begynne allerede nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min høyst personlige erfaring er at har man først havnet utenfor atbeidslivet en periode, så er det fordømt vanskelig å få foten innenfor igjen. Det du trenger etter en lengre sykemelding er ikke å gå arbeidsledig i årevis etterpå. Jeg fikk nettopp avslag på nok en jobbsøknad, og jeg har 35 års arbeidserfaring, flere av dem relevant for jobben jeg søkte på. Men de vil vel heller ha de unge og friske...

 

Om noen har en jobb på lur må de bare si fra. Hvis ikke blir jeg kanskje en til på den statistikken etterhvert.

 

Geir :)

Jeg kan være behjelpelig med å skaffe deg en jobb som hamburgerselger. Jobben er ikke særlig intellektuelt stimulerende og arbeidsmiljøet er kanskje noe under pari, men en jobb, det er det!

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk prøvd meg på jobber jeg var "overkvalifisert" for: Jeg får ikke dem heller. Arbeidsgiveren tenker nemlig som så at "han der kommer aldri til å bli fornøyd med jobben, jeg bruker tid og penger på lære ham opp og så bare slutter han igjen". Og sett fra deres synsvinkel er det en fornuftig vurdering.

 

Jeg satt en halvtime i sommer hos en tidligere kunde (i min situasjon må man utnytte det man har av kontakter) og prøvde å overbevise ham om at jeg godt kunne ta en vanlig butikkselgerjobb hos ham, og at jeg ville være godt fornøyd bare jeg fikk noe å gjøre. Han lot seg ikke overbevise om at det var noen god idé.

 

Men takk for omtanken. Hvis det var mer enn et retorisk poeng må du gjerne sende meg en PM. Jeg leser stillingsannonsene hver dag, og har ikke sett noen jobber hos MacDonalds på denne kanten av landet på lenge. Men jeg har kanskje oversett dem...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Et mer objektivt svar: Det er faktisk ikke hamburgerjobber vi har mest av i Norge. En betydelig arbeidsinnvandring og ikke minst studenter på jakt etter deltidsjobb gjør at den typer jobber har overskudd av søkere. Det er kvalifisert arbeidskraft i vekstnæringer Norge skriker etter. Er du ingeniør med kompetanse på offshore kan du velge og vrake i jobber nå.

 

Så kanskje NAV burde satse på omskolering av folk. Men NAVs logikk er at er du frisk nok til å gå på skole så er du frisk nok til å jobbe, ergo har du ikke krav på stønad. Dermed er den utveien stengt, med mindre du er økonomisk selvberget da. Men da trenger du jo heller ikke NAV.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...