Gå til innhold

Søke om lån til oppstart av bedrift

Tali84

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med dette?

Det er egentlig et par ting jeg lurer på.

A) Hvor er det mest gunstig å ta et slikt lån. Jeg antar man kan søke gjennom innovasjon Norge osv. men har Gjensidige, DNB osv. gunstige lån for dem som ønsker å starte? Hvor lenge har dem f.eks. avdragsfrihet?

B) Jeg trenger ca 200 000. Er dem villig til å gi et slikt lån til noen som har en solid fast inntekt, god utdannelse osv. Men uten at man sitter med egen bolig som sikkerhet?

C) Og er det noen andre aspekter ved dette jeg må være oppmerksom på som jeg ikke har tenkt over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke en bedrift med noe regnskap, men en privatperson

Lånet skal brukes som egenkapital, det som er risikokapital

Har bedriften noen framtid - det vet de ikke

Min magefølelse er at DNB vil være svært lite interessert av flere grunner

Min magefølelse er at Innovasjon Norge vil være svært lite interessert av flere grunner

Min magefølelse er at kommune vil være svært lite interessert av flere grunner

Kreditkort-lån er gullgruve for DNB, ikke etableringer

Skatt er gullgruve for stat og kommune - at du betaler nok skatt er de opptatt av

Men de vil alle sammen bedyre at det er et prisverdig tiltak du begir deg inn på

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Sjekka Innovasjon Norge, og dem ville ha 20% egenkapital av lånesum, så det er jo ikke helt umulig.

Spørsmålet for meg er egentlig mest ang., hvem som vil gi de beste betingelsene, og var derfor jeg tenkte jeg skulle fiske litt her.

Lenke til kommentar

Gode nyheter

http://miniforetak.n...om-i-stortinget

"Fra 1. januar 2012 holder det med 30 000 kroner som aksjekapital, inkludert stiftelsesutgifter.

Det historiske vedtaket, som sier at aksjeselskap må ha minst 30 000 kroner i aksjekapital, skjedde i Stortinget 6. desember 2011."

1. Altså, man skaffer seg 30.000 i aksjekapital, hvilket om nødvendig kan være fra kredittkonto

2. Man etablerer selskap - uten nødvendigvis å ha noen aktivitet i selskapet

3. Man søker om kassakreditt fra bank

4. Man prøver å finne investorer som delaktige aksje-eiere. De får 1000%? utbytte når det går bra og -100% når det går dårlig (ikke 10% rente når det går bra og -100% når det går dårlig slik som du tilbyr DNB)

Verden er full av folk med penger og fonds - som er på jakt etter investeringsobjekter som har en slik profil at investeringene ikke taper seg i verdi. Det meste av passive investeringer idag er tapsprosjekter når inflasjon er trukket fra.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...