Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] "Snø" på dataen, samt uventet frysing og rare lyder.

Anbefalte innlegg

Jada. Mye her. Jeg kjøpte for snart et år siden en HP ProBook. Kan ingenting om specs og innmat på pc, men den har i5 og Windows7.

For ganske nøyaktig en måned siden skjedde det noe rart. Dataen som har virket helt fint fra jeg kjøpte den frøs midt i en episode av Game of Thrones, og fikk et skjermbilde som kan minne om "snø" slik man så på gamle tv'er. Fargene var lilla, grønn og hvit, i et salig strekete rot. I tillegg laget dataen en kjempehøy lyd, som kunne minne om pausehornet i en hockeyhall. Det eneste som virket var å skru dataen helt av, og starte på nytt. Da virket den helt fint, og jeg slettet episodene i tilfelle det var noe galt med dem. Men nå oppstår dette problemet nesten hver gang jeg bruker maskinen. Alt fra rett etter oppstart, til 7-8 timer inn i bruken av maskinen. Det er ikke alltid snø heller, andre ganger fryser hele skjermen, ingenting virker, og den samme høye lyden kommer. Senest i går ble skjermen helt svart, og noen grønne streker danset rundt på venstre side av skjermen. Igjen var det eneste som virket å skru hele maskinen av og starte på nytt.

Slik ser det ut (beklager den dårlige filmingen)

http://youtu.be/sOC8TINfBk4

Er det noen som kan hjelpe meg med dette? Det skjer både når dataen er varm og kald. Det skjer etter noen timers bruk, eller bare minutter. Det skjer med 3-4 dagers mellomrom, og plutselig skjer det 2-3 ganger hver dag. Veldig frustrerende når dataen krasjer uten forvarsel. Setter stor pris på all hjelp!

Edit: Ringte HP, og det viste seg til slutt at det var moderkortet mitt (dafuuuk?) som var ødelagt. De fikset det, og jeg har data igjen!

Endret av Maggis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typisk feil på skjermkortet (muligens minnet).

Om skjermkortet har delt minne med cpu så kan det være at det lar seg fikse (man bør derfor kjøre en memtest86 fra usb enhet) , men dette er strengt tatt noe som bør taes på garanti / reklamasjon.

Jeg kan absolutt nada om dataer, så dette sier meg dessverre ingenting. Men i dag fikk jeg bluescreen når jeg skrudde på dataen etter et nytt krasj. Bør jeg kontakte Komplett.no, eller går dette som en egen feil?

Lenke til kommentar

Du tar kontakt med butikken og forklarer feilen slik du har gjort her.

Da bør det la seg å få sendt den inn til reparasjon og den bør gå under Garanti / reklamasjon så lenge du ikke har ødelagt den selv (mistet den i gulvet etc).

Jepp. Ser ut til at det er sånn det må bli. I dag gjenopprettet jeg hele greia til fabrikk, og etter ca 4 timer var feilen der igjen. Dritt...

Lenke til kommentar

Er nokk skjermkortet i maskina som holder på å tar kveld. Opplevd dette flere ganger selv, og endt opp med å bytte skjermkort.

Husker første gangen det skjedde. Den lyden som blir i det maskina fryser, skremte vettet av meg da jeg satt med headsett og veldig høyt volum. :p

Høres veldig riktig ut! Satt på toget, og plutselig kom det en sinnsyk lyd! Folk rundt meg snudde seg og stirret stygt, mens jeg febrilsk prøvde å få dritten til å være stille!

Endret av Maggis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...