Gå til innhold

[Løst] Oppgraderingskit og lignende

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i mange mange år pleid å bygge mine egne pcer fra scratch og holdt meg oppdatert på hardware. Men de siste årene har jeg rett og slett ikke hengt med (min siste pc har fortsatt DDR2 Ram og 8800GTX) og tenkte for å gå for et enkelt upgrade kit.

Siden hovedkortet ikke støtter DDR3, så tenkte jeg å bytte ut alt utenom PSU og kabinett, siden det jeg har er ganske greit fra før.

Jeg har tittet litt på denne fra Komplett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=752303

Men spørsmålet da er om jeg trenger en i7, og om ikke i5 er nok? Jeg vet i7 kommer med hyperthreading, men bruker virkelig spillene idag alle 8 threads effektivt, eller er det nok med 4 fra en i5? De har jo samme klokkehastighet?

Jeg tenkte også på om jeg vil gå for en GTX680 eller GTX670.

Budsjettet er at den skal ligge mellom 7k til 9k for et hovedkort, 8 eller 16GB ram, Grafikkkort og prossessor. Om det er noe til overs så kaster jeg kanskje inn en SSD også, selvom jeg så at hovedkortet hadde mulighet for å jukse litt med SSD caching mot vanlige disker.

Ideer for andre builds er også gjerne velkommene :) Hvordan er for eksempel de nye 6core AMD CPU'ene?

Jeg vil gjerne kunne spille strategispill som SC2 på max uten fps drops, og gjerne nye First Person som Dishonored med god FPS så man ikke merker stutter og lag ved å kjøre på høy kvalitet.

Hva syntes dere FramesPerSecond skal ligge på uten å merke lag/stutter på FPS? 50-60, eller helt opp til 120?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For gaming trenger du ikke i7. 3770en kommer til sin rett når du gjør tunge videoredigeringsoppgaver, og du kommer nok ikke til å merke noe forskjell på en 3570k, og en 3770k, annet enn tusenlappen som flyr ut av lommeboka da;)

680 vs 670 er det vel også lommeboka som avgjør. Det er kun 5-10% forskjell på disse kortene, og da får du selv ta stilling til om du er villig til å betale prisdifferansen.

"the 670 offered 90% of the performance of the 680"

http://www.engadget.com/2012/07/13/nvidia-geforce-gtx-680-and-670-round-up/

Med en 3570k, og ett 670(eventuelt kunne du hoppet over på AMD og fått enda mer for pengene, men det er en annen diskusjon), ett dugelig HK og litt ram så kommer du nok ikke til å få nevneverdig lagg i SC2.

Kan jo bruke de sparte pengene på en SSD? :)

Lenke til kommentar

Likte hovedkortet og ram'en som fulgte med i pakken, så om jeg pakker denne inn i en 670 eller 680 og en i5 med 3.4Ghz så burde det være godt for gaming? Ser liksom ingen stor overgang av å gå fra i5 til i7 når det gjelder gaming :) Noen med erfaring på en sånn oppgradering?

Lenke til kommentar

Kjøp heller disse minnebrikkene: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761785

Ytelsesforskjellen er ikke voldsomt stor, men med tanke på at det koster deg 30 kr er det ikke så galt.

GTX 670 er et langt mer fornuftig kjøp enn GTX 680 på dette tidspunktet, forskjellen i ytelse kommer nesten kun av klokkefrekvensen, et fabrikkoverklokket 670 med bedre kjølere er dermed billigere, veldig stille, og kraftigere enn 680...

Om du er glad i å kjøre på med MSAA i spill vil jeg dog påpeke at AMDs kort takler dette bedre enn Nvidias kort for tida, primært fordi AMD har kraftigere ROP-enheter.

Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt GTX 670, i5-3570k (eller i5-3570 hvis du ikke skal overklokke) og 8GB RAM. Hovedkortet kommer an på ditt behov. Forskjellen mellom et billig 1155 kort til 500kr og P8Z77-V Deluxe til 1600kr er egentlig ikke så stor, spesielt ikke hvis du ikke skal overklokke.

Og for pengene du sparer på dette bør du slenge på en SSD. Samsung 840 serien SSD-er slippes 15. oktober (i hvert fall i USA, usikker på når det kommer hit), så det er kanskje noe du kan vurdere? Samsung 830 har i vært fall vært en stor suksess hvis du dømmer den etter populariteten på diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...