AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Tenkte ikke og slanke meg men spise og drikke litt sunnere , Jeg tenkte og begynne ( og har begynt ) og bare drikke vann og melk. Hva skal jeg gjøre med maten ? Jeg spiser ikke veldig usunt uansett , Men jeg tenkte og spise bedre , Hva burde jeg holde meg unna av "daglige" ting ? Jeg kan ha ganske lett og kjedelig mat , det er ikke så farlig så lenge jeg blir mett =P Anonym poster: c14e9d77ee382129c5b10a8f2a47a651 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) "Hva burde jeg holde meg unna av "daglige" ting ?" Godt spørsmål. Jeg kjenner REMA etter 1000'vis av handleturer. Sukker, kjeks og kaker, boller, brus, brød, vitaminer fra Nycomed, soyamargarin, vanlig hvetemel og havregryn er no-no. Hvis det står "Light" på noe, hold deg unna. Fisk kan man spise i store mengder så lenge den ikke steikes. Kjøttdeig regner jeg også som spiselig. Norsk sau kan være helsemat - de beiter i fjellet? To egg hører med til frokost så lenge eggene ikke steikes. Poteter blir som brød, masse energi men lite mere (egne poteter blir noe annet). Som du skjønner blir det lite igjen på REMA som er sunn kost. Endret 12. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Edit: Leste feil i førstepost. Endret 11. oktober 2012 av Banksy Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Ikke drikk melk, du kunne like gjerne drukket brus. Ikke kutt ut sukker, bare begrens det. Mye lettere å gjøre, mye lettere å holde. Men tren. Det er det viktigste. Man kan gå ned en del i vekt ved å spise som et petimeter, men hvis du har et bra aktivitetsnivå kan du greie deg med et sånn noenlunde kosthold og likevel gå ned masse. Endret 11. oktober 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) "Drit i å holde deg unna sukker. Spis lite kalorier og vær mer aktiv." Det er det raffinerte sukkeret og melet som er formelen for ødelagte blodårer, fedme, og hjerteproblemer. Man blir ikke tykk av proteiner etter det jeg vet. Sukker som kalorikilde må erstattes med noe annet, og det kan være fett i sunne former?. Man kan spørre besteforeldre hva de spiste. Som vi etterhvert bør skjønne, den dietten toppidrettsmenn lever på bør man holde seg unna. Den er sikkert konstruert av leger, og de blir ikke gamle. Endret 11. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
magb Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ikke melk? Like gjerne brus? Det var litt av ett tips må jeg si! Trådstarter er ikke ute etter å kutte kalorier, men å spise sunnere. Melk inneholder vitaminer, mineraler og proteiner, hvilken brus er det som har det samme sunne innholdet? Trådstarter: Fokuser på å få i deg dagsbehovet av vitaminer, mineraler og også nok proteiner og sundt fett. Melk, Kyllingfilet, svinefilet, frukt, grønnsaker, ren fisk (ikke fiskepinner, fiskeboller osv), Havregryn, brød (med full sirkel på grovhetsskala) med magert pålegg, skyr, cottage cheese, er noen sunne mat varer du kan spise. Hold deg unna godteri og annet tull 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 "ren fisk (ikke fiskepinner, fiskeboller osv), Havregryn, brød..." Jeg regner all vill fisk som utmerket råvare inntil man eventuelt ødelegger det med steiking. Fiskepinner og fiskeboller er også vill fisk. Her kan man fråtse i maten. Havregryn?? Brød?? Nå kommer vi over i det som er så mineralfattig og tilgriset med plantevernmidler at det knapt fungerer som dyrefor. Helkorn er ikke noe bedre med hensyn til gifter, heller verre. Lenke til kommentar
fjbbratt Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 Spis tradisjonell norsk mat. Kneipbrød, poteter, fisk, kjøtt og meieriprodukter. Men, husk at for mye fet fisk og for mye melk og ost kan gi vektøkning. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 - Man kan spørre besteforeldre hva de spiste De spiste fisk og kjøtt avhengig av hva som var tilgjengelig. Torsken var den samme som idag?, men kjøttet var ikke det samme. Det var husdyr som spiste økologisk dyrket for, så kjøttet, melka, fløten og smøret ble alt sammen økologisk. Alzheimers var en ukjent sykdom, ikke noe "normalt" i høy alder som idag Så sluttet bøndene å remineralisere jorda (kjemisk kunstgjødsel = en katastrofe). Maten ble noe som skaper alle mulige slags sykdommer. Poenget er selvfølgelig at når jorda er utarmet som idag blir ingenting sunn mat. Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) "Drit i å holde deg unna sukker. Spis lite kalorier og vær mer aktiv." Det er det raffinerte sukkeret og melet som er formelen for ødelagte blodårer, fedme, og hjerteproblemer. Man blir ikke tykk av proteiner etter det jeg vet. For det første, må man skille mellom det som forårsaker kardiovaskulære sykdommer og fedme; det er ikke alltid det samme. For det annet, er det du "vet" angående proteiner feil. Aminosyrer i overskudd lagres som fett, og derav er "spis lite kalorier og vær mer aktiv" et godt råd. Å holde seg unna sukker er nødvendigvis også et godt råd, da inntak av raske kalorier vanligvis ikke gjør det å spise lite kalorier lettere. Du skriver videre: "Hvis det står "Light" på noe, hold deg unna." Det er ikke vitenskapelig akseptert at søtningsstoffer i moderate mengder er skadelige, og disse foretrekkes fremfor glukose. Ellers er det uproblematisk å steke ting, men fint å steke i oljer med fine fettsyresammensetninger. Dette gjelder for eksempel rapsolje og olivenolje. Smør bør man unngå. Jeg er klar over at det finnes nyere enkeltstudier som hevder at mettet fett overhodet ikke er skadelig, men her får en velge hva man vil tro på. Antallet slike studier falmer uansett i motsetning til antallet studier vi har fått gjennom flere tiår som konkluderer med det motsatte. Du skriver også: "Som vi etterhvert bør skjønne, den dietten toppidrettsmenn lever på bør man holde seg unna. Den er sikkert konstruert av leger, og de blir ikke gamle." Du behøver følgelig videre ikke påpeke at vi er, og kommer til å forbli, uenige, da dette selvsagt ligger i dagen. Endret 12. oktober 2012 av Pixma Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Ja, selvfølgelig må man skille mellom hva som forårsaker hjertekarsykdommer og fedme. Det skulle bare mangle. Er det noen som tror at fedme = hjertekarsykdommer? Du sier at man kan bli tykk av spise proteiner. Atkins-diett brukes som slankemetode! Du tror på denne banale logikken? (Antall kalorier man spiser) - (antall kalorier man bruker) => det man legger på seg Endret 13. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Du tror på denne banale logikken? (Antall kalorier man spiser) - (antall kalorier man bruker) => det man man legger på seg Hvorfor skulle det ikke funke? Har du 5 epler og fjerner 3 sitter du igjen med to. Hva annet enn kalorier (og evt vann) legger du på deg av? Om man ikke blir feit av proteiner, hvorfor kan man ikke bøtte nedpå med proteinpulver uten å legge på seg? Atkins kan fint brukes til å legge på seg, om man spiser nok. Endret 13. oktober 2012 av uTukt Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Du tror at fedme skyldes at folk spiser for mye og beveger så for lite. Fedme idag skyldes maten! Ikke at folk blir latere og latere( det er en myte) Og hva er feil med maten? Jeg sier jo at knapt noe som helst på REMA er sunn kost. Light soyamargarin .. hva er det? Er det GMO eller hva? Dette tror folk med fedmeproblemer at man kan bli slank av ...ved å slutte å spise skikkelig mat ... at man ved å sultefore seg selv vil bli kvitt fedmeproblemer ?? Endret 13. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Folk spiser for mye i forhold til aktivitetsnivået, det er kjent fakta. Hvor er kildene dine for å motbevise det? Det er ikke nødvendigvis noe galt med maten. Ja, det er mye fabrikkert mat, men det er fortsatt mye bra mat. Noe er faktisk bedre enn noensinne, med alt fokuset på helse for tiden. Mye dritt på REMA (og andre butikker), men mye bra også. Det finnes ikke noe fasitsvar på sunn kost, det må sees i sammenheng med personens helse og aktivitetsnivå. Light soyamargarin? Aldri brukt. Bruker ekte smør eller oljer jeg. Det blir også folk oppfordret til nå til dags. Å sultefore seg er ikke den mest anbefalte metoden nei, selv om det kan fungere for noen. En aktiv livsstil (må ikke være direkte trening. Holder med aktivitet ila dagen), variert kosthold med viktige næringsstoffer og minst mulig fabrikkert mat er nøkkelen til et sunt og lett liv. Enig i at folk flest er ikke opplyst nok, men fokuset blir større og større og det fører til at flere vet hva de skal gjøre. Synes Kari Jaquesson gjør en fin jobb, selv om hun får mye pepper. Hun er ærlig. Er ikke enig i det du sier at det er selve maten som er skyld i overvekten, eller at du ikke får sunn mat i en butikk. Tenk hvor mange som spiser både sunt og usunt fra samme butikk. Både tykke og tynne. Samfunnet nå til dags er tilpasset slik at man sitter mest mulig, og kroppen har ikke blitt vant til det. Dermed legger den på seg når man spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå. Før all teknologi, globalisering, biler og slikt gjorde folk mye mer. Trenger ikke gå mange årene tilbake før man ser aktivitetsnivået øke. Når jeg var liten hadde man ikke mobiltelefoner eller internett. Man måtte gå eller sykle for å få kontakt med noen. Nå flytter man bare handa etter størrelsen på laptopen. Er ikke rakettforskning å forstå hvorfor fedmebølgen er her. 1 Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) "Samfunnet nå til dags er tilpasset slik at man sitter mest mulig, og kroppen har ikke blitt vant til det. Dermed legger den på seg når man spiser for mye i forhold til aktivitetsnivå." Du gjentar en myte. Hva på REMA er ikke usunn kost? Jeg har oppgitt 3-4 ting man kan spise med god samvittighet. Her kan man føye til Tunfisk i vann (ikke Tunfisk i olje, da begynner man med GMO-soya eller plantevernmidler eller en blanding av begge deler og gud vet hva). Endret 13. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Hvorfor er det en myte? Det er fakta at folk sitter mer i ro enn før. Og om man da ikke endrer på kostholdet ender det opp med at folk legger på seg. Jeg har jobbet i butikk, og sett hva folk hiver i handlekurvene. Det er som oftest ens egen feil at man legger på seg. Som sagt kan noe som er sunt for en person, ikke nødvendigvis være sunt for en annen. Likevel er det flere ting som er regnet som sunt for de fleste uten allergier. Kjøtt, kylling, egg fisk, grønnsaker, salater og frukt. Bare i de kategoriene finnes det hundrevis av produkter. Alt fra rent kjøtt til mer prosesserte pålegg. Og så har man tilbehør som er mer omdiskutert idag, som poteter, brød, lomper og andre produkter med høyt karbohydratinnhold. Det er ikke noe fundamentalt galt med de, folk må bare vite hvor store mengder de får i seg. Du kan fint spise deg ihjel på kjøtt eller fisk, tilogmed salat for den saks skyld. Men det går kjappere om man kjøper godteri og lever på baguetter hver dag. Det finnes fortsatt masse produkter som er økologiske, om det er det som er problemet ditt. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) grønnsaker, salater og frukt. ?? Når jorda er mangelfull blir grønnsakene også mangelfulle. Alt som ikke dyrkes økologisk blir mangelfullt (dusinvis av mangler i mineralinnhold). Så kommer giftene de bruker oppå dette. Alt det norske bønder bruker på det området er merket som helseskadelig eller miljøskadelig. Bananer dyrkes plantasjemessig med plantevernmidler. Tomater har en vassen smak mot ordentlige tomater. (kjøtt og kylling) "Bare i de kategoriene finnes det hundrevis av produkter." Kjøttet ikke det de spiste før i tiden. Forskjellen er kvalitet. Det som mangler i kjøttet kan selvfølgelig kompenseres med supplementer ... men hvor mange gjør det? .. når legene sier at man skal holde seg unna supplementer. Prior høns. Her har de 10000'vis av høns i hønsefabrikker - hvor de bor i sin egen urin. Hva de fores med vet ikke jeg. Det som mangler i foret vil også mangle i kjøttet. Først sorterer Prior bort dem med diare. Så skjærer de bort leggene på dem med synlige legginfeksjoner slik at det ikke vises Det som selges er stressede KZ-høns (konsentrasjonsleir-høns). Smaker ikke det samme sier en kokk. ---- Hva skjer når man følger legeråd, man aner fred og ingen fare ... man går på REMA eller Konsum (Sverige) ...man reduserer kolestrolinntak... spiser salat ... og man oppfører seg som en idiot? Man blir syk Elisabeth Høglund forteller: Jeg var konkurransesyklist .. jeg gjorde alt det legene sa jeg skulle gjøre ... Nå stoler jeg ikke lenger på dem 28 minutter ut i programmet og utover http://www.nrk.no/ne...v/klipp/868504/ Endret 13. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg kan være enig i at det ikke er optimalt. Det er sikkert mye som kan gjøres med matindustrien. Det er dog en diskusjon man må ta med noen andre, og ikke i en tråd hvor noen prøver å spise sunt bare. Den må taes på et mye høyere plan, om det skal ha noe mål. TS har lite nytte av å få vite at alle matvarer i Norge ikke er sunne nok, da blir han/hun nok enda mer forvirret. Hvis det du sier er sant, så betyr det at man ikke har noe valg. De rådene jeg og andre foreslår blir da det beste mulige valget, selv om det selvsagt kan bli bedre. Og det vil nok holde i lange baner, da de fleste klarer seg fint på det. Skal mye til for å endre matvareindustrien. Skal også sies at kroppen er veldig flink til å tilpasse seg miljøet og det en får i seg. Det er en grunn til at ikke alle går rundt og er syke hele tiden grunnet maten. Og selv om det du sier kan være sant, så er det fortsatt kalori inn mot kalori ut som bestemmer selve overvekten, uavhengig av kvaliteten i selve maten. Har ikke tid å se linken nå, skal gjøre det senere. Lenke til kommentar
Rosario Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Dette er ikke lett. I de største Coop-butikkene et utvalget enormt, muesli i alle former. Men uansett hvilken muesli man velger vil man få risiko for hjertekar-sykdom -- Russiske avlinger sviktet 1990 og de begynte å importere vestlig korn Dødsrate per 1000 de påfølgende 4 årene = +50% (o o) . |||| Figure 1. Mortality Rate (per 1000) and Average Life Expectancy (years) http://www.gwu.edu/~...cs/pepm_127.pdf Noen vil skylde på vodka som om russerne begynte med vodka i 1990. Endret 13. oktober 2012 av Rosario Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. oktober 2012 Del Skrevet 13. oktober 2012 Det er ikke lett nei! Skjønner dog at du klager på Rema. Er den matvarebutikken jeg liker desidert minst. Coop og Eurospar er mine favoritter. De virker å ha et sunnere fokus, og mer moderne butikker. De fleste Rema-butikkene er slitne og gammeldagse. Angående Russland, spørs jo om de fikk nok importert til å overleve. Hvis folk sultet så er det ikke så rart at ting gikk galt. Kan også være andre årsaker. De nevnte på fedmedebatten på NRK at for første gang er det forventet at levealderen har gått ned, i forhold til generasjonen før. Om fabrikkert mat har innvirkning kan godt hende, men den overhengende grunnen er fedmen. Folk spiser for mye, og trener for lite. Jeg har vært der selv. Enda et "offer av samfunnet", bare at jeg visste at problemet var hos meg. Er godt på vei ned i vekt igjen uten problemer, og maten fungerer fint (så lenge man undersøker hva man putter i seg). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå