Gå til innhold

Windows 7 vs Windows 8 brukergrensesnitt

MrL

Windows 7 vs 8  

20 stemmer

1. 1. Hvilken startmeny liker du best?

• Jeg likte endringen, og derfor Windows 8 sin best.
      7
    • Jeg likte ikke endringen, og derfor Windows 7 sin best
      10
    • De er likeverdige/har ingen formening
      3
  2. 2. I hvilken startmeny er du mest effektiv?

• Jeg er mest effektiv i Windows 8 sin startmeny
      4
    • Jeg er mest effektiv i Windows 7 sin startmeny
      12
    • Ingen forskjell/har ingen formening
      4
  3. 3. Inkl. hele brukergrensesnitt til Windows 8, hvilken liker du best?

• På alle områder er windows 8 sitt brukergrensesnitt best
      0
    • På de fleste områder er windows 8 sitt brukergrensesnitt bedre
      8
    • På noen få områder er windows 8 sitt brukergrensesnitt bedre
      6
    • Windows 7 sitt brukergrensesnitt er bedre enn Windows 8 sitt, totalt sett.
      6
    • Jeg bryr meg ikke om endringene
      0
  4. 4. Har du faktisk brukt tid på å sette deg inn i Windows 8?

• Jeg har brukt lang tid
      4
    • Jeg har brukt ganske god tid
      7
    • Jeg har brukt noe tid
      6
    • Jeg har brukt liten tid
      0
    • Jeg ga opp ganske fort
      0

Anbefalte innlegg

Mange sitter nå med Windows 8 på en eller flere maskiner.

Denne avstemningen er for de som har prøvd både Windows 7 og 8, helst i lengre periode.

Jeg ønsker først og fremst å finne ut om folk er fornøyd med endringen i startmenyen og ellers i systemet.

Stem i vei!

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker win8 på jobb for å forbedrede meg på support osv. med win 8

Startscreen fungerer greit, men jeg liker ikke at det er en screen, og ikke en mney slik som tidligere, føler at det tar bort fokuset fra skjermem, dersom man har et fokus der.

Søkefunksjonen er jeg også litt misfornøyd med, da man ikke bare kan trykke windowsknappen og søke. Man må vite om det regnes instilling, fil eller program og bruke riktig snarvei.

Windows 8 applikasjonene kan være flotte for enkelte, men jeg liker desktopversjonene bedre. Derfor savner jeg muligheter med å kunne prioritere desktopversjonene.

Ellers liker jeg snarveiene som er nye. Jeg elsker snarveier, jo fler jo bedre.

Jeg er fornøyd med Windows 8, jeg vil ikke migrere fra 7 på hjemmebasis, da jeg vil vente å se på eventuelle oppdateringer.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Jeg bruker win8 på jobb for å forbedrede meg på support osv. med win 8

Startscreen fungerer greit, men jeg liker ikke at det er en screen, og ikke en mney slik som tidligere, føler at det tar bort fokuset fra skjermem, dersom man har et fokus der.

Søkefunksjonen er jeg også litt misfornøyd med, da man ikke bare kan trykke windowsknappen og søke. Man må vite om det regnes instilling, fil eller program og bruke riktig snarvei.

Windows 8 applikasjonene kan være flotte for enkelte, men jeg liker desktopversjonene bedre. Derfor savner jeg muligheter med å kunne prioritere desktopversjonene.

Ellers liker jeg snarveiene som er nye. Jeg elsker snarveier, jo fler jo bedre.

Jeg er fornøyd med Windows 8, jeg vil ikke migrere fra 7 på hjemmebasis, da jeg vil vente å se på eventuelle oppdateringer.

Det er rart med hvordan en ting noen er misfornøyd med, er andre glade for. Jeg liker veldig godt den nye søkemetoden OG nettopp det faktum at den skiller ut filer, innstillinger og programmer. Jeg VET jo på forhånd hva slags type jeg er på utsikt etter, så for meg er jo det bare en stor fordel med filtreringen!

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Eeh, det er nettopp det å trykke Windows-knappen som er det eneste man trenger å trykke for å søke... Windows-tast+skriv det du søker etter, så finner du det. Søket blir delt opp i Apps, Settings og Files. I tilleg kan man trykke på appen man vil søke innenfor med et museklikke.

Jeg har også merket at man kan bytte fra programsøk, men ikke tilbake. Det er noe jeg synes er merkelig.

Her forstår jeg deg heller ikke. Jeg søker ved å skrive det jeg leter etter. Velger deretter innenfor hvilken kategori på høyresiden hvis jeg vil spesifisere søket. Her kan jeg trykke vilt og uhemmet opp og ned i de forskjellige programmene som er installert i tillegg til de tre standardkategoriene som er der.

Lenke til kommentar

Da har du nok ikke de samme kravene som meg. Jeg er ute etter det mest effektive.

Da vil jeg at jeg kan skrive inn deler av hva jeg søker etter også trykke enter, eventuelt bla litt med piltastene.

win + q

win + w

win +f

Dette er snarveiene til de enkelte søkefunksjonene, og da fungerer det som jeg vil. Bruker man disse snarveiene mens man søker bytter man mellom valgene, men man kan ikke komme tilbake til programsøket.

Lenke til kommentar

Da har du nok ikke de samme kravene som meg. Jeg er ute etter det mest effektive.

Da vil jeg at jeg kan skrive inn deler av hva jeg søker etter også trykke enter, eventuelt bla litt med piltastene.

win + q

win + w

win +f

Dette er snarveiene til de enkelte søkefunksjonene, og da fungerer det som jeg vil. Bruker man disse snarveiene mens man søker bytter man mellom valgene, men man kan ikke komme tilbake til programsøket.

Skjønner ikke hva du mener med at du ikke kommer tilbake til programsøket for å være ærlig. I søkefunksjonen har jeg ingen problemer med å navigere meg rundt, eller gå tilbake.

Hvis du snakker om effektivitet så er det fortsatt bare å trykke windowstasten for så å skrive, trenger jo ikke trykke win + f osv for å søke, hvor mye mer effektivt kan det bli enn å trykke på en knapp for å søke? Syns faktisk det er en forbedring at søket har blitt delt opp i tre hovedkategorier.

Hadde ikke Win 8 vært effektivt hadde jeg ikke orket å bruke det, syns det faktisk fungerer strålende. Elsker f.eks Win + x, beste hittil.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva du mener med at du ikke kommer tilbake til programsøket for å være ærlig. I søkefunksjonen har jeg ingen problemer med å navigere meg rundt, eller gå tilbake.

Det jeg mener er at hvis man trykker win + f eller win + w også trykker win + q så skjer det ingenting, men det fungerer helt fint å bytte slik med to to andre snarveiene.

Hvis du snakker om effektivitet så er det fortsatt bare å trykke windowstasten for så å skrive, trenger jo ikke trykke win + f osv for å søke

Det er jo ikke bare det i win8. Skal jeg f.eks inn i Windows Update er det bare ikke å trykke winknappen, begynne å skrive update også trykke enter. Da må man søke etter innstillinger.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at hvis man trykker win + f eller win + w også trykker win + q så skjer det ingenting, men det fungerer helt fint å bytte slik med to to andre snarveiene.

Hvis du snakker om effektivitet så er det fortsatt bare å trykke windowstasten for så å skrive, trenger jo ikke trykke win + f osv for å søke

Det er jo ikke bare det i win8. Skal jeg f.eks inn i Windows Update er det bare ikke å trykke winknappen, begynne å skrive update også trykke enter. Da må man søke etter innstillinger.

Ah, ja da skjønner jeg.

Får frem mesteparte hva jeg trenger med Win + X og Win + R. Skulle det ikke gi meg det jeg trenger så kommer arbeidstasjonen min med mus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...