Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen "fryser" og må restartes manuelt.

Anbefalte innlegg

Heisann.. bygget nylig en pc som kjører på win7 64bit..

har helt greie specs, intel i7 og litt andre greier i prisklassen 10 000..

den fryser sånn helt plutslig.. og spesielt under spilling.. Har testet med stress testeer.. og memtest, men ikke funnet noe feil der..

noen som har noe råd?? Skriv gjerne om dere trenger detaljert specs. så skal jeg finne de:)

Tusentakk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Generelt så er det oftest slik at ustabile maskiner som ikke likevel feiler under stresstesting lider av følgende feil:

• Feil med driver til en eller annen komponent. Har selv løst problemer med stabilitet ved å skifte til andre versjoner av både drivere til skjermkort og lydkort (to uavhengige tilfeller). Feilsøking krever at du tar deg god tid og prøver med mange forskjellige versjoner av drivere.
  • Hovedkortet er gåent. Har hatt et par tilfeller der absolutt ingenting har hjulpet, der både CPU, RAM, PSU og alskens tilleggskomponenter har vært prøvd til ingen nytte, og der selv Linux har feilet med å kjøre ordentlig. Da har det vist seg å være feil på hovedkortet.

Når det er sagt, hovedkortet er det verste du kan få feil på. Det er vanskelig å påvise at det faktisk er hovedkortet som feilen ligger på, for du må da ha testet og utelukket alle andre komponenter, ofte hver for seg i tillegg til at du da må ha alle reservedeler tilgjengelig. Og i tillegg må du ha testa ut med masse forskjellige drivere for å utelukke dette.

Verste tilfellet jeg har vært med på så brukte jeg to dager (tilgjengelig fritid) på å fastslå at det faktisk var hovedkort.

Enkelte hovedkort er av en ellerannen grunn veldig følsom for spenninga på CPU, slik at å øke denne kan gjøre maskinen stabil (men justere bare bittelitt av gangen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...