Gå til innhold

Grafikkort på bærbar - utbyttbare?

Trond A

Anbefalte innlegg

Har lurt litt på om det er mulig å bytte ut grafikkorta i bærbare maskiner som ikke er integrerte, f.eks om det står et ATI 9000 i en maskin, om man da kan kline inn et bedre et senere? Så sant det er plass da, men det er vel overhengende fare for at det er noe trangt inni der...

Har kikket rundt på nettsidene til ATI og nVidia, og det kan se ut som om de selger mobile grafikkort i "løsvekt," men er ikke sikker på det.

Mvh

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell maskinene er ikke billige tror jeg. Blir en tålig dyr maskin skal man ha 1.4Centrino med 512ram og et dugande grafikkort og trådløst nettverk (som er en av grunnene til at jeg vil ha bærbar), blir rundt 18000.

Lurer på Elitegroups 551, men hadde vært veldig ok om grafikkortet kunne byttes ut om en stund. Tenkte kanskje de var utbyttbare siden de ikke er "integrerte"... For meg høres det logisk ut, så lenge det er fysisk plass inni maskinen.

Liker heller ikke at det er så høy oppløsning på de små skjermene (1400x1050 på en 15"), alt blir veldig smått og det vil jo kreve mer i spill med den oppløsninga. Det var grei oppløsning på Dell sin, men det var widescreen, noe jeg ikke vet om jeg er helt fan av...

Lenke til kommentar

1400*1050 på en 15" er et must etter min mening... Har 1400*1050 på 14" og kunne ikke tenkt meg noe annet... Kanskje litt for smått for noen, men 1024*768 blir altfor stort.. Litt merkelig at det ikke finnes en mellomting!?

Det er nok desverre ikke mange bærbare maskiner hvor det enkelt går an å bytte skjermkort.. Den eneste jeg vet om er den tidligere Dell 8xxx serien... (8200 f.eks.) vet ikke om det går i de nye...

Går an å ta en telefon til Dell (delelageret) og høre, har en kompis som fikk kjøpt Radeon 9000 til sin Dell Inspiron 8200 for 1700 kr inkl. frakt og det synes ikke jeg er så verst! (Er en stund siden også..)

Men uansett finnes det nok svært få maskiner hvor dette er enkelt eller overhodet mulig..

(Integrert skjermkort har ingenting med saken å gjøre...dette betyr bare at kortet sannsynligvis deler minne med RAM og er integrert i brikkesettet... at kortet ikke er integrert betyr ikke at det kan byttes ut, bare at det er adskilt fra hovedkortet og har sitt eget minne).

Noe som er viktig å huske på er at selvom to forskjellige maskiner har et Radeon 9000 kort så betyr ikke dette at kortene som sitter i maskinene er identiske.. de er som regel tilpasset maskinen de sitter i og finnes i forskjellige versjoner. Dette er blant annet en av grunnene til at grafikkortprodusentene ikke kan garantere (eller utelater helt) at deres drivere fungerer med kortene som sitter i bærbare maskiner

Lenke til kommentar

(Integrert skjermkort har ingenting med saken å gjøre...dette betyr bare at kortet sannsynligvis deler minne med RAM og er integrert i brikkesettet... at kortet ikke er integrert betyr ikke at det kan byttes ut, bare at det er adskilt fra hovedkortet og har sitt eget minne).

Noe som er viktig å huske på er at selvom to forskjellige maskiner har et Radeon 9000 kort så betyr ikke dette at kortene som sitter i maskinene er identiske.. de er som regel tilpasset maskinen de sitter i og finnes i forskjellige versjoner. Dette er blant annet en av grunnene til at grafikkortprodusentene ikke kan garantere (eller utelater helt) at deres drivere fungerer med kortene som sitter i bærbare maskiner

Stort sett bare svada det du skrev her. For det meste så er skjermkortene integrert på hovedkortet.

Se her. Dette er en maskin med Radeon 9000

http://www.anandtech.com/mobile/showimage....o_front_big.jpg

Lenke til kommentar

Oki, kanskje litt feil og uklart det jeg skrev....

Poenget mitt var at det finnes grovt sett 3 typer skjermkort til bærbare: De som er en del av brikkesettet og deler minne, de som er en del av hovedkortet/loddet til hovedkortet med eget minne og til slutt modulbaserte skjermkort (sjeldent) som kan taes ut og muligens byttes..

De maskinene som ofte omtales med integrert skjermkort er som oftest maskiner med skjermkort som deler minne med RAM og er en del av brikkesettene (f.eks. Intel Extreme graphics..) Det jeg ville poengtere her var at maskiner uten en slik løsning ikke nødvendigvis hadde en modulbasert løsning...

Men ble faktisk forbauset over bildet du hadde, hadde ikke ventet at det så slik ut, så jeg takker for opplysningen! :wink:

uansett er det ikke sikkert alle hovedkort ser slik ut...trodde det hovedsaklig var f.eks. ATIs IGP-løsninger som var fullstendig integrert på hovedkortet..

Lenke til kommentar
heisann har en dell i8500, på den kan man bytte skjermkort, det står tilogmed i brukerhåndboken hvordan man gjør det

Tror det kun er dell som har dette, pga av kunden kan konfigurere maskinen selv ved kjøp. De fleste andre leverandører gir ikke denne muligheten.

ja men det er kjempe positivt, håper fler produsenter begynner med samme ordning!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...