Slimda Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hei! Driver å undersøker litt rundt datatilsynet og deres lover om hvordan man håndterer personlige og upersonlige brukerkontoer i arbeidsforhold. Spørsmålet mitt er rimelig enkelt. Hva er det som bestemmer når en konto er personlig, og når den er upersonlig? Eksempel: Ola Nordmann [email protected] olanor - Passord123 Denne kontoen (visningsnavn, e-post, brukernavn) er tydeligvis personlig, da alle tre feltene er knyttet til hans navn. Ola Nordmann [email protected] olanor - Passord123 Men hva med denne? Nå er e-post-adressen byttet ut til Stilling@. Datatilsynet nevner "e-postkasse" i sine saker, men det sier meg ingenting om det ser visningsnavnet, kontonavnet eller e-post-adressen som bestemmer hvorvidt den er personlig eller ei. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hva er det som bestemmer når en konto er personlig, og når den er upersonlig? Jeg ville tolket det at er det en epost som har navnet til en person er den personlig, men har man en tittel som, "[email protected]", eller enda mer diffust som "[email protected]" IKKE er personlig, dog skulle noen bruke den som personlig, (altså hvis den som er kundeserviceansvarlig ikke har en personlig epostkonto og "[email protected]" blir brukt som en personlig en, så vil bruken gjør den personlig). Men dette med et brukernavn som en del av innloggingen til en upersonlig konto, vil ikke ha noe å si, da det er BRUKEN av kontoen som bestemmer om den er personlig; i mine øyner hvertfall. -frank 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 De særskilte reglene for innsyn i e-postkasse (personopplysningsforskriften kapittel 9) kommer til anvendelse når det er snakk om "arbeidstakers e-postkasse". Dette er definert som "e-postkasse arbeidsgiver har stilt til arbeidstakers disposisjon til bruk i arbeidet ved virksomheten". Det er hverken visningsnavn, kontonavn, eller innlogging som alene avgjør om e-postkassen er "arbeidstakers". Det sentrale spørsmålet er om arbeidstaker har en berettiget forventning om at e-postkassen er til hans eksklusive disposisjon. Dette vil i praksis alltid være tilfelle dersom e-postadressen inneholder navnet hans ([email protected]), og ofte det samme dersom navnet knyttet til kontoen er hans eget (dersom mail fra [email protected] alltid kommer fra "Ola Nordmann" <[email protected]>). Hvordan innloggingen ser ut har mindre betydning (olanor001 eller kundeservice001) hvis det først bare er én person som har tilgang til innloggingen. Hvis du skal lage en upersonlig konto bør altså hverken visningsnavn eller e-postadresse identifisere en konkret person, og kontoen bør være felles (enten ved at det er et felles passord for innlogging, eller ved at flere brukere har e-postkassen tilknyttet sin "profil"). 1 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Takker for svar, da er det mye mer forståelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå