Gå til innhold

Øygard-saken

Anbefalte innlegg

Ja, fordi andre så at dette var feil og noe som Øygard burde straffes for. Jeg ser ikke helt hvor du vil med dette. Jeg tror jenta har vært forelsket og ønsket dette, kanskje også vært en pådriver, men det fritar ikke Øygard for hverken ansvar eller straffeskyld. OM det så er at det har foregått samleie såklart. Om hun ikke føler seg som et offer endrer ikke det saken. Han har gjort noe galt.

Han har gjort noe juridisk galt. men er det noe offer her? Det som er det moralske spørsmålet. Var det et offer, eller ble det laget offer av utenforstående. Litt som radikalfeministene lager det, uønsket tittet på == offer for seksual trakkasering.

Om Stockholmsyndromet er å tenke over er også "bestemor i barnehage i Bjugn" noe å tenke på.

Jeg kan for lite om Bjugn-saken til å kunne komme med innspill her. Har ikke tid til å lese meg opp nå.

Du burde. Spesielt når man fisefiner seg selv med "stocholmssyndromet" som et ess i ermet.

Endret av norskgoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har gjort noe juridisk galt. men er det noe offer her? Det som er det moralske spørsmålet. Var det et offer, eller ble det laget offer av utenforstående. Litt som radikalfeministene lager det, uønsket tittet på == offer for seksual trakkasering.

Det vet vel ingen enda? (Eller stemmer det at jeg har lest at hun har fått påvist posttraumatisk stressyndrom et sted?) Og hva har det med saken å gjøre? Trodde denne tråden handlet om Øygard hadde gjort noe ulovlig, om han var en gris, eller om det var løgn fra andre siden.

Du burde. Spesielt når man fisefiner seg selv med "stocholmssyndromet" som et ess i ermet.

Jeg har lest om Stockholmsyndromet, som jeg vet handler om å forsvare en overgriper/frihetsberøver fordi man får sympati med (i denne saken) overgriperen. At man får gode følelser for den man relativt sett burde mislike.

Jeg beklager om jeg ikke når opp til ditt nivå på diskusjonen. Jeg har ikke mer å komme med ift dette. Jeg synes Øygard-saken er "interessant", mest fordi det var så store flokker som støttet han og beskyldte jenta for løgn fra starten. Etterhvert har det kommet info som tilsier at han ikke var så uskyldig likevel. Jeg synes det er skremmende at en person med så mye makt kan få så mange mennesker mot ei jente i tenårene, uten at noen andre enn de to vet hva som har foregått.

Jeg synes det er ganske sjokkerende å oppdage at mange unnskylder sex med en mindreårig, både utfra at det er normalt i andre land, at "offeret" kanskje ikke føler seg som noe offer, og fordi hun kan ha lagt opp til det selv. Jeg mener barn aldri skal ha skyld i noe en voksen deltar på sammen med de, ihvertfall ikke med så stor alders og maktforskjell. Ei heller at offer-følelsen har noe å si ift om det er straffbart eller ikke. At du er mener noe av dette er viktigere enn lovverket er din mening, jeg kan ikke møte opp mot argumentene dine da du har mer kunnskap om temaene enn meg. Men jeg kan få si min mening som alle andre her. Så vær snill og gi opp å sette meg fast, går du dypere inn så gjør du det uansett da jeg rett og slett mangler den kunnskapen jeg burde hatt for å kunne diskutere videre om de aspektene du nevner.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes flere i Øygardsaken burde ettergåes, ta en kikk på internettbruk etc.

Er en eller flere av Øygards vitner med i en sexklubb, swingers, etc.

Kan det ha "bikket" over for en eller flere av disse?

Bikket over slik at mindreårige ble med i slike "leker"?

Hva er det som egentlig har foregått i denne kommune, og muligens nabokommuner?

Lenke til kommentar

Stressyndrom eller ikke... For hvert år som går vil jenta føle seg voksnere, og hun vil vemmes mer og mer ved å tenke på at hun som 13-åring ble et "leketøy" for en gift ordfører på 50 år, som ikke engang hadde utseendet med seg.

Ser ikke bort fra at rettssaken kun har økt belastningen for jenta, og gjort henne enda mer til et offer. Men det ble visst slik at rettssak ble uunngåelig, siden jenta etter hvert fortalte om dette til foreldrene sine, og kjæresten hennes også fikk vite om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

som ikke engang hadde utseendet med seg.

Hadde det vært greit om han var penere?

Tror også hun godter seg over å ha gravset til seg penger og stasj, fått være med på turer og hotellovernattinger og møtt masse spennende personer. Om noen har utnyttet noen, så er det begge like skyldige.

Lenke til kommentar

Hadde det vært greit om han var penere?

Nei. Men det hadde kanskje vært bittelitt lettere å tenke på i ettertid da.

Tror også hun godter seg over å ha gravset til seg penger og stasj, fått være med på turer og hotellovernattinger og møtt masse spennende personer. Om noen har utnyttet noen, så er det begge like skyldige.

Finner denne ytringen ganske utrolig... Hvor tar du det fra? "gravset til seg penger og stasj".. har du skrevet dette kun for å provosere?

Til NeitherDumbNorCruel: Vi vet at de har sovet i dobbeltsenger på hoteller, og at han har vært seksuelt opptatt av henne i lengre tid, og trolig motsatt også. Jeg vil derfor si det er bortimot 100% sjanse for at det har skjedd ting i disse dobbeltsengene. Om en slik sannsynlighet er et bevis i retten, er en annen ting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

I media har vi lest hvordan han overøste henne med penger og ting, til og med hytta og bilen gav han henne vel.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8363152

hun fikk alt hun ville ha på butikken da de handlet.

Vitnet forteller at jenta fikk en fargerik vinterjakke og et kjede.

Hytte, bil, ting på butikken, jakke, kjede, penger osv. Om hun oppfattet det som at hun solgte sex til han eller ei vet jeg ikke, men han tok ihvertfall imot med begge hender og litt til.

Lenke til kommentar

I den sammenheng også, hvis det faktisk ikke har funnet sted noen form for seksuell kontakt, er det virkelig rettferdig å henge ut en kar på denne måten?

Han har jo allerede innrømmet at han har gjort noe ulovlig. Og i tillegg har han "hengt ut" jenta som løgner rundt et års tid, uten å nevne sine egne kriminelle handlinger. Så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

I den sammenheng også, hvis det faktisk ikke har funnet sted noen form for seksuell kontakt, er det virkelig rettferdig å henge ut en kar på denne måten?

Han har jo allerede innrømmet at han har gjort noe ulovlig. Og i tillegg har han "hengt ut" jenta som løgner rundt et års tid, uten å nevne sine egne kriminelle handlinger. Så hvorfor ikke?

En mann skal henges ut, og risikere å bli dømt for overgrep som han ikke har begått, fordi han ytrer det faktum at jenta overdriver og forteller ikke ting slik som de er?

Kvinnelogikk.

Lenke til kommentar

Nåda, jeg har fulgt saken en stund og har lagt merke til at :

*Det har vært mye ryktespredning om jenta.

*Ordføreren har så og si blitt lagt fram som bygdas helt.

*Man har hatt vitner som har fortalt om "ryktene" i retten.

*Man har aktivt prøvd å bortforklare språkbruken til ordføreren og har prøvd å peke på at jenta bruker slike ord selv.

*Mye av skylden har stadig vekk blitt lagt på jenta, hun er den store stygge ulven her i følge forsvareren og ordføreren.

*Man har stadig vekk brukt media og PR til å komme med påstander om jenta osv.

Ingen som ser en viss sammenheng her i hvordan man har gått fram her? Det føles ut som ordføreren og støtteapparatet rundt ham (inkludert nære venner og rådgivere etc) har vært svært aktive fra første dag for å sverte jenta mest mulig, så rykter og ikke minst prøve å minske troverdigheten hennes maksimalt før retten.

Men så begynner det å dukke opp ting som ikke er så lette å bortforklare :

*over 40% av samtalene ordføreren har er med jenta, han ringer henne.

*2000+ Sms'er fra han til henne. Hun sender like mange tilbake.

*Skype samtaler som inneholder svært mye sex og griseprat (dette er jo selve text delen) , hva med selve videosamtalene? Har hun kledd av seg og vist kroppen sin til vedkommende? Dette får vi vel vite av henne og så får det bli opp til retten å tro på det eller ikke.

Nei, jeg tror at ordføreren har misbrukt jenta og prøver å dekke det over med sin makt og innflytelse, det blir spennende å se om retten kommer til samme konklusjon og finner bevisene som er lagt ut tilfredsstillende til å gi ham en dom.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tjo.

Det hele er jo velegnet til synsing.

Skulle gjerne lagt litt ut om hvordan kvinner tenker annerledes enn men, og spesielt hvordan de sidestiller det å uttrykke sin subjektive mening med det å argumentere rasjonelt, men... jeg tror ikke det fører til så mye.

Selv er jeg overbevist om at karen blir frikjent for seksuell omgang da det tydeligvis ikke eksisterer fnugg av beviser, som jo unektelig er snodig gitt 50 påståtte samleier. Kunne ikke dama bare tatt med seg en smart-telefon og tatt opp en samtale på bånd om at "nå vil jeg ikke ha sex med deg mer Rune"?

Hele greia stinker av hekseprosess og ikke minst, moralsk panikk.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne lagt litt ut om hvordan kvinner tenker annerledes enn men, og spesielt hvordan de sidestiller det å uttrykke sin subjektive mening med det å argumentere rasjonelt, men...

Gjør det, er sikker på å forskerne vil stå i kø for å intervjue deg.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle gjerne lagt litt ut om hvordan kvinner tenker annerledes enn men, og spesielt hvordan de sidestiller det å uttrykke sin subjektive mening med det å argumentere rasjonelt, men...

Gjør det, er sikker på å forskerne vil stå i kø for å intervjue deg.

Er det egentlig så interessant?

Eller er det mer slik at du ikke liker innholdet i det jeg sier, eller tonen eller ordlaget eller formuleringene mine, og ser på det som relevant å komme med passiv-agressive små stikk uten innhold eller mening og som egentlig bare bidrar til å forsøple tråden?

Jeg mener dette helt oppriktig Aiven, hvis du virkelig vil at jeg skal gå inn på hvordan kvinner kan komme med helt urimelige anklager osv., så kan jeg gjøre det.

Men da vil jeg at du skal ønske det ærlig og oppriktig i fra hjertet, og ikke sånn som du oppfører deg nå. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener dette helt oppriktig Aiven, hvis du virkelig vil at jeg skal gå inn på hvordan kvinner kan komme med helt urimelige anklager osv., så kan jeg gjøre det.

Det vesentlige er at det ikke dreier seg om "ei kvinne" her, men om ei jente som fikk et nært forhold til en ordfører da hun var 13 år. Du har kanskje rett i at bevisene ikke holder i retten, men du må innrømme at ordføreren oppfører seg på en temmelig råtten måte. Han gir jenta skylden, og han kommer med latterlige forklaringer på sine flørtende SMSer. Han holder fortsatt fast på at det var et far-datter-forhold, noe alle i Norge nå har forstått at det ikke var.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men har det vært penis i vagina?

Jeg ser bare ingen holdbare indikasjoner på det. Og vi har kanskje alle fått med oss at løsrevne deler av fortrolige samtaler med kødde-aktig innhold ikke nødvendigvis må tolkes ordrett, eller for den saks skyld, alltid tillegges så stor vekt?

Jeg tror det er to klare grupperinger her, og jeg liker ikke verdisynet som jeg oppfatter som å ligge til grunn for den gruppen jeg anser som min motpart.

"Han har oppført seg usømmelig så derfor fortjener han uthengning i gapestokk samt straff for noe han ikke påviselig har gjort".

Jeg liker IKKE denslags resonnement, da jeg anser det som å vitne om en tilbøyelighet til å HATE.

Lenke til kommentar

Det vesentlige er at det ikke dreier seg om "ei kvinne" her, men om ei jente som fikk et nært forhold til en ordfører da hun var 13 år. Du har kanskje rett i at bevisene ikke holder i retten, men du må innrømme at ordføreren oppfører seg på en temmelig råtten måte. Han gir jenta skylden, og han kommer med latterlige forklaringer på sine flørtende SMSer. Han holder fortsatt fast på at det var et far-datter-forhold, noe alle i Norge nå har forstått at det ikke var.

En.wikipedia.org/wiki/witchcraft_and_children

Lenke til kommentar

En mann skal henges ut, og risikere å bli dømt for overgrep som han ikke har begått, fordi han ytrer det faktum at jenta overdriver og forteller ikke ting slik som de er?

Kvinnelogikk.

Hvorfor trekker du to konklusjoner av det jeg sa, når jeg vitterlig kun kommenterte uthengingen? Kommer det ikke bevis på samleie er jeg helt enig i at han bør bli frikjent. Men jeg håper samtidig det blir tatt ut tiltale på forholdene han allerede har innrømt.

Om du ikke har bedre argumenter enn at det jeg sier er "kvinnfolklogikk" så anbefaler jeg at du kun forholder deg til mannfolkene her inne. Det er nedlatende at du trekker inn mitt kjønn i diskusjonen.

Jeg tror det er to klare grupperinger her, og jeg liker ikke verdisynet som jeg oppfatter som å ligge til grunn for den gruppen jeg anser som min motpart.

"Han har oppført seg usømmelig så derfor fortjener han uthengning i gapestokk samt straff for noe han ikke påviselig har gjort".

Jeg liker IKKE denslags resonnement, da jeg anser det som å vitne om en tilbøyelighet til å HATE.

Det er ingen her som har ment at han fortjener straff for noe han ikke har gjort, er det vel? At han fortjener å bli hengt ut er noe han selv har provosert frem, etter så mange medieoppslag og ikke minst liten vilje til å se at ikke alt bare er "vanlig far og datter-kontakt".

Har det vært rettferdig at jenta ikke har kunnet forsvare seg det året som har gått, mens Øygard har kunnet bruke media som han selv ville? Det er faktisk ingen andre enn de to som vet hva som har foregått. Da er det viktig at begge har lik mulighet til å fremme sin side.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...