Gå til innhold

Lage en filkalkulator i excel, minutter til sekunder?

janerrn

Anbefalte innlegg

Hei! Prøver å lage en filkalkulator i excel, men sliter med endel ting ettersom jeg ikke har brukt excel så mye. Første problem skal regne om minutter til sekunder, har da brukt en rad bortenfor til utregning og skrivd =B5*60 enkelt og greit men dette fungerer ikke. Jeg trodde at når jeg skrev dette inn i ruta skulle den automatisk gange celle B5(hvor minuttene står) med 60, når jeg evaluerer formelen finner den jo riktig svar. Men jeg skulle tru det fantes en enda lettere løsning for dette i excel? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis tiden er skrevet i vanlig tidsformat i Excel (f. eks. 00:45:00 eller 45:00), holder det å skrive =B5 i resultatcellen og formatere resultatet:

Trykk på Ctrl+1 for å få opp formateringsvinduet og velg Number-filken. Velg Custom helt nederst og skriv i type-feltet. Da vises tiden i sekunder!

Hvis du vil ha med benevningen, kan du for eksempel skrive " sekunder" eller " sek."

Lenke til kommentar

Det er ikke skrevet i vanlig tidsformat, bare antall minutter: "3" det skal være en mp3 fil kalkulator hvor man skriver inn lengden på sangen, bitrate også skal det komme ut svaret i antall mb. Kan jeg ikke bruke formelen dere skrev når det gjelder s da?

Legger ved et screenshot så kanskje det blir lettere for dere å forstå problemet.

wqvuh2.jpg

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at bitraten er kbit/s, mens svaret skal være i mbyte. I så fall kan du skrive følgende formel i B9:

=(B5*60+D5)*B7/8/1000

Jeg deler med 8 for å konvertere bits til bytes, og deretter med 1000 for å konvertere KB til MB.

Hvis du bare vil vite hvor lang sangen er i sekunder, kan du skrive =(B5*60+D5)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kommentar;

=(B5*60+D5)*B7/8/1000

Litt sikrere slik fordi du tvinger rett rekkefølge på utregningene;

=((((B5*60)+D5)*B7)/8)/1000

Så har vi dette med 1000 (MB) og 1024 (MiB) da... er bitrate egentlig angitt i KB eller KiB når det står kbps ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe behov for alle parentesene - multiplikasjoner og divisjoner utføres alltid før addisjoner og subtraksjoner. Man hadde like gjerne kunnet skrive =(B5*60+D5)/8/1000*B7 eller =B7*(B5*60+D5)/1000/8 og fortsatt fått samme svar.

Men jeg er enig med deg i at det ikke er så godt å si om man skal dele på 1000 eller 1024. Kanskje man burde skrive det tallet i en egen celle, f. eks. D7, og endre litt på formelen, slik at man lett kan korrigere mellom MB og MiB i ettertid: =(B5*60+D5)*B7/8/D7.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ser ikke noe behov for alle parentesene - multiplikasjoner og divisjoner utføres alltid før addisjoner og subtraksjoner.

Joda, om man kun bruker ett verktøy og alltid i samme kultur kan en sikkert anta slike regler. Problemet oppstår (muligens) dersom du skal flytte beregningene over et annet sted senere.

Hva med f.eks ^ (opphøyd) gjøres det før divisjon i alle verktøy ? Dersom blanding av / og * vil alle verktøy prioritere venstre mot høyre (det er mange språk hvor en leser høyre mot venstre) ?

Så jeg liker å bruke alle parantesene for sikkerhets skyld...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...