Jonna4 Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 (jeg er atheist) Jeg har lurt lenge på dette siden i følge bibelen skapte Adam og Eva som er to mennesker av hvert sitt kjønn fikk en gutt og en jente skulle de liksom ligge med hverandre for å fortsette med slekta og mennesket vil ikke det si at kristne tillater incest som er ulovlig. Og dere som er kristne synes dere incest er riktig og lovlig i forhold til bibelen? PS: Dette er et seriøst spørsmål ikke noe troll eller kritikk dette er noe jeg har lurt på i en stund Lenke til kommentar
NeitherDumbNorCruel Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Slik jeg ble det forklart, så var menneskene nærere "fullkomne" på den tiden, slik at misdannelser forårsaket av innavl, kunne utelukkes. Den risikoen er forøvrig betraktelig lavere enn 40-år gamle mødre. Men nå er det heller ikke så uvanlig at søsken roter med hverandre, og nåtidens normer om at dette er galt og at man skal føle skam for det, er nok lite praktisk relevant for søsken som ikke har andre alternativ. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Rent teknisk, om man går ut fra at DNA er 100% rent og kroppene er helt perfekt, så trengs ikke mer enn to individer for å reprodusere helt friskt avkom. Slik genene våre er i dag mener jeg å huske at vi trenger noe sånn som 40-ett-eller-annet DNA-strenger som ikke er i familie for å kunne bygge opp rasen igjen, skulle vi bli mer eller mindre utryddet. Kilde til det er jeg for trøtt til å lete etter nå, men er sikkert noen som kan det korrekte tallet. Men spørsmålet som omhandler hvorvidt det var ok for deres sønner å få barn med sin mor er likefullt gyldig. Så må du ikke glemme at angivelig så levde folk så mye som 8-900 år på den tiden, så mye tid til å legge egg på Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Har lest litt i Bibelen, og fra før av har jeg hørt at den er omskrevne rester av originalen. Arvet i tillegg et gammelt Nye Testamente og sammenlignet med et nytt, og det stemmer at de skrives om. Uansett, etter å ha lest litt i den, så innser jeg også at jeg ikke forstår den nøyaktige meningen med alt jeg ser. Vi kan skjønne at en økonomi går opp og ned, for eksempel, men ... forstår vi, ved å skjønne implikasjonene, eller hele bevegelsen bak? Det noen intellektuelle sier om dette er at det finnes ca 100 bøker i vår totale litteratursamling som fortsetter å vokse med deg som person i det uendelige, og at Bibelen er en av dem. Så jeg vet ikke, er litt forvirret. Kan være den ene, eller en kombinasjon av begge faktorene. Har du også følt det slik noen ganger? Endret 11. oktober 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (jeg er atheist) Jeg har lurt lenge på dette siden i følge bibelen skapte Adam og Eva som er to mennesker av hvert sitt kjønn fikk en gutt og en jente skulle de liksom ligge med hverandre for å fortsette med slekta og mennesket vil ikke det si at kristne tillater incest som er ulovlig. Og dere som er kristne synes dere incest er riktig og lovlig i forhold til bibelen? PS: Dette er et seriøst spørsmål ikke noe troll eller kritikk dette er noe jeg har lurt på i en stund Tror dette er et av de spørsmålene du ALDRI vil få en kristen til å reflektere over... For glippen er der, men siden dette er guds ord også videre må det vel være en forklaring vi ikke har hørt....? Kanskje gud ikke gadd å informere oss om dette? De fleste har innebygget en sperre som gjør at hverken mor, far eller søsken er særlig attraktive som sex partnere... (Jeg har ihvertfall det.... og glem alt du har lært av Sigmund Freud er du snill, han var banebrytende i en hel masse han, men det var for det meste gjettninger og ville spekulasjoner og ikke noen eksact science han kom med... Han var faktisk aldri gift og bodde hjemme hos mor hele livet og vi "vet" vel alle hvordan slike ofte blir til snodige fyrer....), da vi nok ved flere anledninger har sett at avkommet etter slike eskipader ofte kan være sparsommelig møblert i topp etasjen og tatt lærdom av det.. (Er så en lurer på hva det blir til i sterkt muslimsk troende land tilslutt, der det så og si er en sport å parre fettere og kusiner sammen, i generasjon på generasjon....). Bonobo sjimpansene (vår nærmeste slektning, våre evolusjonære fettere om du vil) har det på samme måte, de heller har ingen sexsuel samkvem med sine nærmeste slektninger og de har sex HELE tiden, overalt og konstant, både for å bøte på stress og for å bøte på tvister dem i mellom.. Samt at det faktisk er godt da.... Nå vet jeg ikke om vi og de har utviklet dette hver for oss eller om dette var en lærdom vi hadde FØR vi skilte lag for ca 6 millioner år siden, men det FØLES galt bare å tenke på det til og med, samme om søstera di eller mora di er fin som bare faan.... I og med at det er fælt få som har noensom helst tro på at bibelen er et dokument som stemmer med virkeligheten så kan vi vel bare fortsette å lure på hvordan de som skrev dette fikk kabalen til å gå opp med bare to sønner for det som påståelig er de første menneskene på jorden... Skjønnt, står det ikke noe om at de gikk og hadde seg med noen som angivelig bodde på utsiden av denne edens hage....? Samt noe om at guder hadde seg med fagre menneske døtre? Vi kan jo bare undres over hvor logikken var hen hos de som skrev dette... og undres enda kraftigere over de som tolker dette 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hvis vi ser på jødisk tro var det ikke adam og eva som gud skapte først, det var adam og lillith(eller mann og kvinne som boken sier). Noen kristene benekter lilith, men vertfall i min bibel er det fortsatt spor etter henne. Menn du misser vel litt i spørsmålet da historien om adam og eva trenger en gud, og som vi vet kan gud magi(eller avangsert vitenskap hvis du ønsker å tro i den retningen). Eventuelle problemer kan han trylle vekk, eller han kan bare skape flere mennesker når det trenges. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 De kristne må benekte Lilith, da hun var ikke fullkommen Med andre ord, gud gjorde en feil. Og som kjent er gud ufeilbarlig, så. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Menn du misser vel litt i spørsmålet da historien om adam og eva trenger en gud, og som vi vet kan gud magi(eller avangsert vitenskap hvis du ønsker å tro i den retningen). Eventuelle problemer kan han trylle vekk, eller han kan bare skape flere mennesker når det trenges. Dette blir da enda dummere da han bare kunne tatt livet av adam og eva og laget seg noen ignorante nikkedukker isteden.... Versjon 2 av mennesker med andre ord... Vet du, til mer jeg ser på dette til mindre har jeg noen tro på at bibelen stemmer i det hele tatt.... Den er og blir skrevet av fryktelig ignorante menn... Det lyser så innmari klart i mellom... Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 De kristne må benekte Lilith, da hun var ikke fullkommen Med andre ord, gud gjorde en feil. Og som kjent er gud ufeilbarlig, så. jeg har min kristene bibel her, f.eks. i jesaja 34:14,"Ville hunder og andre ørkendyr skal møtes der. Raggete demoner skal rope til hverandre.Ja, der slår Lilit seg til ro og finner seg et hvilested." (lilit er ren oversetting fra hebraisk, lilith er engelske navnet). Og bibelen er jo full av selvmotsigelser da, f.eks. kan ikke en som kjenner framtiden bli overasket over noe, enda så er det stadig vekk ting som kommer som nyheter for han når du leser historiene. Det beste svaret fra kristene er vel at gud ga menneske fri vilje og han kan ikke se utfallet av ting som skjer etter fri vilje, men det er dog enda en selvmotsigelse. Så kristene trenger ikke benekte lilith, hvis de skulle følge din logikk hadde de blitt ateister. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (...)Den er og blir skrevet av fryktelig ignorante menn... Det lyser så innmari klart i mellom... Enda så er det fullt oppegående(kan diskuteres?) mennsker rundt omkring i hele verden, noen av dem også serdeles intelligente, som ikke klarer å se dette. En merkelig verden vi lever i. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (jeg er atheist) Jeg har lurt lenge på dette siden i følge bibelen skapte Adam og Eva som er to mennesker av hvert sitt kjønn fikk en gutt og en jente skulle de liksom ligge med hverandre for å fortsette med slekta og mennesket vil ikke det si at kristne tillater incest som er ulovlig. Og dere som er kristne synes dere incest er riktig og lovlig i forhold til bibelen? PS: Dette er et seriøst spørsmål ikke noe troll eller kritikk dette er noe jeg har lurt på i en stund Bibelens historier er rent mytiske, og kan ikke taes bokstavelig. De er ment å taes rent billedlig og allegorisk. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 De kristne må benekte Lilith, da hun var ikke fullkommen Med andre ord, gud gjorde en feil. Og som kjent er gud ufeilbarlig, så. jeg har min kristene bibel her, f.eks. i jesaja 34:14,"Ville hunder og andre ørkendyr skal møtes der. Raggete demoner skal rope til hverandre.Ja, der slår Lilit seg til ro og finner seg et hvilested." (lilit er ren oversetting fra hebraisk, lilith er engelske navnet). Og bibelen er jo full av selvmotsigelser da, f.eks. kan ikke en som kjenner framtiden bli overasket over noe, enda så er det stadig vekk ting som kommer som nyheter for han når du leser historiene. Det beste svaret fra kristene er vel at gud ga menneske fri vilje og han kan ikke se utfallet av ting som skjer etter fri vilje, men det er dog enda en selvmotsigelse. Så kristene trenger ikke benekte lilith, hvis de skulle følge din logikk hadde de blitt ateister. I en tidligere oversettelse så stod det: "Raggete troll" (ikke raggete demoner) Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Dette kan jo være forklaringen og svaret på TS : Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år.» 4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne. 5 Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden. Alle tanker som rørte seg i deres hjerter, var onde dagen lang. 6 Da angret Herren at han hadde skapt menneskene på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte. 7 Han sa: «Jeg vil utrydde fra jorden menneskene som jeg har skapt, ja, ikke bare menneskene, men også feet og krypdyrene og fuglene under himmelen. For jeg angrer at jeg har skapt dem.» 8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne.- 1 Mos 6,2 Dette er ikke det merkeligste syntes jeg, men at Guden til de kristne kan angre over egne gjerninger da han er allvitende og vet alt på forhånd... Forøvrig trodde man på den tiden at man tenkte med hjertet. Hjernen var bare en avkjølingsmekanisme for blodet. Endret 11. oktober 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ondskapen øker på jorden 6Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.» 4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne. 5 Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden, for alt de ville og planla i sitt hjerte, var ondt, dagen lang. 6 Da angret Herren at han hadde laget mennesker på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte. 7 Og Herren sa: «Jeg vil utslette menneskene som jeg har skapt, fra jorden, alt fra mennesker til fe, kryp og fugler under himmelen. For jeg angrer at jeg har laget dem.» 8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne. 1 Mos 6,2-8. Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Men for å svare på spørsmålet til trådstarter: Adam og Eva fikk Kain, Abel og Set. Alle disse er menn. Kain drepte Abel, og ble bannlyst fra Edens Hage, og gikk derfra ut og fant seg ei kone, som han fikk en sønn med. Kain bygde da en by, som han kalte etter sin sønn, Henok. Set fikk en sønn som het Enosj. Det er helt tydelig at da Adam og Eva ble skapt, var ikke de de eneste. Kain møtte dame på utsiden av Edens hage, og der var det nok folk til å lage en by. Set fikk også en sønn, som betyr at det må ha vært enda flere der. Courtesy of 1. Mosebok, kapittel 4. 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) ADVARSEL: MÅ IKKE TAES BOKSTAVELIG Ville hunder og ørkendyr møtes, raggete troll roper til hverandre. Der slår Lilit seg også til ro og finner et hvilested. Jes 34,14 21 Men ørkendyr skal ligge der, og husene skal bli fulle av ugler. Der skal strutser holde til og raggete troll hoppe omkring. Jes 13,21 Endret 11. oktober 2012 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Men for å svare på spørsmålet til trådstarter: Adam og Eva fikk Kain, Abel og Set. Alle disse er menn. Kain drepte Abel, og ble bannlyst fra Edens Hage, og gikk derfra ut og fant seg ei kone, som han fikk en sønn med. Kain bygde da en by, som han kalte etter sin sønn, Henok. Set fikk en sønn som het Enosj. Det er helt tydelig at da Adam og Eva ble skapt, var ikke de de eneste. Kain møtte dame på utsiden av Edens hage, og der var det nok folk til å lage en by. Set fikk også en sønn, som betyr at det må ha vært enda flere der. Courtesy of 1. Mosebok, kapittel 4. I opphavsmyten så blir det beskrevet mange guder. Jeg tror det var snakk om sju. Det kan hende at denne myten er tatt ut av den originale myten. Det står en god del interessant å lese om det på www.gnosis.org for de interesserte. Uansett så er ikke dette historiske begivenheter. Det er rent oppdiktede begivenheter som aldri har funnet sted. Hele kristendommens, jødedommens og islams fundament ligger å hviler på det rent mytologiske. Se også hva de ulike navnene betyr. Det vil også gi deg et par "aha opplevelser".. Hva betryr "Adam" og "Eva" ? Var det bare egge-navn? Eller betød de noe mer? Endret 11. oktober 2012 av turbonello Lenke til kommentar
Leifen18 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Altså, det hele er jo bare et stort bilde. De spesifikke detaljene spiller liten rolle, rett og slett av samme grunn som man ikke sier at "Skrik"-maleriet har et udimensjonert gap og hode. 1 Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Jeg tror religion er enormt misforstått. Har blitt veldig glad i spirituell filosofi og Buddhisme. Buddismen handler om å forstå naturen til virkeligheten, og hvilke rolle vår egen oppfatning og tanker har for vårt liv. Religion handler om å leve rett. Både Kristendommen og Islam har røtter fra en tid da det var mye vold. Da Jesus kom til, var området okkupert av Roma (romerne var til tider ganske pervese). Muhammed kom til i et område som bosatt av ørkenstammer, styrt av stammehøvdinger - det var norm i samfunnet at hvis en stammefrende hadde blitt drept, så dro de ut og drepte en tilfeldig fra stammen til den de trodde var skyldig. Av og til ble dama di drept ved slike uhell. I tillegg hadde kvinner i Muhammeds samfunn null status, eller status lik statusen til et dyr. Og behandlet deretter. Etter Muhammed hadde kvinnene det mye bedre, som natt og dag. (dette har jeg funnet ut ved å bli kjent med lokale i deres naturlige element). Og derfor elsker noen av dem ham fremdeles. Uansett så reflekterer mange av tekstene den volden som var i samfunnet i de dager, og visdommen i teksten blir borte i ordenes betyding. Dette gjelder mange religioner, og uheldigvis oppfatter mange dette som formaning for vold, eller i ekstreme tilfeller, krig. Endret 11. oktober 2012 av olsen_1 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 12. oktober 2012 Del Skrevet 12. oktober 2012 (endret) (jeg er atheist) Jeg har lurt lenge på dette siden i følge bibelen skapte Adam og Eva som er to mennesker av hvert sitt kjønn fikk en gutt og en jente skulle de liksom ligge med hverandre for å fortsette med slekta og mennesket vil ikke det si at kristne tillater incest som er ulovlig. Og dere som er kristne synes dere incest er riktig og lovlig i forhold til bibelen? PS: Dette er et seriøst spørsmål ikke noe troll eller kritikk dette er noe jeg har lurt på i en stund Bibelens historier er rent mytiske, og kan ikke taes bokstavelig.De er ment å taes rent billedlig og allegorisk. Det blir helt feil å dra alle historier i bibelen over en kam og si at de skal tolkes billedlig og allegorisk. 3. Mosebok f.eks. er en lovtekst og ikke en allegori. EDIT: Eller du mente historiene, altså fortellingene. Men jeg er uansett ikke helt villig til å si at alt er allegori. Det er nok ikke sant at Moses og co var 40 år i ørkenen men jeg tror ikke at fortellingen er ment som en allegori, men som et nasjonsbyggende falskneri. Endret 12. oktober 2012 av Strappado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå