Jarle S Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Vestlendingene: Om det er slik at dere har rett til å løsrive dere fra resten av Norge pga at dere (ikke hele Norge) foretrekker dette, følger det, på samme grunnlag, at Stavanger Kommune (eller andre) kan løsrive seg fra Vestlandet om befolkningen der ønsker det. Det skal dei sjølvsagt få lov til Og får Herr Jensen med sin gård også lov til å forlate Stavanger kommune? Forutsatt at flertallet av innbyggerne av Jensens gård ønsker det. Hr. Jensen er fullt villig til å gjennomføre ett folkevalg på gården for å finne ut hva han egentlig vil! Dette er jo bare tullprat. En gård kan ikke løsrive seg. Den vil jo være omgitt av en annen stat på alle kanter. Denne ville ha full kontroll på alt og alle som skal inn og ut og "selvstendigheten" ville bli temmelig illusorisk. For en større bykommune med kystlinje som Stavanger er noe mindre åpenbart at det er dødfødt, men det vil det nok i praksis være likevel. Den minste enheten som skal ha noe håp om å fungere som en selvstendig stat vil nok være et fylke. Kommer man under det vil man i praksis være så avhengig av samkvem med resten av landet at det blir ikke mye igjen av selvstendigheten. Spørsmålet er om Vestlandet kan fungere på egen hånd som en selvstendig stat. Jeg mener ja. Vil Vestlandets befolkning komme bedre ut om de løsriver seg? Også på det punkt mener jeg ja, men jeg tror de ville komme enda bedre ut om de slo seg sammen med Trøndelag. Kan Østlandet fungere om man mister kontrollen over Vestlandet og Trøndelag? Sannsynligvis vil det nok kunne det, men det ville garantert medføre betydelige økonomiske vanskeligheter. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Dette er jo bare tullprat. En gård kan ikke løsrive seg. Den vil jo være omgitt av en annen stat på alle kanter. Denne ville ha full kontroll på alt og alle som skal inn og ut og "selvstendigheten" ville bli temmelig illusorisk.Du mener på samme måte som Sveits er omgitt av annen Stat på alle kanter? og det er vel derfor Sveits ikke fungerer? For en større bykommune med kystlinje som Stavanger er noe mindre åpenbart at det er dødfødt, men det vil det nok i praksis være likevel.Husk Jensens gård har også kystlinje Den minste enheten som skal ha noe håp om å fungere som en selvstendig stat vil nok være et fylke. Er det avhengig av overflate, eller antall personer?Er du av den oppfattning at Hr Jensen ikke har "noe håp om å fungere"? Isåfall hvorfor? Og hva om han likevel ønsker å utmelde seg, skal han nektes fordi DU ikke anser at HAN er istand til å ta egne avgjørelser? Hvordan skiller dette seg fra at Oslo ikke anser dere istand til å ta egne avgjørelser og at dere ikke har "noe håp om å fungere"?Kommer man under det vil man i praksis være så avhengig av samkvem med resten av landet at det blir ikke mye igjen av selvstendigheten.Norge er fullstendig avhengig av samkvem med resten av verden (for å kjøpe oljen) så da er vel ikke Norge ett selvstendig land da? Spørsmålet er om Vestlandet kan fungere på egen hånd som en selvstendig stat. Jeg mener ja. Vil Vestlandets befolkning komme bedre ut om de løsriver seg? Også på det punkt mener jeg ja, men jeg tror de ville komme enda bedre ut om de slo seg sammen med Trøndelag. Kan Østlandet fungere om man mister kontrollen over Vestlandet og Trøndelag? Sannsynligvis vil det nok kunne det, men det ville garantert medføre betydelige økonomiske vanskeligheter. Det ubesvarte spørsmål her er vel hva du legger i å "fungere", ettersom Jensen ikke kan fungere på tross av oljen i hans sektor, mens Vestlandet kan fungere på samme grunnlag. Skulle nesten tro at for Jensen ville de fungere adskillig bedre å få all oljen til seg selv, eller? Endret 27. oktober 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Flytt hovedstaden til Bergen, så har vi en pen hovedstad. Bare innse det Oslo er et høl Erna som Statsminister og Friele som President. Lenge leve republikken!!!!!! VIVA LA REVOLUCION!!! Vestlandet ut av Norge!!! *hosthost* Lurer på hvor bøttføkkt skjitlendingene hadde vært når den eneste landsdelen som generer omsetningen til Jensemann sin konto ryker til 2 Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Dere som skaper pengene? Det er jo beviselig feil. Dessuten er det du sier om lys, veier og teknologi er jo bare tull. Vås. Er det ikke vestlandet som skaper mest penger? Har du noen gang kjørt gjennom Hardanger på veiene der? Tviler på det. Østlandet er og kommer alltid til å bli Norge sitt pengesluk. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Skatteflyktning; Norge/Vestlandet/Stavanger kan jo unngå enkeltmannsland-problemet med å sette høye tollsatser på eksport til "Jensenrepublikken". Altså at bonden Jensen måtte passere tollere på riks-/tomtegrensen for å få matvarene fra Rema 1000 inn.. ;-) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Joda, eventuelt kunne bonden Jensen innført enda høyere tollsatser for å beskytte gårdsdriften fra utenlandsk konkurranse 1 Lenke til kommentar
Jarle S Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 Nå finnes det ett land som har flyttet hovedstaden for ikke så mange år siden, fra landets største by til den nest største. Jeg sikter til Kazakhstan som i 1997 flyttet hovedstaden fra Alma Ata til Astana. Bakgrunnen for flyttingen og hvilke konsekvenser den har fått både på godt og vondt vet jeg imidlertid ikke noe særlig om. Det som imidlertid er et faktum er at den sydlige delen av landet hvor Alma Ata ligger for det meste er befolket av asiatiske folkeslag, og den dominerende religionen er islam. Den nordlige delen hvor Astana ligger er hovedsakelig befolket av russere og andre slaviske folkeslag, og den dominerende religionen er russisk ortodoks kristendom. Man KAN se denne flyttingen av hovedstad som et forsøk fra den slaviske/kristne befolkningen på å ha bedre kontroll på statsadministrasjonen, uten at jeg dermed vil påstå at det er det som faktisk er grunnen. Uansett, forholdene i Norge og Kazakhstan er jo på mange måter svært forskjellige så om Kazakhstan gjorde dette og landet i hvert fall så noenlunde på bena betyr ikke det at Norge bør gjøre det samme og at det vil gå like bra. Jeg er skeptisk til å bare flytte hovedstaden fra Oslo til en annen norsk by. Det kommer for det første til å koste fordømt mye penger og hvilke problemer vil det i tilfelle løse? Hva jeg er langt mindre skeptisk til er å løsrive de fire vestlandsfylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal som selvstendig stat. Grunnen til det er som påpekt en rekke ganger i denne tråden at det er der verdiene primært skapes. Østlandet, og da sætlig Oslo og Akershus er bare svarte hull som verdiene fra Vestlandet forsvinner inn i og for en stor del administeres bort i et astronomisk overdimensjonert uproduktivt byrakrati. Hvor verdiene i dette landet skapes fremgår bl a av denne fylkesoversikten: http://www.ssb.no/muh/tab20-01.shtml Nå tror jeg egentlig at en enda bedre løsning ville være om man også tok med Trøndelag i dette "Nye frie Norge". Det ville øke selvforsyningsgraden med mat betraktelig og man ville få med Norges teknologihovedstad, Trondheim, med NTNU. Nå ville det det sikkert utløse en sabla krangel mellom vestlendinger og trøndere om Bergen eller Trondheim skulle være hovedstad. Siden jeg nå er bosatt på Østlandet ville jeg vel ikke ha stemmerett. Men hvorfor ikke la Brann og Rosenborg avgjøre den saken - på nøytral grunn selvfølgelig, som f eks Ullevål stadion. Da kunne jeg i det minste se kampen og heie - på Rosenborg! Selvsagt er dette egentlig bare tankespinn man kan leke seg med, enten det nå gjelder flytting av hovedstaden eller en oppdeling av Norge. Det som imidlertid ikke kan sies ofte nok er at det først og fremst er de verdiene som skapes på Vestlandet som holder Norge flytende. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 1. november 2012 Del Skrevet 1. november 2012 Og får Herr Jensen med sin gård også lov til å forlate Stavanger kommune? Forutsatt at flertallet av innbyggerne av Jensens gård ønsker det. Hr. Jensen er fullt villig til å gjennomføre ett folkevalg på gården for å finne ut hva han egentlig vil! ... Eg vart heilt mindblown. La meg fordøye nokre dagar. "nokre dagar" har gått 1 Lenke til kommentar
Green Leaf Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg har alltid vært forundret over meninger om at vannkraften, fisken, oljen og gassen, samt den industrien og kompetansen som over tid ble etablert for å utnytte disse ressursene, er kun vestlandet sin fortjeneste. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg har alltid vært forundret over meninger om at vannkraften, fisken, oljen og gassen, samt den industrien og kompetansen som over tid ble etablert for å utnytte disse ressursene, er kun vestlandet sin fortjeneste. This. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg har alltid vært forundret over meninger om at vannkraften, fisken, oljen og gassen, samt den industrien og kompetansen som over tid ble etablert for å utnytte disse ressursene, er kun vestlandet sin fortjeneste. Fullt enig, men jeg er like forundret over at "østlandet" mener at de har rett til del i fortjenesten. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Etter å ha lest og skummet gjennom sidene i denne tråden finner jeg ingen argumenter for hvorfor en skulle flytte hovedstaden utover de rent sentimentale. Kan trådstarter, eller de som støtter trådstarter, være greie å gi en kort oppsummering på hva Norge som helhet og den vestlandsregionen som får hovedstaden har å tjene på en flytting? Og akkurat hvorfor det tydeligvis er en fordel at hovedstaden ligger på vestsiden i stedet for østsiden av en utkantnasjon? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 1) Inntekt har ingen betydning når det gjelder hovedstad. Er Washington D.C sentral i økonomien til U.S.A? Neppe. 2) 98% av alle utlendinger og NAV klienter bor på østlandet. Mvh. bergenser. Sånn, gratis korrektur hjelp 1 Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 1) Inntekt har ingen betydning når det gjelder hovedstad. Er Washington D.C sentral i økonomien til U.S.A? Neppe. 2) 98% av alle utlendinger og NAV klienter bor på østlandet. Mvh. bergenser. Sånn, gratis korrekturhjelp. Hjalp deg litt også. Vet at det var et forsøk på humor du kom med der, men det ble bare enda mer latterlig når du selv ikke klarer å skrive riktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hjalp deg litt også. Vet at det var et forsøk på humor du kom med der, men det ble bare enda mer latterlig, når du selv ikke klarer å skrive riktig. Du hadde en liten feil selv. Men ingen fare, fiksa det for deg. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Det er en egen regel som tilsier at den som retter noen, selv begår feil. Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 7. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2013 Etter alt dømme,er det godt og vel over 3000 personer som har lest denne tråden. Dette faktum må jo vise at emnet vekker en viss interesse. - Hvorfor vekker det en interesse kjære godtfolk? Som gammel Cherokee-indianer har jeg bare en kommentar: "Ingen røk uten ild!" Det med at jeg er en Cherokeeindianer er foresten bare tøv. Det virker bare mer stilig. Ha en god dag! Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Etter alt dømme,er det godt og vel over 3000 personer som har lest denne tråden. Dette faktum må jo vise at emnet vekker en viss interesse. - Hvorfor vekker det en interesse kjære godtfolk? Kanskje de var inne for å se om det faktisk finnes noen gode argumenter for å flytte papirmølla fra en by til en annen. 2 Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 8. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2013 Kanskje de var inne for å se om det faktisk finnes noen gode argumenter for å flytte papirmølla fra en by til en annen. Sexylubb1: Das is korrekt! - Og når papirmøllen flytter, så flytter byen. Når byen flytter, endrer landet seg. Når landet endrer seg, endrer folket seg. Når folket endrer seg, endrer hele mentaliteten seg. Først når dette skjer, vil man kunne motsi Ibsen i følgende utsagn: "Norge er et fritt land bestående av ufrie mennesker". Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 8. januar 2013 Del Skrevet 8. januar 2013 Sexylubb1: Das is korrekt! - Og når papirmøllen flytter, så flytter byen. Når byen flytter, endrer landet seg. Når landet endrer seg, endrer folket seg. Når folket endrer seg, endrer hele mentaliteten seg. Først når dette skjer, vil man kunne motsi Ibsen i følgende utsagn: "Norge er et fritt land bestående av ufrie mennesker". https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1464167&view=findpost&p=19846984 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå