Gå til innhold

FlYTTING av hovedstaden. PÅ tide NÅ ?

Running Fox

Anbefalte innlegg

Jeg hadde et emne gående i begynnelsen av 2011, der jeg talte for at Vestlandet skulle bli sitt eget land. Jeg tok det så langt at jeg foreslå at Norge skulle splittes i fire mindre land, og tok meg tid til å lage kart over hvordan det burde ha vært, selv om navnene er litt humoristisk ment.

Jeg fikk litt kjeft for at jeg ekskluderte moldenserne fra gildet, og inkluderte sørlendingene. Long story short: de skarrer i Arendal, og Molde sier de "i" istedenfor "eg"..

Litt ironisk at Norge som betyr "veien nord" skal være plassert langt sør. Er mer logisk at "Hålogaland" blir kalt Norge. Ellers viser jo dette litt av mentaliteten på stortinget den dag i dag. Norge = sørlandet. Nord-Norge står utenfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt ironisk at Norge som betyr "veien nord" skal være plassert langt sør. Er mer logisk at "Hålogaland" blir kalt Norge. Ellers viser jo dette litt av mentaliteten på stortinget den dag i dag. Norge = sørlandet. Nord-Norge står utenfor.

Joda, omtrent like ironisk som at Nordlendinger anser alt sør for Namsos (inkl.) som "Sørlandet"

sorlandet-map.gif

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, omtrent like ironisk som at Nordlendinger anser alt sør for Namsos (inkl.) som "Sørlandet"

[url=

Er enig med deg her :) Blir faktisk litt irritert når nordlendinger kaller vestlendinger og østlendinger sørlendinger :p Men hvorfor er Tonstad på det kartet egentlig? Bor vell 50 stk der :p

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Vi har hærtatt Vestlandet én gang, vi kan gjøre det igjen...

For litt siden var det noen Vålerenga-supportere som ropte "Lommemannen er Bergens stolthet" i Bergen. Hvorvidt Brann-supporterne besvarte med "Anders B. B. er Oslos stolthet" vites ikke, det er kanskje litt for tidlig å spøke med 22. juli nå. Men du mener altså at de samme som egentlig ikke fikk så veldig mye til den dagen skal utgjøre noe trussel mot en selvstendig Vestlandsrepublikk som ønsker å være selvstendig?

Det originale "Norge", altså den originale veien mot nord, var visstnok det noen luringer kalte det å seile igjennom dagens Karmsund, istedenfor å seile vest for Karmøy (ute på åpent hav).

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Norge var jo omtrent først i å anerkjenne Kosovo. Hvis Vestlandet vil demokratisk ut av Norge, så er saken ferdig.

Eventuelle trusler alá "det er ingen vits å løsrive dere fra Norge, vi kommer å tar dere igjen" er helt bak mål. I det minste blir det nok noen som kan engelsk som skal dele ut fredsprisen etter en sånn hendelse..

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Vi i Vest danner egen nasjon, så tjener vi gode penger på olje og strøm. Resten av Norge går i dass og kommer krypende til oss. Så blir det union mellom Vestlandet og Norge. :)

Du er inne på noe der ja. For en tid tilbake så jeg en fylkesvis oversikt over hvor eksportinntekter skapes. Detaljene husker jeg ikke, men jeg husker såpass som at de store bidragsyterne var fylkene Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Med tanke på oljevirksomheten, fiskerier og oppdrettsnæring er det ikke så vanskelig å forstå.

Nå kommer imidlertid ikke Trøndelag og Nord-Norge så aller verst ut de heller. Det er først og fremst Østlandsområdet Norge hadde vært best tjent med å være foruten. Den såkalte "verdiskapningen" som foregår der er temmelig verdiløs. Blåruss som ikke gjør stort annet enn å flytte penger og papirer klarer vi oss utmerket uten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Norge var jo omtrent først i å anerkjenne Kosovo. Hvis Vestlandet vil demokratisk ut av Norge, så er saken ferdig.

Eventuelle trusler alá "det er ingen vits å løsrive dere fra Norge, vi kommer å tar dere igjen" er helt bak mål. I det minste blir det nok noen som kan engelsk som skal dele ut fredsprisen etter en sånn hendelse..

Du kan ikke sammenligne Kosovo med Vestlandet... En løsrivelse vil heller aldri finne sted, og den vil bryte mot internasjonale lover. Selvfølgelig vil Norge bruke militær makt om ikke andre midler fungerer. Norge kommer ikke bare uten videre til å la vestlandet løsrive seg. Men hele diskusjonen er egentlig basert på gale premisser. Det er ingen sak idag at vestlandet vil løsrive seg...

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg mener at man i Molde føler en betydelig større "dragning" mot Trondheim enn mot Bergen.

ALDRI! Vi forpestar Rosenborg meir enn vi forpestar Brann og Vålerenga. Elles er alle dei tre største byane i Noreg like framande for oss.

Det at dere har større rivaleri med Rosenborg enn med Brann støtter vel poenget til NothingForever om at dere er mer tilknyttet Trondheim og trøndelag?

Å blande fotball inn i dette er vel kanskje litt skummelt, men la gå. I den forbindelse har jeg nemlig merket meg en ting. Forut for landskamper i fotball er det jo vanlig at landenes nasjonalsanger spilles. Om det er et ledd i en løsrivelsesprosess eller ikke skal være usagt, men jeg har merket meg at når Brann spiller hjemmekamper i tippeligaen pleier hjemmepublikum å synge Bergensiana før avspark. Det har jeg ingenting å utsette på, snarere tvert i mot. Egentlig synes jeg hjemmepublikum på Lerkendal også kunne koste på seg å synge om "

" før avspark.
Lenke til kommentar

Vi i Vest danner egen nasjon, så tjener vi gode penger på olje og strøm. Resten av Norge går i dass og kommer krypende til oss. Så blir det union mellom Vestlandet og Norge. :)

Den såkalte "verdiskapningen" som foregår der er temmelig verdiløs. Blåruss som ikke gjør stort annet enn å flytte penger og papirer klarer vi oss utmerket uten.

For et fantastisk naivt verdenssyn du har.
Lenke til kommentar

Dere er hjertelig velkommen til å få hovedstadstempelet på vestlandet. Det eneste som er litt bittert med det er at Kongen må flytte fra Oslo. Den gamle definisjonen av hovedstad er byen der Kongen bor mest, og hovedstaden i Norge varierte mellom Trondheim og Oslo (og til en viss grad Tønsberg) i vikingtida.

Når det er sagt tror jeg Oslo kunne ha godt av å slippe hovedstadstempelet en periode. Flytt voldtektssenstrumet til Trondheim sier nå jeg!

Lenke til kommentar

Den såkalte "verdiskapningen" som foregår der er temmelig verdiløs. Blåruss som ikke gjør stort annet enn å flytte penger og papirer klarer vi oss utmerket uten.

For et fantastisk naivt verdenssyn du har.

Verdenssyn? Jeg snakket ikke om verden, jeg snakket om Norge. Hvor i dette landet verdiene skapes og hvor de forbrukes er "cold hard facts". Skrur man av noen brytere borte i Aurland i Sogn blir det fort både mørkt og kaldt i Oslo, bare for å nevne en ting. Blandt den såkalte "verdiskapningen" i Oslo er store resurser som går med til å lønne politi, advokater og fengselsbetjenter for å holde en eksploderende kriminalitet i sjakk. Den hovedstadstittel som Oslo gjør seg mest fortjent til, og som den også har fått er Europas overdose- og voldtektshovedstad.

Når det er sagt må det imidlertid også sies at å flytte hovedstaden eller å løsrive Vestlandet selvsagt ikke er noen aktuell politikk i dag. Men hvem vet hvordan Oslo og Norge ser ut om 20 - 25 år fra i dag. Det er mye som tyder på at da vil nordmenn være i mindretall i sin egen såkalte "hovedstad". En vakker dag kan det komme til å skje at både vestlendinger og for den saks skyld også trøndere blir grundig lei av sugerørene fra Østlandet inn i deres egne ressurser.

Selvsagt skjer ikke det over natten, når en nasjon eventuelt revner er det normalt siste ledd i en lang prosess. Men noen tegn til at en slik prosess er på gang kan man iakta allerede i dag. Monstermastene i Hardanger er ett eksempel, trusler fra lokalbefolkningen på Fedje om å blokkere innseilingen til Mongstad hvis ikke den tyske ubåten som ligger der full av kvikksølv blir fjernet et annet. Dette er selvfølgelig bare småtterier, det skal mye mer til enn som så for at Norge skal falle fra hverandre. Men det finnes et gammelt ordtak som sier at "når krybben er tom bites hestene". Pr i dag er ikke krybben tom, men med økonomiske kriser i Europa og generelt usikre tider kan det fort forandre seg.

Å holde landet sammen med militærmakt er dødfødt. Forsvaret er langt på vei nedlagt, Hæren kan knapt forsvare en bydel i Oslo. Sjøforsvarets ressurser er konsentrert i Bergensområdet og med den nye kampflybasen på Ørlandet vil Luftforsvaret ha sitt kraftsentrum i Trøndelag. Skulle så galt skje at det blir en borgerkrig mellom landsdeler vil en vestlandsk/trøndersk allianse gi Østlandet grisebank.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne Kosovo med Vestlandet... En løsrivelse vil heller aldri finne sted, og den vil bryte mot internasjonale lover. Selvfølgelig vil Norge bruke militær makt om ikke andre midler fungerer. Norge kommer ikke bare uten videre til å la vestlandet løsrive seg. Men hele diskusjonen er egentlig basert på gale premisser. Det er ingen sak idag at vestlandet vil løsrive seg...

Det du egentlig sier er jo at Vestlandet er defacto okkupert av Østlandet, at Vestlandet er Østlandets koloni, som tappes for ressurser uavhengig av hva Vestlandet måtte mene. Kommentarer og holdninger som dine øker separasjonslysten til Vestlandet.

Det var visstnok en bankdirektør som sa noe sånt som at biler kom til å bli mislykket, at man kom til å bruke hester for alltid, og frarådet folk i å investere i Ford. Å si at Vestlandet aldri kommer til å bli selvstendig er nok feil. I realiteten er dette noe de fleste vestlendinger vil, men som de ikke sier høyt. Foreløbig har ingen stukket hodet ut fra folkemengden og grunnlagt et separatistparti. Om Vestlandsfylkene holder et demokratisk valg og 90 % stemmer at de vil ut, hvorfor er da dette forskjellig fra Kosovo? Om vi må ha forskjellig språk kan jo Vestlandet enkelt gå inn for nynorsk. Eller er det genetiske forskjellene du er ute etter?

Ikke glem at den norske hæren sikkert har 30 % vestlendinger..

Lenke til kommentar

Olja til vestlandet er viktig for resten av verden, så det er bare å ta en prat med noen som er større (a la Storbritania, Vesteuropa, Sentraleuropa, USA osv.) så blir det ikke noe militært problem å holde tilbake en invasjon fra Østlandet.

Men situasjonen er vel den att det er lurere å kaste ut Østlandet, enn å la Vestlandet gå. Så ser for meg att mer enn de 30% fra vestlandet hadde snudd seg mot Østlandet for å beholde Vestlandet.

Selvsagt er det verdiskapning i tallflytting, men det er minimalt i forhold til hva Vestlandet skaper. Det att pengene automatisk renner til Østlandet er også noe som hadde stoppet rimelig fort. Jeg lurer faktisk på hva som hadde skjedd da, hehe.

Lenke til kommentar

Verdenssyn? Jeg snakket ikke om verden, jeg snakket om Norge. Hvor i dette landet verdiene skapes og hvor de forbrukes er "cold hard facts". Skrur man av noen brytere borte i Aurland i Sogn blir det fort både mørkt og kaldt i Oslo, bare for å nevne en ting.

Haha, ja.. Det var alltid så ironisk å kjøre forbi Vassbygdi, på vei fra Aurland til Hol. Langt inne i indre Sogn, ved en smal vei som snor seg langs fjord, fjell og vann til et øde sted Oslo-fiffen aldri har hørt om, stod det "Oslo Energi AS" på en kontorbygning. Jeg tror de har byttet navn til noe annet nylig, så nå står det noe stedsnøytralt på kontorbygningen. Men magefølelsen min sier at den verdiskapningen som foregår der, i den øde aurlandsbygden Vassbygdi, på papiret foregår i Oslo.

Det var for øvrig snakk om å få til lys i tunnelen like vest for Vassbygdi, en smal tunnel med navn Vassbygdtunnelen. Etter planen skulle det bli lys på forsommeren i år, men det var bekmørkt i september. Et lite stykke unna den 1 km lange tunnelen uten lys ligger Norges 3. største/mestproduserende kraftverk.

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...