Gå til innhold

Canon 550/600/650?

Gjest Harley Quinn

Anbefalte innlegg

Gjest Harley Quinn

Nå har det seg vist slik at jeg skal få kamera til bursdagen min (mannfolk greier aldri å holde på hemmeligheter)! Og jeg må jo snoke litt rundt, har nå et 450 som jeg låner av brodern som har sett sine bedre dager! Og det mangler batteriene!

Men så kikker jeg litt rundt omkring da, ser 550'n ligger på f.eks fotoknudsen til 4000 med vanlig linse og langlinse, ser at 600 ligger til omtrent 4500 og 650 ligger på omtrent 5500! Og jeg må si jeg sliter med å se de store forskjellene på de.

Jeg har hittil skjønt at 600 og 650 er ganske like med noen små forskjeller, men er det vits å bruke 1500 mer for de egenskapene det tilbyr, eller vil et 600 være like bra?

Og hva er de store forskjellene mellom 550 og 600? Vile 550 "fort" blir gammel og utdatert med tanke på utstyr, er det store forskjeller mellom de to som gjør at jeg heller burde velge 600'en?

Jeg må jo bare ærlig talt si at jeg har ikke peiling ;) Men jeg har interessen der og jeg ønsker meg noe jeg godt kan bruke en god del år framover! Og jeg trenger noe og øve meg med, 450'en funker fint den altså, men når den har diverse særheter som prikker på skjermer o.l. så blir man smågal når det ødelegger det perfekte bildet!

Og dette med filmfunskjon bryr meg minimalt, skal jeg filme noe drar jeg heller fram mobilen enn kamera!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-141017

Personlig ville jeg gått for et 550 og spart de 1500 ekstra opp litt og kjøper ekstra objektiver. Muligens et 600 og gått for optikk etter det.

Tross alt har optikken generellt sett mer å si enn kameraet i seg selv så lenge det er et decent kamera.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Personlig ville jeg gått for et 550 og spart de 1500 ekstra opp litt og kjøper ekstra objektiver. Muligens et 600 og gått for optikk etter det.

Tross alt har optikken generellt sett mer å si enn kameraet i seg selv så lenge det er et decent kamera.

Jeg har hatt 550D som eneste kamera siden det ble lansert. Lite som skiller det fra 600D og 650D. De blir "utdatert" samtidig, hvis Canon finner på å lage f.eks en fremtidig 700D med ny bildebrikke som har vesentlig bedre lysfølsomhet og/eller høyere oppløsning.

Eneste funksjonen jeg savner bittelitt er trådløs ekstern blits kontroll, som kom på 650D. Finnes gode alternativer for kontroll av ekstern blits, så det er ikke vesentlig.

550D har tilnærmet samme film-funksjon som 600D og 650D tror jeg. Men jeg tar nesten aldri film med speilrefleksen, så jeg har ikke finstudert det.

Jeg ville vurdert å gå for 550D, og skaffe en ekstern blits i tillegg. F eks Canon Speedlite 430 EX II. Husk oppladbare AA-batterier i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Oj, denne glemte jeg jo helt! Men det ble altså en 550D faktisk nettopp pga den vippbare skjermen, kunne ikke fordra den :p

Lenke til kommentar

650D er bedre til å filme med og har en annen sensor enn 550D/600D + litt annet tjafs.

Den vippbare skjermen er genial til f.eks macro og astrofoto og andre situasjoner der man har kameraet i en ubekvem vinkel.

Lenke til kommentar

Bildebrikken i 650D er vel ikke forskjellig fra 550D/600D når det gjelder bildekvalitet, men den har fasefokus som muliggjør kontinuerlig AF under videoopptak. 650D har også bedre prossessor, så signalbehandlingen er vel muligens litt bedre. Uansett er det snakk om svært små forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...