Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et Nikon D3000, og i dag oppdaget jeg at når jeg har kameraet på automodus (ja, jeg vet at dette ikke er bra) blir bildene undereksponert. Dette virker for meg svært rart, og jeg vet ikke hva som forårsaker dette. Det samme gjelder om jeg velger blenderåpning eller lukkertid, men da kan jeg jo stille inn slik at bildene blir mer normale. Det som er ekstra merkelig er at om jeg tar bort blitzen, blir undereksponeringen borte, men med en gang den kommer opp, kommer det opp på skjermen at det er kraftig undereksponering.

Har dere noen meninger om hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-141017

Hvis du bruker blitz på lang avstand/ute så blir det gjerne undereksponert, standardblitz skal ikke brukes på mer enn 1,5 - 2 meter hvis jeg ikke husker stein gale. Kan ha noe med det å gjøre!

Bortsett fra det er kameraer generellt sett dårlige til å skjønne lysomgivelsene og stille seg på auto, anbefaler virkelig å bruke Manuel. Det tar ikke lang tid å sette seg inn i, og er virkelig verdt det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Har egentlig gått bort fra automodus, men dette irriterte meg bare litt ;) Tror ikke at det er vanlig at bilder blir undereksponert i automodus? (er det ikke det som er hele poenget? at den skal gjøre jobben FOR deg?) Mener ikke å huske at det har vært slik tidligere, og da lurer jeg på hva som evt. kan ha skjedd

Lenke til kommentar
Gjest bruker-141017

Den gjør jo jobben dårlig, som sagt. :wee: Men det skal vel ikke være ekstremt undereksponert, kan du legge ut et eksempelbilde her?

Gått bort fra automodus? Ser helt ærlig ingen grunn til å gjøre det, resultatet blir så mye bedre, og det er så lite effort å legge i det.

Lenke til kommentar

...og du Ross13. Det er ingenting galt med Auto. Du bør bare vite litt om hva kamera ditt gjør når det står i Auto. Det beste du kan starte med er å lese HELE bruksanvisningen til ditt kamera. Deretter kan du lese andre bøker om fotografering, og lese noen av de bunkene med info som ligger ute på nettet, for eksempel denne...:

http://www.foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43380

Lenke til kommentar

Når du setter opp blitsen, så skal blitsen lyse kraftig og lyse opp motivet.

Så velger kameraet eksponering ut fra at det kommer et kraftig lysglimt.

Men - ut fra lukkertid og blendertall ville bildet blitt undereksponert dersom blitsen ikke glimtet til, eller om motivet var så langt vekk at blitslyset ikke ville nådd fram, og det er _det_ lysmåleren viser.

Så - når du tar bilder med blits, så viser lysmåleren hvordan bakgrunnen vil bli eksponert dersom den ikke blir opplyst av blitsen.

Ikke bekymre deg om det, og ta heller bilder - så får du mer trening i hvordan kameraet oppfører seg.

Tipper også at hvis du faktisk hadde tatt bildet, og ikke bare sett på lysmåleren, så ville du sett et bilde helt fint opplyst av blitsen.

Sånn det er er det ganske nyttig - blitsen prøve å eksponere hovedmotivet, uavhengig av lysmåleren, og lysmåleren forteller deg eksponeringen på det som ikke blir opplyst av blitsen. Vil du også ha bakgrunnen lys skal du altså her en del opp i ISO.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens! Det som jeg syntes var litt rart var at kameraet sa at bildet kom til å bli undereksponert når jeg brukte blitz, men som Trondster sa, så ble bildet helt fint når jeg tok det. Jeg ser nå at kameraet justerer dette av seg selv, og at om jeg ikke blir fornøyd, setter jeg bare opp ISOen. Jeg er ganske ny, så dette var viktig og verdifull info. Takk for det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

Jeg bumper denne tråden da det er litt i samme gate som jeg sliter med nå.

Jeg merker at lysmåleren min gir meg mørkere bilder enn tidligere. Før følte jeg at jeg måtte opp med 1/3EV, men nå er det ofte 2/3EV og noen ganger 1EV.

Jeg testet akkurat dette mot et annet kamera, vel å merke under dårlige testforhold, og det viser seg at mitt kamera bommer med ca en hel stop i det tilfellet.

Har dere vært borti dette før eller hørt om liknende? og er det noen måte å resette/rekalibere lysmålere på annen måte enn å kompensere med pluss/minus EV?

Kan forsåvidt være møkk et eller annet sted, men måleren sitter vel i huset og titter ut via speilet så der skal det være lite støv.

Jeg kommer til å teste dette litt mer før jeg poster en egen tråd, så dette får bare være en oppvarming.

-Daniel

Lenke til kommentar

Hvis lysmåleren har forandret seg er det kanskje noe muffens, men sånn bortsett fra det vil eventuell undereksponering/overeksponering helt og holdent være et resultat av scenen du har foran deg. Noen scener krever minuskompensjon, noen krever pluss, og i andre scener treffer lysmåleren godt uten at du trenger å gjøre noe som helst. Dette må (eller bør) du lære å forstå sånn at du kan overstyre lysmåleren når det er nødvendig.

Så kanskje er det ikke lysmåleren som har forandret seg, men dine motiver eller lyset i scenene du fotograferer?

Det å sette to kameraer opp mot hverandre er ganske meningsløst med mindre alt er 100 % identisk. Det være seg kameraet (7D mot 7D, ikke 7D mot 5D), objektivet, lyset, avstanden til motivet og ellers nøyaktig det samme utsnittet der det midtre fokuspunktet treffer helt likt med begge kameraene.

Ellers tar jeg det som en selvfølge at du ikke bare har byttet over fra f.eks. Evaluerende til Spot. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...