BJØLSENSKOLE Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei! Sliten veldig med denne oppgave.. har prøvd å løse den i over 40 min.. Mens en bil kjører på en vannrett vei, kobler sjåføren ut motoren. Farten minker da fra 65km/h til 55km/h over en strekning på 120m. Bilen har masse 1250kg. regn ut kraften som bremser bilen. Det jeg tenkte var: Delta Ek = W men får nok feil.. Noen som kan gi meg tips til hvordan jeg kan løse den? takker veldig! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Hei. Regn førs ut akselerasjonen. Grunnformelen antar jeg at du allerede har, og du har jo informasjon om både distanse og forskjell i hastighet. Når dette er gjort beregner du kraften i newton ved å snu formelen sum krefter = m * a 1 Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Hei. Regn førs ut akselerasjonen. Grunnformelen antar jeg at du allerede har, og du har jo informasjon om både distanse og forskjell i hastighet. Når dette er gjort beregner du kraften i newton ved å snu formelen sum krefter = m * a Men problemet er at jeg må bruke kinetisk energi til å finne kraften... Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Men problemet er at jeg må bruke kinetisk energi til å finne kraften...Nå har jeg vært grei og lagt opp til hvordan du løser oppgaven, og så kommer du og sier at det er feil. Kunne du ikke ha informert om dette i førsteposten? Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Men problemet er at jeg må bruke kinetisk energi til å finne kraften...Nå har jeg vært grei og lagt opp til hvordan du løser oppgaven, og så kommer du og sier at det er feil. Kunne du ikke ha informert om dette i førsteposten? jo, kunne nok det, men glemte. Takker for hjelpen da. Lenke til kommentar
BJØLSENSKOLE Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 (endret) W=F*s=ΔEk Deeeer ja! takker veldig det er noe jeg lurer på.. når er det man kan bruke denne formelen og går det an å bruke formelen når du for eksempel har flere krefter.. ? Forteller formelen oss at kraft summen er den samme som forskjellen i kinetisk energi ? (om det går, hvorfor er kraftsummen den samme som deltaEk?) takk igjen! Endret 11. oktober 2012 av BJØLSENSKOLE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå