Gå til innhold

Hvordan finne host til en ip adresse som ikke lengre er i bruk?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dere her vet svaret på dette men noen venner av meg hadde en internet side (.no) domene som var registrert på deres organisasjons nummer av en venn av dem. Siden ble tatt ned for en måned siden eller så pga de skulle ha ny side opp, men greia er at denne vennen som ordnet det for dem er vannskelig å få tak i nå. Så de klarer ikke sette opp ny side og de aner ikke hvilken web hotel/server/firma vennen brukte.

Er det mulig å finne serveren hvor en ip adresse som ikke lengre har noen side, ligger? Slik at mine venner kan kontakte dem og se om ikke de får ordnet opp med å legge opp siden da deres organisasjons nummer er registrert på den?

Adressen jeg prøver å finne er "mirabel.no". Jeg prøver å finne host til IP adressen men uten hell.

Noen som har litt peilig på detta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan starte oppnøstingen via norid.no. Søk på domenet, så vil man finne informasjon om hvem som er registrar og tech-c handle.

Ser her at det er brukt en dansk registrar (Ascio Technologies Inc), og at vennen har brukt seg selv som juridisk og tech-c handle (ser slik ut). Hadde han ikke vært brukt som juridisk kontakt (legal) så hadde dette vært kurant. Da er det bare å gå til domeneshop.no og flytte domenet. Men får man ikke tak i personen, kan det bli et problem - da han må signere en flytting. Virker dog som epostadressen kan være relatert til firmaet - slik at man muligens kan få flyttet dette. I og med at eierorganisasjon er korrekt.

Ellers er siden hostet hos Ipeer AB i Sverige. http://www.ipeer.se/. Men jeg regner faktisk med at vennen har hatt en VPS eller dedikert server hos de. Det betyr minimal sjanse for å få tak i noe særlig. Hostingsfirmaer har begrenset tilgang til VPS-er og dedikerte servere, her er det kunden som sitter med passord etc.

Lenke til kommentar

Leser på tech-c handle contakt info at det er Allan Rashid som står oppført der. Allan Rashid er ikke vennen. Det er han som eier faktisk organisasjons nummeret. Betyr det at han står oppført som juridisk eier da?

Så vidt jeg kan se eier han ikke organisasjonsnummeret. Det er eid av ACJ AS - hvor han faktisk ikke har noen rolle direkte (i henhold til tilgjengelig selskapsinfo). ACJ er også eier av domenet. Men ACJ AS er eid av et holdingsselskap hvor han sitter med 1/3 av eierskapet.

Men trolig betyr dette at dere faktisk skal greitt klare å flytte domenet til en ny registrar og således kunne velge fritt hvor dere vil hoste selve nettsidene. Rett og slett fordi personer som har juridiske roller bør være tilgjengelig for å gi de nødvendige fullmakter.

Lenke til kommentar

Selve innholdet på servere er uviktig. De trenger bare å redirecte siden mirabel.no til en annen server. Kontakter man da ipeer.se som hoster siden eller noen andre?

Hvis du skal gjøre det «ordentlig» får du overført domenet til deg selv eller noen knyttet direkte til siden.

Lenke til kommentar

I og med at alle personer som her er tilknyttet domenet, dvs firmaet, juridisk kontakt og tech-c, er tilgjengelige er det bare å gå til f.eks domeneshop.no og velge flytt til Domeneshop.

Grunnen til at juridisk person (legal handle) og eventuelt daglig leder av selve firmaet må være tilgjengelige er at de må bekrefte flyttingen pr epost eller telefon.

Når domenet er flyttet trenger man kun å sette ny DNS-peker til den serveren hvor sidene nå skal ligge.

Lenke til kommentar

Jo, men for å gjore det ordentlig, hvem kontakter jeg da?

Hvis du skal overføre domenet til deg selv eller en annen person, må det gå via Norid. Du kan lese mer her: http://www.norid.no/...g/overfore.html

Hadde du lest nøyaktig så hadde du sett at du ikke skal gå via Norid - men via en registrar. Norid håndterer ikke noen av de praktisk oppgavene knyttet til etablering, bytte av abonnent, flytting av domener etc. Det gjelder uansett om det er bedrifter eller privatpersoner.

Men slik jeg har forstått denne saken skal det egentlig ikke flyttes fra et firma til et annet. Problemet er at den som har gjort registeringen og har tilgang til DNS etc ikke er tilgjengelig, og man må få flyttet domenet til en ny registrar eller på annen måte få tilgang til det nødvendige for å sette opp DNS på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...